С BMW i4 чисто електрическата мобилност достига до ядрото на марката BMW. Още от ноември 2021 година радостта от шофирането с нулеви локални емисии ще бъде достъпна в традиционния център на сегмента на средния клас. BMW i4 е Гран Купе с 4 врати и съчетава пространствения комфорт и практичността на тази автомобилна концепция с типичния за марката спортен дух и убедителния и при дълги пътувания пробег. Уникалните в сегмента премиум характеристики проличават и от високата зрялост на задвижването и окачването, елегантния дизайн, безкомпромисното качество на материалите и изработката, както и множеството възможности за индивидуализация.
Освен това за емоционалното изживяване при шофиране допринасят и новото поколение на системата за управление BMW iDrive и актуалните иновации в областта на автоматизираното шофиране. BMW i4 е първият модел на марката с чисто електрическо задвижване, който от самото начало е конструиран целенасочено за оптимална динамика на управлението. При въвеждането му на пазара ще се предлага избор между два варианта на модела, сред тях и първият М автомобил със задвижване с нулеви локални емисии.
BMW i4 M50 (среден разход на електроенергия: 24 – 19 кВтч/100 км според WLTP, CO2 емисии: 0 г/км) като Performance автомобил на BMW M GmbH с по един електромотор на предната и на задната ос осигурява системна мощност от 400 кВт/ 544 к.с. за особено интензивна радост от шофирането с пробег при тестовия цикъл WLTP до 510 километра. BMW i4 eDrive40 (среден разход на електроенергия: 20 – 16 кВтч/100 км според WLTP, CO2 емисии: 0 г/км) съчетава електромотор с мощност 250 кВт/340 к.с. с класическо задно задвижване. Пробегът му, измерен при тестовия цикъл WLTP, е до 590 км.
Гъвкава автомобилна архитектура, ненадмината цялостна хармония
В съответствие с актуалната втора фаза на трансформацията на BMW Group в посока към електрическата мобилност разработката на BMW i4 е базирана на гъвкава автомобилна архитектура, която още от самото начало е създадена за чисто електрическо задвижване. Компактните блокове на задвижването са окачени еластично в съответните подрами. Изключително ниската високоволтова батерия с височина на акумулаторните клетки от само 110 мм е разположена дълбоко в дъното на автомобила и е свързана неподвижно с предната подрама. По-ниският с 53 мм спрямо BMW Серия 3 Седан център на тежестта, балансираното разпределение на теглото между осите, устойчивата на усукване каросерия с оптимизирано тегло и оптимизираната аеродинамика с коефициент на въздушно съпротивление от 0,24 в комбинация с дългото междуосие и широките следи предлагат идеалните предпоставки за типичния за BMW спортен дух в комбинация с висок комфорт при пътувания. Освен това автомобилната концепция осигурява и типично за марката решаване на целевия конфликт между спортен дух и пригодност за дълги пътувания.
Ефективната технология на задвижването и интелигентната олекотена конструкция позволяват вълнуваща динамика на управлението и висок пробег без използването на непропорционално големи и тежки батерии. За уникалната в сегмента цялостна автомобилна хармония допринася и интегрираното приложение на всички компоненти на задвижването и окачването. Благодарение на технологичната компетентност и дългогодишния опит на BMW Group при разработката на особено спортни премиум автомобили BMW i4 постига динамика на управлението, която се простира далеч отвъд устремното ускорение в права посока на мощен електромобил и предлага уверено поведение на пътя и прецизно контролируема управляемост дори и при много сложни ситуации на пътя.
Вълнуваща динамика на управлението благодарение на специфичното за модела окачване и електрическото задвижване на четирите колела
Серийното окачване на BMW i4 включва предна ос с пружинна стойка и двойни носачи и петраменна конструкция отзад със специфични за модела настройки, работещи в зависимост от хода амортисьори, електромеханично кормилно управление Servotronic, интегрирана спирачна система и въздушно окачване на задната ос. Сцеплението и стабилността по курса при всякакви метеорологични и пътни условия се оптимизират от ARB контрола на сцеплението. Реагиращата особено бързо и прецизно система е част от серийното оборудване на BMW i4 и се използва за пръв път в комбинация с електрическо задвижване на четирите колела. При BMW i4 M50 тази комбинация осигурява особено уверена динамика на управлението при ускорения. Управлението на мощността на двата двигателя реагира значително по-бързо и значително по-прецизно в сравнение с разположена между осите раздатъчна кутия. Освен това BMW i4 M50 се оборудва със специфично за модела Адаптивно М окачване, Променливо спортно кормилно управление, М Спортна спирачна система, както и опционално с до 20-инчови М алуминиеви джанти с гуми с различен размер на предната и задната ос. Високо интегрирана и ефективна технология на задвижването Монтираната на BMW i4 технология BMW eDrive от пето поколение включва блокове на задвижването, при които електромоторът, управляващата електроника и трансмисията са интегрирани в общ корпус. Тази високо интегрирана архитектура на задвижването осигурява енергийна плътност от до 2,14 кВт/кг и особено висок коефициент на полезно действие.
Електромоторите са конструирани на принципа на синхронния двигател с електрическо възбуждане. Вместо от постоянни магнити възбуждането на ротора се осигурява от прецизно подаване на електрическа енергия. Двата двигателя разгръщат максималния си въртящ момент още от покой и той се запазва в много широк оборотен диапазон. При особено високо натоварване при BMW i4 M50 за над 10 секунди се активира Sport-Boost, който освен максималната мощност на задвижването мобилизира и максималния системен въртящ момент от 795 Нм. С него BMW M Автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,9 сек. Задвижването на BMW i4 eDrive40 разгръща максимален въртящ момент от 430 Нм и ускорява автомобила от 0 до 100 км/ч за 5,7 сек.
