Новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake Arteon е наистина авангарднo предложение в бизнес класа и еталон по отношение на дизайна. През есента на 2020 година Gran turismo моделът в гамата на Volkswagen премина през сериозно технологично обновление, което бе съпроводено и от премиерата на втора версия с различен тип каросерия - новия Arteon Shooting Brake. Наскоро продуктовата палитра бе обогатена и от топверсиите Arteon R и Arteon R Shooting Brake. Със своите 235 кВт (320 к.с.), в момента те са най-мощните автомобили в гамата на Arteon, проектирани от специалистите на Volkswagen R – спортното поделение на марката Volkswagen. Двете нови версии на Arteon бележат и най-новия етап в развитието на продуктовата гама R - в рамките само на шест месеца Volkswagen R пусна не един, а пет нови топмодела на основните моделни линии на компанията - Touareg R3, Golf R4, Tiguan R5, Arteon R и Arteon R Shooting Brake. T-Roc R6 също се предлага на пазара от 2019 година.
Първият независим R модел - Golf R327отбеляза своя пазарен дебют още през лятото на 2002 година и днес напълно заслужено се счита за истинска легенда. Golf R32 беше първата искра във впечатляващия фойерверк от първокласни R модели, който продължава да блести на автомобилния небосклон и до днес. Сред общите черти на спортните флагмани са системата за постоянно двойно предаване, изключителното ниво на оборудване и отличните функционални качества, които не налагат никакви компромиси с комфорта и практичността при ежедневна употреба. Двигател EA888 evo4 плюс система за двойно предаване 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring Високотехнологично задвижване. Сърцевината на силовия тракт на новите модели Arteon R е разполагащият с максимална мощност от 320 к.с. четирицилиндров турбодвигател със система за директно впръскване на гориво (TSI) от серията EA888 evo4. Още от границата от 2000 об/мин изключително пъргавият и впечатляващ като работни характеристики 2.0-литров двигател изпраща внушителна тяга в размер на 420 Нм към 7-степенната DSG трансмисия с два съединителя (модел DQ500), проектирана специално за въртящ момент с подобни високи стойности.
При желание или необходимост, предавките на автоматичната трансмисия могат да се сменят и ръчно от волана посредством новите, по-големи по размер планки, чийто усъвършенстван дизайн ги прави извънредно лесни за използване на състезателни трасета. От трансмисията с два съединителя въртящият момент се насочва към новоразработената система за двойно предаване 4MOTION с с функция R-Performance torque vectoring, която осъществява селективен контрол на разпределението на въртящия момент между колелата на задния мост - функция, известна като torque vectoring. В конкретния случай новата схема на задвижване разпределя тягата не само между предния и задния мост, а и между двете задни колела – плавно и непрекъснато в зависимост от конкретната ситуация. Като цяло към предния мост се насочва 50 до 100% от въртящия момент, а към задните колела отива между 0 и 50% от тягата. Едновременно с това, до 100% от достигащия до задния мост въртящ момент може да бъде насочен целево към външното за завоя колело, с което значително се подобрява динамиката в поведението на автомобила в завой. За да регулира начина, по който тягата се разпределя между задните колела , водачът може да използва включената в стандартното оборудване функция за избор на профил на шофиране.
При Arteon R и Arteon R Shooting Brake са налице четири профила - Comfort, Sport (стандартен профил в моделите R), Individual (може да бъде конфигуриран) и Race, който се предлага изключителна и само в моделите R на Volkswagen. Aдаптивно спортно окачване и спирачна система с 18-цолови дискове на предния мост Система DCC и колела с диаметър до 20 цола. Стандартната за R моделите спортна ходова част е внимателно усъвършенствана и адаптирана с цел създаване на максимално ефективна и динамична комбинация със системата за задвижване. Вследствие на спортното окачване, каросериите при Arteon R и Arteon R Shooting Brake имат с 20 милиметра по-малък клиренс; а сниженият център на тежестта и по-стегнатите настройки спомагат за допълнително повишаване на динамиката на пътя. Друга важна характеристика, включена в стандарното оборудване на новите спортните версии е системата за адаптивно управление на окачването DCC. Използвайки възможността за избор на профил на шофиране водачът може да регулира индивидуално електронната настройка на характеристиките на амортисьорите - благодарение на DCC е възможно практически безстепенно регулиране на работата на окачването в целия диапазон между спортна и комфортна. Внушителната мощ на R моделите достига до пътя посредством включените в стандартното оборудване 18-цолови алуминиеви джанти (Sebring) и гуми с широчина 245 милиметра. Допълнително се предлага избор между алуминиевите джанти Adelaide (19 цола) и Estoril (20 цола) с блестящо полирана повърхност. Спирачна система с първокласни качества. Лакираните в синьо апарати (със сребристо лого R на предните колела) на новата спирачна система се виждат ясно зад големите 20-цолови джанти.
