Катарина Вит и революцията й в кънките

Катарина Вит и революцията й в кънките

Фигурното пързаляне е от малкото спортове, в които по облеклото на състезателя не присъстват инициалите на държавата, от която идва, поредния номер или пък спонсорски лога. Образът и характерът на героя изцяло са изразени в костюма. И понякога решенията на спортистите са толкова дръзки, че съдиите са принудени да въведат ограничения в правилата. Едно от тях е провокирано от изявите на Екатарина Вит и наложено през лятото на 1988-а. „Момичетата трябва да се пързалят с поли, а костюмът да скрива бедрата и диафрагмата”, гласи регламентът, валиден частично и до днес.

Всъщност Международният кънки съюз (ИСУ) добавя това изречение към регламента, след като се нагледа на екстравагантните облекла на германката.

А те са повече от впечатляващи - холографска рокля с открит корем (за кратката програма през сезон 1985/86) или пък рокля с пера вместо пола (за кратката програма на олимпиадата в Калгари 88).

През 80-те години невъзможно бе да се устои на чара на Вит. В медиите я наричат най-красивото лице на социализма. А тя с усмивка спечели всичко – две олимпийски титли, 4 златни медала от световни първенства и 6 пъти става №1 в Европа.

Но наследството на Катарина не са само медалите, а и образите (често на ръба на допустимото), които промениха имиджа на фигурното пързаляне.

Всъщност основните претенции на съдиите към Вит бяха нейните прекалено разголени тоалети. А тя действително не обичаше особено стандартните поли. Затова намираше начини да ги замени с ресни, пера или пък да ги подкъси до символичните 10 см. Публиката пък толкова бе свикнала със смелите й решения, че когато през сезон 1987/88 Катарина излиза на леда изобщо без пола, а само по трико и кожено яке, бе прието за нещо нормално. Тогава тя изпълнява съчетанието под ритмите на песента Bed на Майкъл Джексън.

А костюмите й за олимпиадата Калгари 88 са до един впечатляващи, макар че още преди кратката програма съдиите се горещят: „Това не е рокля, а бански с пера”. Други пък я обвиняват, че така иска да подкупи реферите, които преобладаващо са от мъжки пол.

Но тогава германката получи защита от олимпийската шампионка Пеги Флеминг. „Костюмът е ефектен – казва американката. – Разбира се, че е на границата на допустимото, но пък отразява хореографията и музиката. Не може да се каже, че е неприличен. Виждала съм и по-грозни.”

А след като изигра произволната програма Вит буквално взриви реферите с изпълнението си на „Кармен”, като се появи в тоалет с дълбоко деколте. Решението й бе твърде дръзко и за публиката. „Крещяща сексуалност? Кое е толкова секси?”, недоумяваше германката на журналистическите въпроси.

Освен екстравагантни тоалети, от Вит тръгва и тенденцията да се поставят различни украшения в косата – ленти, цветя, диадеми, като допълнение към костюма. После влиза и в мъжки роли – Робин Худ за зимната олимпиада в Лилехамер 94, както и Дон Жуан година по-късно. „Много ми харесва образът на Робин Худ – признава Вит. – Съзнателно избрах мъжка роля, за да избегна обвиненията, че искам да съблазня съдиите. Макар че този костюм оставя повече простор на въображението.”
Всъщност самата Вит участва в дизайна на тоалетите, като залага винаги да е уникална и различна. През 2003-а ИСУ отменя частично правилника за костюмите на Вит – само там, където касае полата. Но както преди, така и сега е, забранено оголването на корема и диафрагмата. Влиянието на ограниченията обаче остава и до днес, а ефектът на театралните костюми от 80-те години така и не се върна. Днешните фигуристки пък са твърде предпазливи към експериментите.
След края на кариерата си Вит продължава да експериментира – снима се в „Плейбой” (разбира се, без костюм), работи като телевизионна водеща, пуска и своя колекция бижута. Но, за жалост, никога не се пробва като дизайн на тоалети за фигурно пързаляне.
„В изработването на костюмите има голяма доза консерватизъм, тъй като забраните прекалено дълго ни потискаха всички – казва дизейнерът Пол Джинандес, който работи с тима на САЩ. – Но и липса на вкус - никой не иска да попадне в класацията за най-ужасен костюм. Затова и тоалетите са по-скромни и по-прости. Така няма да сбъркаш.”
А според Джеф Билинг, дизайн на шоуто „Звезди на леда” все по-малко остава възможността за фантазии и революционни решения. „Много от колегите ми буквално правят компромиси – разкрива той. – Всъщност дават на фигуристите това, което искат. Но рано или късно, нещата ще се променят, убеден съм!”

"Труд"

Още от Зимни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти