Автономното шофиране може да служи само за една цел - да направи шофирането по-безопасно

Автономното шофиране може да служи само за една цел - да направи шофирането по-безопасно

Д-р Николай Мартин отговаря за стимулираща и изключително сложна област на иновации в BMW Group, а именно за развитието на автоматизираното шофиране. Негова работа е да се занимава с въпроси като: каква степен на автоматизация е полезна? Какво наистина носи бъдещето на автоматизацията за клиента? Осем въпроса за д-р Николай Мартин, старши вицепрезидент за автоматизирано развитие на шофирането BMW Group. 

1. Д-р Мартин, вие сте инженер по душа. Каква е вашата движеща сила? 

Харесва ми да стигам до дъното на нещата и да ги разбирам. Имах възможност за състезателна кариера в уиндсърфа, чак до олимпийско ниво, но в крайна сметка индустриалното машиностроене и автомобилното инженерство излязоха на върха. Обичам предизвикателствата и проблемите, които трябва да преодолееш и са сложни и същевременно важни за обществото. Защото това, което в крайна сметка искам да постигна е да намеря дълготрайни решения на значими и реални проблеми и да стимулирам напредъка. Имам щастието да работя със страхотен екип по една от най-мащабни задачи за бъдещето на автомобилната мобилност: автоматизираното шофиране. От една страна, ние активно насърчаваме развитието на иновативни технологии и провеждаме изследвания, които на практика са от академичен мащаб. Но ние също внимателно обмисляме кое от потенциалните приложения всъщност ще внедрим, за да предложим на клиентите по целия свят истинска добавена стойност. В крайна сметка нашата основна цел е да удовлетворим нашите клиенти. Това е крехък баланс, който не винаги може лесно да бъде постигнат. 

2. Каква добавена стойност предлага автомобил с възможност за автоматизирано шофиране? 

Автоматизацията основно повишава комфорта и безопасността, тъй като системата задвижва автомобила по един и същи начин в една и съща ситуация, докато ние като хора понякога не го правим. Нашите клиенти оценяват тази помощ, която облекчава натоварването им в някои случаи. Например, забелязахме, че шофьорите в Европа, които имат Driving Assistant Professional в автомобила си, вече шофират с активирана функция за надлъжно насочване в около 50 % от времето. Цифрата за странично ориентиране е по-ниска, но все пак то се използва в 30 % от времето за шофиране (изчислено от 120 милиона километра, изминати от нашите клиенти). Това е много. Изводът, който правим от това, е, че сме създали функция, която наистина предлага добавена стойност. Като цяло нашите системи са изключително добре приети в световен мащаб и вече е доказано, че правят шофирането по-безопасно още днес. 

3. Каква роля ще играе автоматизираното шофиране в бъдеще в контекста на личната мобилност? 

Интелигентността на превозното средство ще става все по-важна в бъдеще. Автоматизацията на самия процес на шофиране има важна роля тук. Това, което започна с по-незначителни функции, като автоматично управление на фаровете, днес вече е преминало към асистирано надлъжно и странично управление на автомобила. Когато шофирате от Мюнхен до Тоскана за ваканция, например, системата не само се грижи за включване и изключване на фаровете при преминаване през многобройните тунели по пътя, но също така поддържа автомобила в рамките на ограниченията на скоростта и на безопасно разстояние от околните превозни средства. Ако отидем по-далеч и добавим всички възможности, предлагани от свързаността и семантичните знания за водача, автомобилът се превръща все повече в интелигентен спътник или дори приятел, който помага и вълнува водача. Разширяваме този аспект стъпка по стъпка. 

4. Докъде е напредъка на BMW с автоматизирано шофиране? 

В нашите автомобили вече имаме около 40 функции за подпомагане на водача, които са сред най-добрите на пазара. Те обхващат всичко - от асистента за дълги светлини и камерата за обратно виждане до интелигентния круиз контрол с надлъжно и странично насочване, с разпознаване на сигналите на светофара. По отношение на активната безопасност, нашите системи за подпомагане на водача ни помагат да постигнем най-високата оценка от 5 звезди NCAP, а нашият Driving Assistant Professional, който включва многобройни функции печели награди. Накратко, ние продължаваме да подобряваме функциите от ниво 2 на автоматизация. Те са почти универсално достъпни и вече са в помощ или полза на клиентите при шофиране и паркиране. Техните характеристики или предлагане варират в зависимост от местното законодателство. В САЩ и Китай, например, предлагаме опция за управление „без ръце“, която позволява на водача да свали ръцете си от волана (до 60 км/ ч), въпреки че трябва да продължи да наблюдава ситуацията и носи отговорност за шофирането. Тази функция се деактивира (след няколко предупредителни сигнала), ако водачът отклони своето внимание. 

5. Кога BMW ще започне да предлага ниво 3 на клиентите? 