Респектиращите с вида си спирачни апарати имат и съществен принос за постигането на достойни за расов спортен автомобил реакции при спиране и гарантират, че моделите Arteon R ще намаляват скоростта също толкова добре, колкото ускоряват. За да бъдем по-конкретни – 18-цоловите дискови спирачки на предните колела са с размери 357 x 34 мм, докато на задния мост и двата спортни Gran turismo използват 17-цолови дискови спирачки (размер на диска: 310 x 22 mm). Самите дискове използват конструкция с щифтове и алуминиева централна част, която спомага за намаляване на неокачените маси с по 600 грама на колело. Прецизното управление на спирачното усилие се осигурява от отчитащ скоростта на движение алгоритъм в блока за управление на електромеханичния сервоусилвател на системата. Максимална скорост до 270 км/ч и профил Race – само с натискане на бутон на волана Бърз и ефективен. Динамичните характеристики са красноречиви и е достатъчен е само един поглед, за да установите, че двата Arteon R версии ускоряват също толкова добре, колкото и спират. Arteon R и Arteon R Shooting Brake покриват класическия спринт от 0 до 100 км/ч в рамките на едва 4,9 секунди и в стандартното си изпълнение достигат максимална скорост от 250 км/ч. Заедно с 20-цоловите джанти и гумите с размер 245/35, Volkswagen предлага и опцията за увеличаване на максималната скорост до 270 км/ч и при двете версии на Arteon - Fastback и Shooting Brake.
Комбинираният разход на гориво според NEDC също е аналогичен - между 7,9 и 7,7 л/100 км. Според изискванията на стандарта WLTP, комбинираният разход е от 9,3 до 8,9 л/100 км при Arteon R и от 9,3 до 9,0 л/100 км при новия Arteon R Shooting Brake. Профилът на шофиране Race може да се активира от волана. Електронно управляваното адаптивно окачване (DCC), електронната блокировка на диференциала XDS, прогресивното управление, новата система за двойно предаване 4MOTION и пъргавият четирицилиндров турбодвигател осигуряват невероятно динамично поведение на пътя. При това необходимите за подчертано спортен стил на шофиране настройки отнема секунди, благодарение на малкия бутон на волана с осветен в синьо индекс R, посредством който се активира профила на шофиране Race. Промените при него включват насочени към постигане на максимална динамика настройки на двигателя, ходовата част, кормилната уредба и трансмисията, които превръщат двете версии на Arteon R от Gran turismo в готови за състезателната писта спортни болиди.
Два ярки примера за неограничената пригодност на двете нови R версии за изпълнение на ежедневните задачи са щедрите размери на багажното пространство и отличните предпоставки за теглене на прикачни товари. Достъпът и до двете товарни отделения се осъществява през големи задни капацис голям ъгъл на отваряне. Капацитетът на багажното отделение под елегантно скосения заден капак на Arteon R Shooting Brake достига 565 литра при използване на пространството до височината на облегалката на задната седалка и на покривалото на багажното отделение. При Arteon R Fastback с неговата задна част в стил спортно купе, багажният обем достига 563 литра. При използване на цялото пространство до облегалките за предните седалки, максималният багажен обем при версията Shooting Brake нараства до впечатляващите 1632 литра, докато при сгънати задни седалки версията Arteon R Fastback може да побере 1557 литра. И двата модела Arteon R предлагат допълнителна възможност за поръчка на сгъваем теглич, която се отключва с електрически механизъм и после се разгъва преди употреба. Благодарение на мощния двигател и включената в стандартното оборудване система за двойно предаване 4MOTION, Arteon R и Arteon R Shooting Brakeса в състояние да теглят прикачен товар с тегло до 2200 кг (със спирачки, при наклон до 12%). Завладяващ R дизайн Предна част в R стил. Специалистите на Volkswagen R са се постарали да придадат индивидуален характер както на дизайна, така и оборудването в новите модели Arteon R.
