Вход / Регистрирай се

Гледай на живо

Левски си върна самочувствието след успех с 3:1 срещу Спартак във Варна

Макс Мозли: Шумахер може да стане шампион

Макс Мозли: Шумахер може да стане шампион
Бившият президент на ФИА Макс Мозли винаги има какво да каже за Формула 1. 70-годишният британец е бил пилот, шеф на отбор, а от 1993 г. оглави световната федерация по автомобилизъм. Мозли се оттегли от президентския пост през 2009 г., но има запазено място в сената на световната федерация. Мозли говори за новия сезон във Формула 1, за шансовете на Себастиан Фетел, за самоувереността на Шумахер и за колите на бъдещето.

- Г-н Мозли, наслаждавате ли се на новия сезон?
- Да. Гледал съм отблизо старта на сезона от 1970 г. Никога не е било скучно и сега не е.

- По-вълнуващ ли е този сезон в сравнение с предишния?

- Винаги, когато има промени в правилата или условията, става интересно. Сега имаме нов доставчик на гуми – "Пирели". Дори хората, които измислят правилата, не знаят как те ще се отразят на практика. Само в Макларън работят 130 инженери. В последните месеци те не правят нищо друго, освен да развиват техниката спрямо новите правила. Но дори и те не знаят какво ще се случи в крайна сметка.

- Според световния шампион Себастиан Фетел тази година пилотите трябва да спират по 4-5 пъти в бокса за смяна на гуми. Ще доведе ли това до хаос?

- Не съм съгласен с Фетел. Хората в Пирели знаят какво правят, а отборите просто трябва да пригодят колите си към новата ситуация. Формула 1 винаги е живяла с такива технически предизвикателства. Просто някой отбор трябва да успее да ги преодолее по-добре от другите.

- Има критики и към подвижното задно крило. Някои пилоти говорят за манипулация и дори смятат, че е опасно, защото не могат да се концентрират на 100% в карането, а трябва да следят бутоните по волана.

- Според мен идеята е добра. Наистина няма да е лесно за пилотите, но те трябва да са добре подготвени и много талантливи. Те трябва да са като пилоти на изтребители, които контролират много действия едновременно, и да внимават във всяка секунда.

- Защо има обвинения за манипулация?

- Toва трябва да остане на заден план. Пилотите имат право да изпреварват по веднъж или по 5 пъти на състезание. Правилото важи за всички и те трябва да се съобразяват с него. Ние не казваме на пилотите къде да карат. Това щеше да е манипулация.

- Имаше предложение и да се мокрят пистите, което ще направи състезанията по-интересни.

- Toва го каза Бърни Екълстоун, но аз имах подобна идея още преди 10 години. Защо не?

- Не става ли все по-сложно за пилотите със системи като КЕРС? Не се ли измества основната им задача – да удрят спирачки и да дават газ?

- Не. Технологията винаги е била жизненоважна част и с изключение на някои специални състезания най-добрият пилот може да печели с най-добрата кола или да стане световен шампион. Ако си най-добрият пилот, получаваш най-добрата кола. Тези системи могат да се отразят, ако всички пилот карат с еднаква кола. Но и тогава най-добрият пилот ще спечели.

- Защо Формула 1 провежда стартове в държави като Бахрейн, Китай, а сега и Русия, за които не може да се каже, че развиват блестяща демокрация?

- Всеки спорт трябва да остане независим от политиката. Ако това се промени, всички големи спортни събития трябва да се провеждат в едва 50% от страните по света. Моралните или политическите оценки не трябва да са част от спорта.

- Само осем Гран при от 20 състезания през 2011 ще са в Европа. Правилно ли е това според вас?

- За мен няма значение, когато пътувам за някое състезание. Но тук говорим за световен шампионат, а Европа държи непропорционална част от стартовете.

- Имате ли фавоит за световен шампион?

- Не. Не може да се каже само от предсезонните тестове и едно състезание. Все още няма ясна картина.

- А кога ще имате ясна картина?

- Може би след Гран при на Испания (б.а. – стартът е на 22 май). Въпреки това не смятам, че ще има голямо развижване на върха. Ред Бул, Ферари, Макларън и може би Мерцедес ще се борят за победи и за световните титли. Трудно е да се каже как ще се наредят първите 6 или 8 пилоти, защото сезонът е с 19 или 20 старта.

- Трябва ли Мерцедес да печели през 2011 г.?

- Мерцедес не е Рено. За Рено е достатъчно просто да бъдат във Формула 1. Мерцедес трябва да печели, да бъде най-добър от производителите. Всичко друго не отговаря на името.

- Защо Рос Браун даде акциите си на Мерцедес Бенц и вече се води само като служител на компанията?

- Ако беше спечелил една или две титли с Мерцедес, щях да го разбера. Сега ми се струва странно.

- Ще успеят ли трите отбора, които влязоха във Формула 1 през 2010 г., да достигнат останалите през новия сезон или да се намесят в борбата за първите места?

- Лотус вече направиха скок напред. Ако Върджин направят същото, а Лотус започне да побеждава, ще има революция във Формула 1.

- Революция?

- Не забравяйте, че Върджин нямат дори въздушен тунел, в който да разработват колата си. Техният болид е планиран от огромен компютър. Ако тази система проработи, всички останали ще се включат. Това може да премахне чудовищните въздушни тунели. Това си е революция.

- Ще успее ли Михаел Шумахер този сезон?

- Ако Мерцедес имат конкурентна кола. Михаел е самоуверен, което е най-важното нещо за пилотите. Той не се съмнява в себе си. Той никога не е спирал със спорта, а освен това е в отлично състояние. Хуан Мануел Фанджо стана шампион при същите условия, а Джак Брабъм взе последната си титла на 45 г.

- Какви са шансовете на Себастиан Фетел?

- Добри. Той разполага с много бърз болид, а титлата от 2010 г. го е направила още по-самоуверен. Това е ключът към успеха.

"7 дни спорт"

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички