Те са многостранни универсални таланти за всекидневна употреба, пренасят прогресивния дизайн на концептуалните студии и се движат с нулеви локални вредни емисии: Audi Q4 e-tron и Q4 Sportback e-tron са първите компактни електрически SUV модели на марката с четирите пръстена. И двата модела впечатляват с изключителен вътрешен простор и с показващи пътя към бъдещето с иновативни решения в областта на управлението на функциите, контролните прибори и асистиращите системи. Head-up-дисплеят с добавена реалност обединява реалния и виртуалния свят по един качествено нов начин. Моделната гама включва три варианта за задвижването, като най-високо позициониран е моделът quattro с 220 кВт (299 к.с.) максимална мощност. Общото между въпросните варианти: шофиране с нулеви локални вредни емисии, голям пробег, десет минути време за зареждане на енергия, достатъчна за изминаването на около 130 километра при идеални условия (WLTP) и комфортно зареждане благодарение на e-tron Charging Service.
Q4 40 e-tron постига пробег от 520 километра по цикъла WLTP. Продажбите в Европа започват от юни 2021 г., като в Германия цените стартират от 41 900 евро – с възможност за ползване на държавна субсидия в размер на 9000 евро (нето). Следващата стъпка в развитието на Audi: външният дизайн С моделите Q4 e-tron и Q4 Sportback e-tron марката Audi прави следващата стъпка в еволюционното развитие на дизайна на своите електромобили: двата компактни SUV пренасят в серийно производство линиите, които за първи път бяха показани от концептуалните студии Audi Q4 concept и Audi Q4 Sportback e-tron concept в началото на 2019 година. Двата нови автомобила се отличават с характерни пропорции: къси предни надвеси, големи колела и подчертани мускули. Всички линии са изпълнени с максимална прецизност, обработката на повърхностите е изчистена и редуцирана. При Audi Q4 Sportback e-tron впечатление прави също така снишената, наподобяваща на спортно купе линия на покрива, която преминава в експресивно оформена задна част, чийто спойлер е разположен ниско на разделеното на две части задно стъкло.
Типично за Audi, прогресивният дизайн е едновременно функционален и аеродинамичен: Q4 e-tron постига коефициент на обтекаемост Сх от едва 0,28, а при версията Sportback същият коефициент отчита още по-респестиращата стойност от 0,26. Друга сериозна силна страна при всекидневна употреба е големият пробег – Q4 40 e-tron (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,3 – 16,3 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) е в състояние да измине до 520 километра с едно зареждане на батерията (WLTP). Благодарение на максималната мощност на зареждане от 125 кВт при идеални условия за десет минути може да бъде заредена електроенергия, достатъчна за изминаването на 130 километра (WLTP). С помощта на приложението myAudi App човек може да активира предварителната климатизация на купето и от своя смартфон. Еднакво подходящи за градско шофиране и за далечни пътувания: батерия, технология за зареждане и варианти за зареждане
Портфолиото от варианти за задвижването на двата електрически модела покрива нуждите на напълно различни типове клиенти – от такива, които карат основно в града до хора, които шофират много на дълги разстояния. Гамата включва два варианта за батерията и три за задвижването. Компактната акумулаторна батерия за Q4 35 e-tron (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 16,7 – 15,8 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) е с нетен капацитет 52 кВтч (55 кВтч бруто), а голямата батерия за модификациите Q4 40 e-tron (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,3 – 16,3 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) и Q4 50 e-tron quattro (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,8 – 16,5 (NEDC), комбинирани емисии CO2 в г/км*: 0) разполага с капацитет 77 кВтч нето, респективно 82 кВтч бруто. При Q4 35 e-tron (комбиниран разход на електроенергия в кВтч/100 км*: 16,7 – 15,8 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) и Q4 40 e-tron (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,3 – 16,3 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) задвижването е на задните колела с помощта на един електромотор с мощност 125 кВт (170 к.с.), или съответно 150 кВт (204 к.с.). Върховото задвижване Q4 50 e-tron quattro (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,8 – 16,5 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) използва две електрически машини за постигането на ефекта на електрическо двойно предаване. Те генерират максимална мощност от 220 кВт (299 к.с.)*** – достатъчно за постигане на време за спринта от нула до 100 км/ч за 6,2 секунди и ограничена по електронен път максимална скорост от 180 км/ч.
С оглед постигането на възможно най-добра ефективност, електромоторът на предния мост се включва само тогава, когато водачът има нужда от максимална мощност или максимално сцепление. Важен фактор за придвижването с минимални загуби на енергия е и интелигентната система за рекуперация, която черпи данни от навигационната система за маршрута и топографията. Предлаганата като опция термопомпа използва топлината на отделяната от компонентите на задвижването и от външния въздух, за да климатизира пътническия салон. Така особено на дълъг път тя има значителен принос за допълнителното оптимизиране на ефективността.
Пазарен старт през юни: цени и Edition модели Audi Q4 e-tron стъпва на европейските пазари през юни 2021 г., Q4 Sportback e-tron се очаква в края на лятото. В Германия ценовата листа започва от 41 900 евро за Q4 35 e-tron, а Sportback в различните си варианти е средно с около 2000 евро по-скъп.
Два Edition модела отбелязват пазарния старт: елегантният Edition One с външен цвят Geysir синьо пренася дизайна на студията Q4 e-tron concept в серийно производство, докато прогресивният Edition One с външен цвят Taifun сиво привлича погледите към себе си със своите специални спортно-динамични акценти. Edition-моделите са по-скъпи с 6195 евро от регулярните версии. Електрически двигатели и електрическо задвижване на четирите колела quattro Три варианта на задвижването за различните типове клиенти: базов вариант със 125 кВт (170 к.с.) и задно предаване, средна версия със 150 кВт (204 к.с.), топмодел с 220 кВт (299 к.с.) максимална мощност; монтиран на задния мост синхронен електромотор с постоянно възбуждане от магнити (PSM) с висока ефективност.
Електрифицирано двойно предаване с временно активируем асинхронен електромотор (ASM) на предния мост; Q4 50 e-tron quattro (комбиниран разход на електрическа енергия в кВтч/100 км*: 17,8 – 16,5 (NEDC), комбинирани емисии CO2в г/км*: 0) с 6,2 секунди време за ускорение от нула до 100 км/ч, 180 км/ч максимална скорост Концепция за рекуперация с режим на движение по инерция за максимална ефективност; по желание тристепенно ръчно регулиране на интензивността на рекуперацията с планки от волана; рекуперация както при спиране със спирачките, така и в режим на шофиране