Типичен пример в тази насока е предната част с преливащия в радиаторната решетка капак на двигателя, LED фаровете и разположените под тях и настрани дневни LED светлини с характерна светлинна графика, която прави R версиите също толкова поразителни, колкото и всички други модели Arteon. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са оборудвани стандартно със светлинна лайстна в предната решетка, която е част от дневните LED светлини и придава още по-ярък и запомнящ се характер на външността на моделите. Наред с това версиите с мощност 320 к.с. са оборудвани с уникална предна престилка, чието оформление ги откроява сред всички останали модели в продуктовата гама на Arteon - вместо хромирано покритие, напречните декоративни елементи са изпълнени в черен гланц, за да подчертаят атлетичния характер на R моделите. Двата странични въздушни отвора за допълнителния радиатор на мощния двигател са с хармониращо с това на спирачните апарати цветово оформление и допълват аеродинамично оформените елементи в черен гланц. Задна част с четири ауспухови тръби и дифузор. Двете R версии се открояват на фона на стандартните модели и с оформлението на задната част, където доминират четирите тръби с трапецовидно сечение на специално разработената за Arteon R изпускателна система, допълнена от оформения по нов начин аеродинамичен дифузор.
Характерният спортен звук на изпускателната система дава възможност за промяна на интензивността с помощта на функцията за избор на профил на шофиране. Специфично R оформление на вътрешното пространство Тапицерии ArtVelours и естествена кожа напа. Интериорът на моделите Arteon R впечатлява с декоративни елементи в динамичен стил като панелите Black Carbon в горната част на арматурното табло и облицовките на вратите. Сред другите създадени специално за новите модели елементи от вътрешното оформление са сините контрастни шевове на седалките, мултифункционалния спортен волан и лоста на DSG трансмисията, който отличава всички R модели. Долната спица на волана също е украсена със синя вложка, която допълва шевовете в цветово отношение. Освен това стандартното оборудване на спортните модели включва първокласни комфортни седалки с тапицерии от микровелур ArtVelours и избродирана в синьо емблема R в горната част на облегалките на предните седалки. Допълнително предлаганите спортни седалки с тапицерия от естествена кожа Nappa/Nappa Carbon Style също са специално проектирани за новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake – при тях опорите за глава са интегрално продължение на облегалките, поради което този вид седалки са известни като „интегрални”.
Елегантен детайл са изпълнените в синя кожа горните странични секции на облегалките и разбира се, синята бродерия на R емблемата също е част от горната част на облегалката при този модел седалки. Използваният в оформлението на интериора син нюанс е подобен на емблематичното за моделите на Volkswagen R външно лаково покритие Lapiz Blue. Кожата Nappa Carbon Style (използвана в страничните опори на седалките и опорите за глава) продължава хармонично структурата на декоративните панели в арматурното табло и облицовките на вратите. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са на разположение за поръчка Изключителни и в стандартното си оборудване. Arteon R и Arteon R Shooting Brake се предлагат не само с богати възможности за индивидуално оформление, но и със значително разширен стандартен пакет оборудване.
В допълнение към специфичните за R моделите детайли, сред допълнителни функции и системи са задните 3D LED светлини с динамични мигачи, хромираното покритие на корпусите на външните огледала (огледалото от страната на водача е с функция за автоматично затъмняване), системата за автоматично управление на светлините Light Assist, вътрешната облицовка на тавана в титаново черно, педалите от четкана неръждаема стомана, сензорното управление на електромеханизма за отваряне и затваряне на капака на багажника (Easy Open & Close), адаптивното окачване DCC с функция за избор на профил на шофиране и системата за амбиентно вътрешно осветление в 30 различни цвята. Всички модели Arteon R са оборудвани стандартно с блок на контролните прибори Digital Cockpit Pro с 10,25-инчов цветен TFT дисплей и специална R графика, включително емблема R), както и с навигационна система Discover Media с включени услуги Streaming & Internet.