Добре дошли на борда: в новия Audi Q4 e-tron водачът и пасажерите попадат в едно напълно ново измерение. Вътрешният простор в електрически задвижвания компактен SUV значително превъзхожда привичните към момента показатели в класа – той предлага място, сравнимо с моделите от висшата категория.
Концепцията на контролните прибори също е напълно нова: Augmented Reality Head-up-дисплеят събира в едно реалния и дигиталния свят, екранът на системата MMI идва с диагонал до 11,6 инча (опция, която ще започне да се предлага в края на годината). Новата генерация на волана с Touch-управление на функциите също е част от насочените към бъдещето елементи в новия електрически модел. Audi Q4 e-tron може да се похвали с ниши за предмети с обща вместимост 25 литра, като специален акцент са поставките за бутилки в горната част на вратите. Просторният и прогресивен интериорен дизайн ни дава възможност да попаднем в една нова технократска ера. Ново и интелигентен: дизайнът В лицето на модела Q4 e-tron марката Audi представя един истински универсален талант – това е един уверен и надежден спътник за всекидневието и за свободното време и във всяко отношение се представя като идеално решение за основен автомобил.
С 4590 милиметра дължина, 1865 милиметра широчина и 1613 милиметра височина, Q4 e-tron се вписва в категорията на по-големите компактни SUV-модели. Архитектурата на модулната платформа за модели с електрическо задвижване (MEB), на която се базира електрическия SUV на Audi, позволява напълно нов тип оползотваряване на вътрешния обем. Предният надвес е с дължина 86 сантиметра, а междуосното разстояние достига до 2,76 метра – повече от голямата част от SUV-моделите от среден клас. Интериорът със своята дължина от 1,83 метра е почти толкова голям, колкото в един SUV от луксозен клас. Добре дошли на борда: комфортно качване, изобилие от вътрешен простор Удобството в новия Audi Q4 e-tron започва още от самото качване: вратите се отварят широко, седалките са монтирани приятно високо. Водачът и до четиримата пасажери се наслаждават на изобилие от простор във всички направления, а на мястото на обичайния централен тунел тук има само едно малко стъпаловидно покачване на пода. Позицията на седене на втория ред е със седем сантиметра по-висока в сравнение с предните места, а мястото за краката е като в луксозен модел – като същевременно товарният обем също е впечатляващ.
Компактният електрически SUV на Audi значително превъзхожда своите преки конкуренти по отношение на вътрешния обем. Място за всичко: ниши за предмети с общ обем 24,8 литра и поставки за бутилки във вратите Като един истински универсален талант и отличен семеен автомобил, Audi Q4 e-tron предлага не само много вътрешен простор, но и цял куп места за предмети – заедно с жабката техният общ обем достига до внушителните 24,8 литра. На централната конзола има две стойки за чаши, 4,4-литрова ниша за предмети с капак, два (като опция четири) USB-C-порта, а по желание на клиента също и Audi phone box за мобилен телефон. Във всички четири врати има поставки за бутилки с обем до 1,0 литра, които са интегрирани в предната част на опорите за лактите и поради тази причина са изключително лесни и удобни за достигане от ергономична гледна точка. Въпросните високо разположени стойки за бутилки са плод на тясно сътрудничество между дизайнерите и инженерите на марката – в рамките на ограничената площ на панелите на вратите създаването им е било малко предизвикателство.
В багажното отделение на Audi Q4 e-tron могат да се поберат до 520 литра. При сгъване на разделените в съотношение 40:20:40 задни облегалки се постига товарна площ с почти напълно равен под и вместимост 1490 литра. Тези стойности са характерни за по-високия SUV-сегмент. По желание на клиента Audi предлага като опция разделителна мрежа и комплект за укрепване на товари в багажника. Последният включва детайли като например дъно на багажника, което може да бъде настройвано в два варианта на височината. Пълна дигитализация в четири направления: ергономичната концепция Както и в останалите си модели, Аudi залага и при Q4 e-tron на изцяло дигитална конценция за контролните уреди и управлението на функциите. Дигитализацията включва четири направления: дигиталният комбиниран прибор зад волана, респ. Audi virtual cockpit, централният екран MMI touch, гласовото управление с естествени фрази от всекидневната реч, както и предлаганият като опция Augmented Reality Head-up-дисплей – още една нова технология, която очертава пътя към бъдещето. Ново измерение: Augmented Reality Head-up-дисплей С предлагания като опция Augmented Reality Head-up-дисплей в Q4 e-tron марката Audi прави една голяма крачка в развитието на технологиите в областта на контролните прибори. Въпросният дисплей показва различни типове важна информации в две разделени една от друга равнини на челното стъкло – едната от тях е класическа, статична, а другата включва т.нар. функция Augmented Reality (AR).
Предупреждения от асистиращите системи, насочващите стрелки на навигацията, както и зададените в навигационната система цели се показват в AR-полето на дисплея, като биват оптично интегрирани по динамичен способ в реалното зрително поле на водача. Въпросните виртуални изображения се прожектират по начин, симулиращ отдалеченост от около десет метра пред автомобила, като в зависимост от конкретната ситуация могат да бъдат прожектирани така, сякаш се намират и по-далеч пред автомобила. Въпросните показания се възприемат моментално, без по някакъв начин да объркват водача или да отвличат вниманието му. Специално при условия с намалена видимост тази технология може да бъде много полезна. Големината на сектора от челното стъкло, където се прожектират AR-информациите (Field of View), отговаря на квадрат с диаметър около 70 инча от гледната точка на водача. Под него се намира класическата част на дисплея. Тук се прожектират данни като моментна скорост на движение, пътни знаци, както и предупреждения и указания от страна на асистиращите системи и навигацията под формата на статични показания, които отговарят на отдалеченост от около три метра през погледа на водача.
Сърцето на ситемата: Picture Generation Unit Технологичното сърце на Augmented Reality Head-up-дисплея е т.нар. Generation Unit (PGU), който се намира дълбоко под повърхността на таблото. Eдин особено ярък LCD-дисплей изпраща генерираните от него светлинни лъчи към две плоски огледала; специална оптика се грижи за разделянето на компонентите за близко и за далечно разстояние. Плоските огледала насочват лъчите към голямо вдлъбнато огледало с електрическо регулиране. Оттам лъчите стигат до предното стъкло, където те се отразяват в т.нар. „Eyebox” и така се насочват към очите на водача. Водачът вижда символите на видимо разстояние от десет метра или дори повече в зависимост от ситуацията, като те се виждат също толкова ясно, колкото и реалната околна среда. Създава изображения пред автомобила: AR-Creator Така нареченият AR-Creator се грижи за създаването на самите изображения и заслужава да се определи като шедьовър на софтуерното изкуство – това е нов ключов елемент от модулната инфотейнмънт-платформа (MIB 3), която се състои от няколко важни компонента. AR-Creator изобразява символите на дисплея със скорост 60 кадъра в секунда и ги напасва оптимално към геометрията на прожекционната оптика. Едновременно с това той изчислява идеалното им разположение спрямо реалната среда пред автомобила – за целта той събира сурови данни от предната камера, радарните сензори и GPS-навигацията. Софтуерът на този модул включва около 600 000 реда програмен код, което е с около 50 процента повече от целия управляващ интелект на първата космическа совалка.
При своята изчислителна работа AR-Creator винаги има предвид обстоятелството, че между откриването на даден обект и генерирането на графично изображение изминават няколко части от секундата. В рамките на този кратък прозорец от време винаги е възможно Q4 e-tron драстично да промени позицията си на пътя, например при нужда от рязко намаляване на скоростта или заобикаляне на дупка. За да може при такива обстоятелства изображението в т.нар. „Eyebox” да не подскача, се изпълняват няколко допълнителни операции. Една от тях е свързана със софтуера на камерата, а друга позволява на AR-Creator да предвижда с доста голяма точност какви ще са следващите движения на автомобила. Друга изчислителна операция позволява пресмятането на вертикалните движения на каросерията – данните за целта идват от камерата, от радара и от сензорите на електронната система за стабилност (ESC). Всички тези данни се използват за постигането на функцията „Shake Compensation“, който се активира няколко секунди преди показването на изображенията и има за цел да предотврати тяхното разклащане. Навигация: дронът лети пред вас Augmented Reality Head-up-Display дисплеят показва силните си страни в особено голяма степен при използване на навигационната система.