Освен че усъвършенстваме функциите за подпомагане на водача (Ниво 2), ние работим усилено, за да гарантираме, че нашите превозни средства са подготвени за високо автоматизирано шофиране - т.е. Ниво 3 - и постигаме много добър напредък в тази област. Нашите автоматизирани функции за подпомагане на водача вече изпълняват значителна част от задачата за шофиране и паркиране в много ситуации. Но водачът все още трябва да следи околността на превозното средство и винаги е изцяло отговорен за това как то се управлява. Вече въведохме паркиране без шофьор под формата на функцията Remote Control Parking. И тук обаче водачът трябва да наблюдава своето превозно средство и зоната около него чрез смартфон или ключ, като все още носи цялата отговорност за превозното средство. Това означава, че функционалността на ниво 4 е достъпна, когато става въпрос за паркиране, т.е. превозното средство може да търси място и да се паркира например на паркинг. Ние няма да предложим функционалност от ниво 3 (където отговорността преминава от човека към машината) в нашите превозни средства, докато не е абсолютно безопасна и не предлага добавена стойност. Системата трябва да реагира безопасно в екстремни ситуации – т. нар. „corner cases“. Това е, което се стремим да постигнем. 

6. Различава ли се вашият подход от този на вашите конкуренти? С други думи, има ли „BMW Route “ към автоматизираното шофиране? 

Разработваме автоматизирано шофиране с ясна цел: да предложим на нашите клиенти по-голяма безопасност и комфорт. BMW Group разглежда технологиите предимно като средство за внедряване на автоматизирани функции за шофиране и паркиране, които да създават положително и емоционално ангажиращо преживяване за нашите клиенти. Това е ясен приоритет за нас. В същото време технологиите никога не трябва да отнемат всички решения от водача. Намирането на правилния баланс между безопасността за всички участници в движението и добавената стойност за индивида е важно за нас. Според мен BMW в бъдеще ще олицетворява идеалната комбинация между света на автоматизираното шофиране, или „Ease“, както го наричаме, и радостта от шофирането, известно просто като „Boost“. Всеки клиент трябва да може сам да реши дали иска да вземе волана и да се наслади на някакво динамично удоволствие от шофирането или да предпочете да предаде шофьорската задача в определени стресови или безрадостни ситуации на шофиране - като задръствания, спиране на движение или паркиране - и да използва това време за нещо друго. В този процес автомобилът BMW ще предоставя на водача си оптимална помощ и подкрепа по всяко време. Запознах се добре с двете страни на медала по време на едно от първите ми работни места във фирмата за активно развитие на динамиката на шофиране, когато имах възможността да проуча и изживея съответните им граници. Така че, ясно е, че BMW ще се състои от двете измерения в бъдеще. 

7. Какво можем да очакваме от изцяло електрическото BMW iX по отношение на автоматизираните функции? 

BMW iX е първият модел от BMW Group, който предлага автоматизирани функции за шофиране и паркиране, базирани на нов технологичен набор от инструменти. Този набор от инструменти ще даде възможност за непрекъснато усъвършенстване и разширяване на функциите за помощ на водача и в средносрочен план на въвеждане на високоавтоматизирано шофиране (ниво 3). Ще продължим с внедряването на този инструментариум, например, в следващото поколение моделите BMW Серия 7 и BMW Серия 5. В BMW iX ние също създаваме реална добавена стойност за клиентите, като групираме индивидуално автоматизирани асистентски функции интелигентно и според определени ситуации на шофиране. Новата операционна система ID8 прави функциите ни за помощ на водача още по-лесни за ползване. В същото време сме намалили контролните прибори до най-важните, гарантирайки, че водачът може бързо да активира оптималната степен на подпомагане. Нашият фокус тук е върху цялостната, интелигентна автоматизация, опростяване на системата и интуитивна работа. Това опростяване може да се види ясно от намаления брой бутони на многофункционалния волан, например. Истината е, че реалността - може да кажем и сложността - е настигнала много амбиции по отношение на по-високите нива на автоматизация, или по-скоро тяхната пазарна готовност и наличност. Само защото превозното средство е с възможност за ниво 3, това със сигурност не означава, че автоматизираното шофиране от ниво 3 е или разрешено, или е възможно навсякъде. Всъщност в момента то е разрешено само на много малък брой пътища при много специфични условия. Следователно ние активно обсъждаме кога би било подходящото време, тъй като искаме само да предложим подходящи и най-важното напълно безопасни функции. Това означава, че разглеждаме амбициите си с критично око и продължаваме внимателно работата си въз основа на ревизирана пътна карта. 

8. Един критичен проблем, засягащ автоматизираното шофиране, е готовността на водачите да използват функциите. Как гарантирате това приемане? 

Приемането варира значително в различните региони. Стремим се да спечелим доверието на клиентите, като адаптираме поведението на автомобила, така че те да се разпознаят в него. Безопасността винаги е с най-висок приоритет в този процес, така че правим системата по-защитна по своя характер, което означава, че клиентите никога няма да бъдат изненадани от прекалено агресивното шофиране. Съгласувана концепция за информация, обратна връзка и действие е друг важен фактор: как да покажем на клиента по ясно видим начин, например, че сензорът е разпознал превозното средство отпред и функцията е активна? В бъдеще може дори да помогне един или два от сензорите умишлено да бъдат направени видими, вместо да се стремим да ги скрием, както правим днес. Но това е само един от многото различни аспекти. Както казах в началото, тук работим върху една от най-вълнуващите области в автомобилната индустрия.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички