Темата за "платените пилоти" се води сред феновете в моторспорта от десетилетия, а напоследък усилено. Обяснението, че с пари се влиза лесно във Формула 1, не изчерпва докрай отговора на един голям въпрос. Питайте Таки Инуе.
Таки пристига във Формула 1 с етика "платен пилот" през 90-те години на миналия век, когато стартовата решетка е пълна с такива - платили си да дойдат. И тогава това явление отнася много критика, а сега, 30 години по-късно Луиш Рация беше изваден от болида си, за да седне Жул Бианки. Спонсорите на Рация пропуснали да платят.
Сега Таки живее в Монако и помага на млади японски пилоти в по-ниските серии формули. Преди време гласува сам за себе си като най-лошият пилот във Формула 1, но за това после.
Таки стартира през 1985 в сериите за туристически автомобили Fuji Freshman, но не му потръгва. "Имам лоши спомени от това време. Повечето пилоти имаха огромен опит в подобни състезания, а аз бях като бебе". През 1987 му писва и заминава за Великобритания, за да се запише в състезателното училище на Джим Ръсел. Няма нито пари в джоба, нито английски в главата, но все пак след една година влиза във Formula Ford с Дейвид Сиърс.
"В началото на 1988, когато дойдох във Великобритания за шампионата Formula Ford, имиграционните власти не искаха да ме пуснат на Хитроу, защото нямах виза. След две седмици се върнах в Япония. Когато най-после успях да се задържа в страната, заживях в Норфолк и работех като сервитьор. Трябваше да се виждам с имиграционните всяка седмица".
Дейвид Сиърс е бивш пилот, който в последствие става собственик на GP2 отбора Super Nova. Бил е мениджър на Ян Магнусен, Таки Инуе и Винченцо Соспири. През 1994 Сиърс отказва да купи отбора Симтек, но и до там ще стигнем. След края на първия си сезон във Formula Ford, Таки няма успех, но поне събира опит в състезанията с едноместни болиди. Решава да се върне в Япония, за да се подготви за още една смела крачка - британската Ф3. "Но не можах да намеря никакви спонсори и просто седях като лимон 20 месеца".
Най-накрая си намира място в японската Ф3. "През 1990, преди първото ми състезание на "Сузука", на излизането от едни S-образни завои, се завъртях и както обикновено, не се квалифицирах. Всички спонсори ми се изсипаха на главата малко след това и беше пълен кошмар". След няколко сезона Таки задобрява и дори отбелязва няколко 4-и места през 1992, но си признава: "Честно казано, всичко беше чиста случайност. Две или три коли бяха дисквалифицирани поради технически проблеми. Едната като че ли беше на Жак Вилньов, защото се оказа с 200 гр по-лека от минимума".
През 1994 Таки се връща в екипа на Дейвид Сиърс в европейската Ф3, но и това не се оказва неговата година и не отбелязва никакви точки. Поне биографията му се увеличила с няколко реда. В края на сезона, след само 20 обиколки тестове в Барселона, той дебютира на "Сузука" със Симтек.
Симтек влизат във Формула 1 през 1994. Дял в него има трикратният световен шампион Джак Брабам, а пилот е синът му Дейвид. За второто място се гласят Андре де Цезарис и Жил де Феран, и двамата със солидни спонсори, но в крайна сметка в болида сяда 31-годишният Роланд Раценбергер. Поредицата от лоши съвпадения започва от активното окачване, което отборът взима от Уилямс, и което същата година бива забранено. Симтек го сменят, но от това целият дизайн на колата отива по дяволите. Всъщност S941 дори първоначално е бил с ръчна скоростна кутия, а тогавашните лидери вече са ползвали полуавтоматични. Така, въпреки двигателя Ford HB V8 от Косуърт, колата е доста от по-бавна от останалите. Целият отбор се състои от 35 човека, а за сравнение Скудерия Ферари по това време наброяват 350 души екип.
Тогава в Европа навлиза MTV, които подписват със Симтек и пълното име на екипа е MTV Simtek Ford. Сезонът започва зле, а в квалификацията за Гран при на Сан Марино на пистата "Имола" Раценбергер катастрофира и умира на място. Дейвид Брабам решава екипът да не се оттегля от състезанието и да кара в името на загиналия си съотборник, но в неделя, на 01 май, катастрофира трикратният световен шампион Аертон Сена. В предпоследното състезание за сезона в Симтек идва и Таки Инуе. Там, в Гран при на Япония, Таки катастрофира още в третата обиколка, а Деймън Хил прави най-доброто си състезание. Инуе стартира последен, губи пета и шеста предавка, а след това заради аквапланинг се удря в стената на пита. "Колата беше толкова зле. Всъщност се оказа добре, че катастрофирах рано, защото не знаех дори каква е питстоп процедурата".
През 1995 Таки преминава в друг слаб отбор - Footwork. Там също не отбелязва нито една точка и най-добрият му финиш е осми на "Монца", където по невнимание предизвиква известната катастрофа между Хил и Шумахер. "Деймън ме следваше, а после се върна в състезателната линия точно зад Михаел, но беше прекалено късно за спиране. Мамка му!".
Поредицата от злополучия продължава. В квалификацията в Монако неговият Footwork се обръща, но Таки се измъква само със сътресение. После в Гран при на Унгария, двигателят му гръмва и докато се опитва да загаси колата с пожарогасителя, пристига колата на медицинския екип...която го прегазва. Таки е със счупен крак и така уикендът, в който все пак успява да подобри постижението на съотборника си Макс Папис в квалификацията за първи път, приключва. На Таки обаче, не му се вярва наистина да е бил по-бърз от съотборника си: "Според мен, Папис имаше някакъв технически проблем".
През 1996 Таки подписва с Минарди, но спонсорите му се оказват и така Инуе губи мястото си. Каква е поуката? Дори да успееш да влезеш във Формула 1 с пари, а не с талант, не означава, че ще останеш. В интервю за Аутоспорт преди време Таки заяви: "Няма какво да умувате кой е най-лошият пилот, карал някога във Формула 1! Това съм аз, Таки Инуе".
снимки: Getty Images
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта www.formula1.bg