Електрическото BMW iX променя представите ни

Електрическото BMW iX променя представите ни

BMW iX обозначава нова ера за мобилността. То съчетава иновативния дизайн и модерния лукс с най-новите иновации в областта на автоматизираното шофиране, управлението, свързаността и дигиталните услуги. Новият технологичен флагман на BMW Group е насочен както към радостта от шофирането с нулеви локални емисии с типичния за марката спортен дух и убедителен пробег, така и към последователно реализирано разбиране за устойчивост. По цялата верига на стойността и целия жизнен цикъл на автомобила са изпълнени най-високите изисквания по отношение на екологичната съвместимост. В момента BMW iX преминава през финалната фаза на процеса за подготовка за серийно производство. 

При въвеждането на пазара, което започва в края на 2021 година, ще се предлагат двата варианта на модела BMW iX xDrive50 и BMW iX xDrive40. С BMW iX нова дефиниция получава успешната автомобилна концепция на Sports Activity Vehicle (SAV). Това ще е първият модел, който е базиран на новата, модулно мащабируема платформа на бъдещето на BMW Group. Разработването и производството на BMW iX следват цялостна концепция за устойчивост, която включва спазване на строги екологични и социални стандарти при добива на суровини, използването на електричество от възобновяеми източници и висок дял на рециклирани материали. 

„Технологиите са двигател на прогреса, от който се нуждаем, за да посрещнем дори и най-големите предизвикателства. Това важи с особена сила за защитата на климата“, казва Оливер Ципсе, председател на борда на директорите на BMW AG. „Ние сме твърдо убедени: наистина изключителната мобилност трябва да е устойчива. За BMW Group премиум мобилност без отговорност не може да съществува.“ „Ние сме поели ангажимент и ще го изпълним: въвеждането на BMW iX на пазара ще бъде в края на годината – и то с два варианта: BMW iX xDrive40 и като BMW iX xDrive50“, казва Питър Нота, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за клиентите, марките и продажбите. „Вече сме определили цените за Германия: BMW iX xDrive40 например стартира с цена 77 300 евро, тоест на нивото на сравнимо BMW X5 с конвенционален двигател с вътрешно горене. Освен това нашите клиенти за пръв път ще се възползват от възможността за допълнително активиране на допълнителни автомобилни функции, както и неангажиращ и напълно ориентиран към клиента процес на конфигурация с индивидуализирани оферти“, допълва Нота. 

Контролиран добив на суровини, производство със 100% екологична електроенергия, висок дял естествени и рециклирани материали Необходимите за високоволтовите батерии кобалт и литий се добиват от контролирани от BMW Group източници в Австралия и Мароко и се доставят на производителите на акумулаторни клетки. За производството на акумулаторните клетки и за сглобяването на автомобила в завода на BMW Group в Динголфинг се ползва 100% екологична електроенергия от сертифицирани източници. Освен това от февруари 2021 година компанията ползва алуминий, произведен с електроенергия от соларни инсталации. За щадящото ресурсите производство на BMW iX допринася и високия дял от вторичен алуминий и рециклирани пластмаси. В интериора се използват FSC сертифицирано дърво, обработена с екстракт от маслинови листа кожа и други естествени материали. Като суровина за подовото покритие и стелките се използват и рециклирани рибарски мрежи. 

„Вместо да просто прехвърляме отговорността на мрежата от доставки, ние я споделяме заедно с нашите директни доставчици.“ казва д-р Андреас Вендт, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за покупките и мрежата от доставчици. „При това ние се възползваме от нашия дългогодишен опит и създаваме процеси, за да постигнем по-голяма прозрачност и проследимост“. Електромоторите: по-висока динамика, по-малко критични суровини Освен това електромоторите на BMW iX се отличават с конструкция, която не налага използването на т. нар. редкоземни елементи. Те работят на принципа на синхронен електродвигател с електрическо възбуждане. Вместо с постоянни магнити възбуждането на ротора на двигателите на BMW iX се извършва с подаването на електрическа енергия. По този начин не се налага използването на критични суровини за изработката на магнитите, и BMW Group е независима от тяхната наличност. Специфичната конструкция се отразява положително и на характеристиката на мощността. Поради прецизно управляваното чрез подаване на електроенергия възбуждане максималният въртящ момент е наличен в пълна степен още от състояние на покой. Освен това, за разлика от електромоторите с конвенционална конструкция, въртящият момент е наличен в особено широк оборотен диапазон. 