Спортното изживяване при шофиране се съпровожда от специфичен за модела звук на задвижването с автентична обратна връзка при повишаване на натоварването и скоростта. BMW i4 M50 се отличава с особено заредено с енергия разгръщане на звука. Опцията BMW IconicSounds Electric позволява интеграция на нови звукови варианти, резултат от сътрудничеството с композитора на филмова музика Хан Цимер. Адаптивно и индивидуално дозиране на рекуперацията Допълнителен принос за повишаването на ефективността и пробега на BMW i4 има адаптивната рекуперация. Интелигентната свързаност на управлението на задвижването позволява интензивността на регенерацията на енергия във фазите на движение по инерция и спиране да бъде адаптирана и с помощта на навигационните данни, както и със ситуацията на пътя, регистрирана от сензорите на асистиращите системи. Така например при приближаване към кръстовище мощността на рекуперацията може да бъде повишена, като енергията от спирането да бъде съхранена във високоволтовата батерия. От друга страна, при свободен път може да бъде активирана и функцията за безмоторно движение, за да може BMW i4 да се движи по инерция максимално дълго, когато отпуснете педала на газта. Алтернативно в режим D от менюто на BMW iDrive може да бъде избрана висока, средна или ниска степен на регенерация на спирачната енергия за всички ситуации на пътя. В режим B автоматично се активира висока степен на рекуперация, с което се осигурява и характерното One-Pedal усещане. Максималната мощност на рекупурацията е 116 кВт при BMW i4 eDrive40 и 195 кВт при BMW i4 M50.
Високоволтова батерия с най-ново поколение на акумулаторните клетки Технологията BMW eDrive от пето поколение включва и високоволтова батерия с най-модерна технология на акумулаторните клетки. Обемната енергийна плътност на литиево-йонната батерия е увеличена с около 20 % спрямо батерията на актуалното BMW i3. Бруто енергийният капацитет на високоволтовата батерия е 83,9 кВтч (нето енергиен капацитет: 80,7 кВтч). Интегрираната система за отопление и охлаждане на интериора, високоволтовата батерия и задвижването, която работи на принципа на особено ефективната топлинна помпа, е част от серийното оборудване на BMW i4. Предвиждащото управление на топлината позволява своевременно преди спиране за зареждане на бърза зарядна станция работната температура на високоволтовата батерия да бъде оптимизирана за бързо и ефективно зареждане. Комбинираният зареждащ блок (Combined Charging Unit (CCU)) на BMW i4 е разработен за особено гъвкаво зареждане. Възможно е зареждане с прав ток с мощност до 200 кВт. По този начин при междинно спиране на High Power Charging станция и ниво на заряд на батерията от 10 % в рамките на 10 минути пробегът може да бъде увеличен със 164 километра (BMW i4 eDrive40i) респективно със 140 километра (BMW i4 M50).
В серийното оборудване на BMW i4 за Европа са включени BMW Charging Card, Flexible Fast Charger със зарядна мощност до 11 кВт и кВт и Mode 3 заряден кабел за ползване на обществени зарядни станции. Със специалната система от тарифи BMW Charging осигурява особено изгоден достъп до енергия на обществените зарядни станции и на High Power Charging станциите.
Дизайн: динамиката, елегантността и устойчивостта са видими BMW i4 съчетава характерната за купе на марката спортна елегантност с комфорта на автомобил с 4 врати и модерна функционалност.
Издължените пропорции и ясният език на формите на дизайна на каросерията са сигнал за ексклузивност и типичната за BMW динамика на управлението. Устойчивият характер на модела се подчертава от почти напълно затворената BMW бъбрековидна решетка, батерията в дъното на автомобила и спортните дифузори с акценти в BMW i Blue, които осигуряват оптимизиране на аеродинамиката. Късите надвеси, тесните колони на покрива, вратите без рамки на прозорците и спускащата се плавно към задната част линия на покрива подчертават типичния за купе на BMW силует. Тесните фарове, опционално с BMW Лазерни светлини, и характерната BMW бъбрековидна решетка с дискретно интегрирани камери, ултразвукови и радарни сензори доминират в предната част. BMW i4 eDrive40 с оборудването Модел М Sport и BMW i4 M50 подчертават динамиката си с индивидуалните си дизайнерски елементи. Като опция се предлагат M Carbon екстериорен пакет, а в гамата на Оригинални BMW Аксесоари са налични специфични за модела M Performance Parts. В интериора ориентираният към водача кокпит и луксозната премиум атмосфера срещат разточително и гъвкаво предлагане на място.
Премиера за новото поколение на системата за управление BMW iDrive
Използваното за пръв път при BMW i4 ново поколение на системата за индикации и управление iDrive разширява взаимодействието между водача и автомобила до един естествен диалог. То е базирано на новата BMW Operating System 8 и е създадено с ясна насоченост към тъч- функцията на новия BMW Curved Display и комуникацията чрез глас с всеобхватно модернизираният BMW Intelligent Personal Assistant. BMW Curved Display е напълно дигитална комбинация от индикатори, която включва 12,3-инчов информационен дисплей и контролен дисплей с диагонал 14,9 инча, разположени под обща, извита към водача стъклена повърхност. Дигиталният личен асистент разполага с допълнителни функции и вече контактува с пътниците с нов графичен дизайн. Серийната тризонова автоматична климатична инсталация на BMW i4 включва и новаторско управление с тъч дисплей и интегриран филтър с нановлакна.
BMW i4 ще се предлага в България на цена от 112 900 лв. с вкл. ДДС за BMW i4 eDrive40 и 140 900 лв. с вкл ДДС за i4 M50.