Volkswagen работи активно върху разширяването на своята мрежа от производствени мощности за електрически превозни средства в глобален мащаб и стартът на производството на ID.3 в Стъкления завод в Дрезден бе последната значима стъпка в тази насока.
Изграждането на глобална мрежа за производство на електромобили е от решаващо значение за компанията Volkswagen.
Volkswagen бележи сериозен напредък в развитието на своята електрическа офанзива и през 2021 година. Предстои съвсем скоро марката да отбележи пазарната премиера на новия ID.4 - първият изцяло електрически SUV модел с емблемата на Volkswagen, а през тази година ще станем свидетели и на дебюта на още един представител на ID. семейството. С увеличаването на броя на електрическите модели в гамата на марката естествено нараства и обемът на производството и продажбите - след реализацията на общо 134 000 изцяло електрически автомобили през изминалата година, последователно покачване на този показател се очаква и през следващите няколко години. Решаваща роля в тази насока несъмнено ще играе и създаването на мрежа от модерни производствени мощности за електрически превозни средства в глобален мащаб. „Марката Volkswagen изпълнява систематично и последователно програмата на своята електрическа офанзива. В допълнение към разработката и пускането на пазара на новите модели с електрозадвижване, това включва и трансформацията на мрежата от производствени мощности в глобален мащаб. Всичко това са важни фактори в подкрепа на нашите амбиции да се превърнем в световен лидер в сферата на електрическата мобилност “, сподели отговорният за електрическата мобилност член на Управителния съвет на марката Volkswagen Томас Улбрих.
Последният ярък пример в тази насока бе стартът на серийното производство на модела ID.3 в Стъкления завод в Дрезден. В уникалното по рода си производствено съоръжение в столицата на германската провинция Саксония, от чиито поточни линии през годините слизаха луксозните лимузини Volkswagen Phaeton и Bentley Flying Spur, както и електрическия Volkswagen e-Golf, от края на месец януари вече се произвеждат по 35 екземпляра ID.3 всеки ден. Паралелно с производствената си функция, Стъкленият завод вече ще поеме и ролята на изследователски и иновационен център на Volkswagen за разработка на новаторски проекти и идеи за последващо внедряване в по-големи производствени мощности и обеми на марките от групата Volkswagen. Освен това уникалната атмосфера в Стъкления завод ще даде възможност на посетителите и гостите да получат цялостно впечатление и преживяване от срещата с моделите от ID. семейството.
В момента марката Volkswagen разполага с общо осем на брой напълно функционални или в процес на изграждане производствени мощности за електромобили на платформата MEB.
Стъкленият завод в Дрезден е четвъртата поред производствена мощност на марката в световен мащаб, където Volkswagen произвежда изцяло електрически модели на основата на технологичната платформа MEB. И докато Дрезден е относително малък обект от гледна точка на производствения обем, другите заводи за MEB модели в Цвикау (Германия), Антинг и Фошан (и двете в Китай) се отличават с много внушителни обеми на производството. Заводът в Цвикау беше първото съоръжение, което започна производството на MEB модели в края на 2019 година, преминавайки през пълна трансформация от производство на 100% автомобили с вътрешно горене до 100% електрически модели. В момента производството там се разширява стъпка по стъпка, като актуалният дневен обем възлиза на около 800 изцяло електрически ID.3 и ID.4, а през настоящата година към тях ще се добавят и електрически модели от марките Audi и Cupra. В качеството си на изцяло електромобилен завод, съоръжението в Цвикау ще може да произвежда до 1500 екземпляра дневно и ще достигне максимален годишен капацитет от 330 000 електромобила.
Заводът в Aнтинг е първият изцяло новоизграден производствен център за MEB електромобили на Volkswagen
Наред с това, към края на 2020 година в китайските заводи в Антинг и Фошан започна произвеждството на MEB моделите ID.4 CROZZ и ID.4 X. От производствената мощност в Aнтинг излизад единствено и само електрически автомобили – това е и първият в света новопостроен завод за MEB модели на Volkswagen. В бъдеще в завода във Фошан на една поточна линия ще могат да се произвеждат както автомобили с конвенционално задвижване и двигатели с вътрешно горене, базирани на платформата MQB, така и чисто електрически модели на платформата MEB. И двата китайски завода бяха доведени до фаза на готовност за серийно производство в рамките на едва две години, като всеки от тях има максимален производствен капацитет от 300 000 автомобила годишно.
Заводът за производство на MEB модели в Антинг, Китай.
Съвкупният максимален производствен капацитет на четирите завода на Volkswagen за производство на MEB модели в Цвикау, Антинг, Фошан и Дрезден надхвърля 900 000 автомобила годишно. В момента всички заводи за производство на MEB автомобили все още са във фаза на повишаване на производствения темп, като планираният бъдещ максимален производствен капацитет на цялата мрежа ще достигне един милион електрически превозни средства годишно. Междувременно за производство на MEB модели се подготвят и заводите в Емден (Германия), Хановер (Германия) и Чатануга (САЩ), като се очаква първите електромобили да започнат да слизат от техните поточни линии през следващата година.
Volkswagen Group Components играе ключова роля
В допълнение към изграждането на нови и преоборудването на съществуващите заводи за производство на автомобили, процес на промени и преструктуриране във връзка с електрическата мобилност тече и в заводите за производство на части, възли и агрегати на Volkswagen Group Components. Така например, заводът в Касел (Германия) доставя елементи от електрическото задвижване и части от платформената архитектура на MEB. Системата на акумулаторните батерии на MEB моделите се разработва и произвежда в заводите на марката в Брауншвайг (Германия) и Фошан (Китай). Основните елементи на електродвигателите - ротор и статор, се доставят от завода за производство на компоненти в Залцгитер (Германия), където се намира и високотехнологичният експертен център за развойна дейност в областта на акумулаторните клетки CoE (Center of Excellence Battery Cell), разработващ ноу-хау в областта на акумулаторните технологии за цялата група Volkswagen. Това включва и производството – в близко съседство с центъра до 2024 година ще бъде изграден първият завод за акумулаторни клетки Northvolt Zwei на съвместното предприятие с шведския производител на батерии Northvolt AB.