Отборът на Технически университет - София зае рекордното в историята на българското участие в Shell Eco-marathon Европа 4-то място във финалното класиране в категорията „Градски тип” автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Със своя автомобил Lyna H2 студентите успяха да изминат 63 км с един киловат час енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво. Това е четвърто поредно участие на софийския отбор в състезанието за икономия на гориво, организирано от Shell, но е първото с автомобил, задвижван с водородна горивна клетка. Колата на ТУ-София Lyna H2 е първият студентски автомобил с този тип задвижване, направен в България. Студентите, ръководени от доц. Борислав Трайков, получиха и награда за особени постижения в областта на безопасността на автомобила, заемайки призовото трето място в нея.
"Изключително горди сме с класирането, което успяхме да постигнем тази година. То е резултат от натрупания опит, прецизните технически изчисления и дългата подготовка за тазгодишното ни участие в Shell Eco-marathon.”, заяви Благой Бурдин, капитан на отбора на ТУ-София.
"Радвам се на изключителните резултати, постигнати от отбора на Технически университет – София. Предизвикателството, което те поеха, преминавайки от хибриден автомобил към електромобил с водородна горивна клетка, даде заслужени резултати.”, сподели г-жа Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
Автомобилът на ТУ–Варна - Piranya 2, който тази година бе конструиран с уникален дизайн, за съжаление не успя да се класира, поради технически причини.
Три рекорда бяха поставени в новата за Shell Eco-marathon категория E-mobility. Италианският отбор mecc-Sun от Политехнически университет Милано проектира кола, задвижвана със слънчева енергия, която е способна да измине невероятните 1 108 километра само с 1 киловат час енергия.
Миналогодишните шампиони от Политехническия университет – Нант, Франция в категорията „Прототипи”, задвижвани с водородна горивна клетка, подобриха собствения си рекорд, изминавайки 590.2 км с един киловат час енергия.
Отборът TERA TUGraz от Университета в Грац (Австрия) се състезава в първия в историята на Shell Eco-marathon старт за коли, задвижвани със зареждаща се батерия (plug-in) в клас „Прототипи”, и постави исторически рекорд, изминавайки 842.5 км с един киловат час енергия.
Победителите в категория електромобили с водородна горивна клетка
Прототипи (E-mobility, Hydrogen):
Прототипи
Място Състезателен номер Отбор Двигател Разстояние
1 201 Polytech’ Nantes, Франция Водородна горивна клетка 590 km/kWh
2 202 University of Applied Sciences, Offenburg, Германия Водородна горивна клетка 409 km/kWh
3 203 Fachhochschule, Trier, Германия Водородна горивна клетка 390 km/kWh
4 217 INPT-ENSEEIHT, Франция Водородна горивна клетка 359 km/kWh
Градски тип (E-mobility, Hydrogen):
Градски Тип
Място Състезателен номер Отбор Двигател Разстояние
1 601 De Haagse Hogeschool, Холандия Водородна горивна клетка 104 km/kWh
2 619 NTNU, Норвегия Водородна горивна клетка 99 km/kWh
3 617 HAN University, Холандия Водородна горивна клетка 74 km/kWh
4 610 Technical University Sofia, България Водородна горивна клетка 63 km/kWh
• Вижте финалното класиране според категорията автомобили и вида на тяхното задвижване: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/2011_lausitz/results/
• Вижте списъка на победителите при наградите „Извън пистата” на: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/2011_lausitz/winners/off_track_awards/
• Снимки от събитието можете да изтеглите от: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/2011_lausitz/photo_gallery/