Следващото действие, което трябва да изпълни водачът по маршрута, бива показвано от плаваща насочваща стрелка, наречена дрон. Въпросната стрелка е динамична: преди кръстовище например, плаващата стрелка първо съобщава за маневра за завиване, а след това анимираната стрелка насочва погледа ви точно към правилния път. Ако след това трябва да продължите напред, „дронът” отлита напред и изчезва, и се появява своевременно отново точно когато наближи време за предприемане на следващата маневра по маршрута. Разстоянието до точката на завиване може да се види в метри в долния сектор за близко разстояние на дисплея. Когато водачът е активирал адаптивния асистент за шофиране, който има за задача автоматично да поддържа автомобила в средата на лентата, Augmented Reality Head-up-дисплеят отново помага с графични изображения. Например когато Audi Q4 e-tron приближи ограничителната линия без подаден мигач, асистентът за спазване на лентата се активира, а маркировката бива маркирана с червена ивица. Друг пример е регулирането на дистанцията спрямо превозното средство отпред: когато системата е активирана, превозното средство пред автомобила бива маркирано с червена ивица – така водачът може да следи състоянието на адаптивния асистент за шофиране или този за адаптивното регулиране на скоростта без да се разсейва. Когато адаптивният асистент за шофиране изисква от водача да насочи вниманието си към случващото се на пътя, се появява червено маркиране и предупредителен символ. Три варианта: дигиталният кокпит Серийният дигитален комбиниран прибор е с диагонал 10,25 инча и се управлява от мултифункционалния волан. Т.нар. Powermeter, който е позициониран в дисплея до скоростомера, показва накуп всички важни данни за задвижването – от мощността, през заряда на батерията в проценти, до рекуперацията.
Първата опция за надграждане е Audi virtual cockpit. Този вариант интегрира и навигационната карта, както и информация от инфотейнмънт-системата и има два режима на изглед. Върховото изпълнение се нарича Audi virtual cockpit plus. Тук водачът има избор от режими на изглед „classic“, „sport“ и „e-tron“, като при последния главната роля е отредена на Powermeter. Много от показанията на дисплея могат да бъдат свободно конфигурирани от системата MMI. До 11,6 инча диагонал: централният дисплей MMI touch Дисплеят MMI touch-Display с акустична обратна връзка има диагонал 10,1 инча и разделителна способност 1.540 x 720 пиксела. Стандартно той е конфигуриран за MMI Radio plus с DAB-обхват и служи за управление на инфотейнмънт-системата и няколко комфортни функции, като същевременно позволява и въвеждането на ръкописен текст. Предлаганото като опция изпълнение предлага дисплей с 11,6 инча диагонал и разделителна способност 1.764 x 824 пиксела. Това е най-големият дисплей в гамата на Audi до момента и ще започне да се предлага на клиентите марката от края на годината. Добро разбирателство: гласовото управление Третият стълб от концепцията за управление на функциите в Audi Q4 e-tron е функцията за гласово управление, която се активира с кодовата дума „Hey Audi“. Тя разбира множество фрази и въпроси от всекидневната реч, като например „Къде наблизо има ресторант?“.
Когато автомобилът е екипиран с MMI Navigation plus, търсенето на варианти за отговор се осъществява и онлайн. Прогресивен и с усещане за простор: интериорният дизайн Новата технологична ера, в която навлезе Audi, може да бъде изживяна и в интериора на Q4 e-tron. Инструменталното табло е белязано от внушението за прогресивна елегантност и подчертава усещането за простор. Кокпитът е с триизмерно оформление, като геометричните му обеми са хармонично напаснати помежду си . В Audi Q4 e-tron управляващите елементи и контролните прибори са нещо много повече от дизайнерски детайли. Дигиталният инструмент зад волана наподобява на своеобразен диамант между двата заобикалящи го обема – къс от лявата страна с интегриран вентилационен и дълъг от дясната страна. Вентилационните отвори достигат до вратата. Централният дисплей MMI touch оставя усещане за лекота и чистота на формите. Той е леко обърнат към водача и лесен за достигане от ергономична гледна точка. Тънка декоративна апликация, наречена Tech Layer, е разположена над дисплеите и ги свързва с козирката на таблото. За декоративните повърхности се използват материали като липова дървесина с отворени пори, алуминий в три различни изпълнения и пластмаса. Малко след пазарната премиера на модела, декоративните елементи за интериора S line ще се предлагат и във вариант от техническа хибридна материя, отчасти направена от рециклирани материали. Декорациите са напаснати към останалите повърхности в интериора, включително и така наречените акцентиращи повърхности, които в зависимост от избрания пакет оборудване са решени в различни сиви или сребристи тонове. Най-характерната от тези повърхности е хоризонтална – тя разделя инструменталното табло на две части и е украсена с табела e-tron. Непосредствено под нея, също ориентиран към водача, е разположен блокът за управление на климатичната инсталация. Надолу е разположена командната повърхност в Black-Panel-оптика. В нея е интегриран компактният селектор за избор на позиции на шофиране, капацитивен регулатор на силата на звука бутон за управление на системата старт-стоп, бутон за аварийните светлини и бутон, управляващ системата Audi drive select. В допълнение има и още бутони за управление на други функции, които обаче са под формата на Touch-повърхности в Black-Panel-оптика с бяла подсветка. Бъдещето е в ръцете ви: волан с Touch-управление Дори воланът на Audi Q4 e-tron задава пътя към бъдещето. Той е от нова генерация и има дизайн с двойни специ. Четирите пръстена в централната му част са съхранили традиционния си дизайн, а долният лъч има надпис e-tron. Горните спици на волана имат Touch-повърхности в Black-Panel-повърхности, чиито функционални части са с бяла подсветка, показваща активните бутони. Леки издатини разделят бутоните един от друг и позволяват лесното им и интуитивно използване, а при натискане има лека обратна тактилна връзка. Подобно на смартфон, повърхностите разпознават не само Touch-жестове, но и Wisch-жестове, например при скролиране през списъци. Воланът може да бъде поръчан в няколко изпълнения. При върховата версия има фиксирани към волана елементи за управление на рекуперацията, а спиците са с двукомпонентни декоративни бленди. При този вариант отопляемият волан е скосен отгоре и отдолу – решение, което прави атмосферата в интериора на автомобила още по-футуристична. Визията, функцията и усещането при докосване на новия волан показват прогресивния характер на Q4 e-tron по един наистина неповторим начин. Високо ниво на безопасност: предните седалки Предните седалки в Q4 e-tron са съобразени с най-новите технологии в областта на безопасността.
В случай на страничен удар наред с добре познатите странични възглавници от дясната странична опора на седалката на водача се отваря и така наречената централна въздушна възглавница, която предотвратява нежелан сблъсък между водача и спътника. Функция за подгряване на седалките, електрическо регулиране и електрически регулируема лумбална опора се предлагат като опция. Седалките могат да бъдат поръчани в стандартно и в спортно изпълнение с интегрирани подглавници, а като опция тапицериите могат да получат и кръстосани шевове. По отношение на цветовете за интериора клиентите имат избор между черно, стоманено сиво, Santos кафяво или Pergament бежово. Към деветте предлагани пакета оборудване за интериора има и такъв, включващ специални шевове. Базовата версия е налична с избор от пет пакета, останалите четири се предлагат за интериора S line. Пакетите се отличават помежду си по лайстните на праговете на вратите, цвета на акцентиращите повърхности, материала в областта на опорите за лактите и тавана. Всички предлагани като опция пакети оборудване за интериора включват LED-осветление, като алтернатива се предлага и пакет амбиентно осветление plus. При интериор S line идват и някои ексклузивни елементи: осветени алуминиеви вложи в праговете на вратите, педали от неръждаема стомана, черен таван, S-еблеми в областта на облегалките на седалките, облечен в перфорирана кожа волан с контрастни шевове и S-емблема. Dinamica и Puls: тапицерии с елементи от полиестер, създаден от рециклирани материали По отношение на използваните за направата на тапицериите материали интериорът S line също може да предложи много. При традиционните материали изборът включва комбинация от кожа/естествена кожа и особено благородната кожа Feinnappa. Друг, новаторски вариант е комбинацията от изкуствена кожа и микрофазерния материал Dinamica. Въпросният материал на вид и допир наподобява силно на велур, но на практика е направен от 45 процента полиестер, създаден от рециклирани материали, като например текстил и пластмасови PET-бутилки.
Друга интересна опция за интериор S line са тапицериите Puls, също налични в комбинация с изкуствена кожа. Тук се използват вторични суровини: до 50 процента от използвания текстил са направени от рециклирани PET-бутилки, които се преработват в специален гранулат. Резултатът е материал, който както на вид, така и на допир е на практика еднакъв с класическия текстил. За направата на тапицерията, необходима за седалките в Q4 e-tron се рециклират около 26 1,5-литрови пластмасови бутилки. Пълен напред за Audi: Q4 e-tron стартира в един особено динамиче сегмент от пазара Електрическата офанзива на Audi продължава с пълна сила: Q4 e-tron следва големите SUV-модели Audi e-tron и e-tron Sportback, както и спортно-елегантния e-tron GT. Q4 e-tron играе централна роля в стратегията за електрификация на марката – той стартира в един особено популярен и динамично развиващ се сегмент, какъвто е този на компактните SUV. За клиентите на Audi той предлага една ценово привлекателна възможност за навлизане в света на електрическата премиум-мобилност.