Благодарение на това изживяването при шофиране на BMW iX характеризира не само с екстремно спонтанно, но и изключително константно разгръщане на мощността, което подчертава типичния за марката спортен дух на автомобила. Задвижващата система на BMW iX xDrive50, която включва по един електромотор на предната и задната ос с обща мощност над 370 кВт/500 к.с., осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5,0 сек. Задвижващата система на BMW iX xDrive40 с мощност над 240 кВт/300 к.с. осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6,0 сек. Голям пробег благодарение на ефективното задвижване и най-новата технология на батерията. Електромоторът, трансмисията и управляващата електроника на BMW iX са високо интегрирани и са монтирани в общ корпус. Компактната конструкция повишава и коефициента на полезно действие на задвижването. BMW iX се отличава с изключително висока в сегмента ефективност, която допълнително се повишава и от оптимизираната аеродинамика и интелигентното олекотяване на конструкцията. Това позволява средни стойности на разхода на електроенергия според цикъла WLTP от под 21,0 кВтч на 100 км за BMW iX xDrive50 и под 20,0 кВтч на 100 км за BMW iX xDrive40. Както двигателите, управляващата електроника и технологиите за зареждане, така и високоволтовите батерии на BMW iX са част от технологията BMW eDrive от пето поколение. Те са интегрална съставна част от каросерията и са разположени ниско в дъното на автомобила. 

Гравиметричната енергийна плътност на литиево-йонната батерия е повишена с около 20 % спрямо предишното поколение батерии. Акумулаторните клетки произвеждат според прецизните спецификации на BMW Group и се интегрират в специфични за модела високоволтови батерии. Благодарение на това BMW iX xDrive50 получава в завода на BMW Group в Динголфинг батерия с бруто енергиен капацитет от над 100 кВтч. Батерията на BMW iX xDrive40 има бруто енергиен капацитет от над 70 кВтч. BMW iX xDrive50 постига пробег от над 600 километра при тестовия цикъл WLTP, пробегът на BMW iX xDrive40 е над 400 километра. (всички данни за динамичните характеристики, разхода на електроенергия и пробега са прогнозни на базата на досегашното ниво на разработка на автомобила). Новата технология за зареждане на BMW iX позволява бързо зареждане с прав ток с особено висока мощност. Високоволтовата батерия на BMW iX xDrive50 може да бъде зареждана с мощност до 200 кВт. Максималната зарядна мощност на BMW iX xDrive40 е 150 кВт. Благодарение на това за 10 минути може да бъде заредена енергия, с която пробегът да бъде увеличен с над 120 километра респективно над 90 километра. При двата варианта на модела високоволтовата батерия може да бъде заредена от 10 до 80 % от пълния си капацитет за по-малко от 40 минути. Нова технологична платформа като основа за допълнителен напредък по пътя към автоматизираното шофиране Новата, използвана за пръв път при BMW iX технологична платформа е и базата за значителния напредък при автоматизираното шофиране и дигиталните услуги. Така например изчислителната мощ е пригодена за обработката на 20 пъти повече данни в сравнение с досегашните модели. По този начин е възможно да бъдат обработени около два пъти повече данни от сензорите на автомобила. 

„С технологията на BMW iX ние поставяме стандарти в индустрията: BMW iX разполага с по-голяма изчислителна мощ за обработка на данни, по-мощни сензори в сравнение с най-новите автомобили от актуалното портфолио на марката, то е пригодено за 5G, ще получи нови и подобрени функции за шофиране и паркиране и ползва мощното пето поколение на нашето електрическо задвижване“, каза Франк Вебер, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за развойната дейност. Нов дизайн за ново изживяване при шофиране BMW iX е пионерът на едно бъдещо поколение автомобили, с които компанията ще дефинира по нов начин устойчивостта, радостта от шофирането и премиум характеристиките. Този иновативен характер ярко се изразява от дизайна, който е разработен отвътре навън. Благодарение на това BMW iX е създадено като индивидуално място за високо качество на живот и уют. С ясното и минималистично оформление на екстериора се маркира навлизането в една нова форма на мобилността, последователно ориентирана към потребностите на пътниците. Интериорът предлага иновативни възможности пътниците сами да определят как ще прекарат времето на шофирането и в същото време ще могат да се насладят на спокойствие, сигурност и една нова форма на лукса. „BMW iX показва как можем да дадем много модерен и емоционален дизайн на новите технологии. Автомобилът е много високотехнологичен, но излъчването му е много изчистено и опростено“, казва Адриан ван Хойдонк, ръководител на BMW Group Design. „BMW iX предлага едно мобилно жизнено пространство, в което човек се чувства уютно и в което интелигентността на автомобила винаги е на разположение, без да се натрапва.“

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички