На 13 септември автомобилният спорт ще навлезе в нова ера от своето развитие с първото в света състезание на FIA Formula-Е, което ще се проведе в Китай по улиците на Пекин. Този шампионат, в който си съперничат едноместни електрически автомобили с мощност 200 kW (270 к.с.), вече утвърждава своя принос за новите разработки и цялостното развитие на автомобилите с нулеви вредни емисии "zéro émission". Имайки сериозен напредък в развитието на електрическия автомобил и разполагайки с гама от автомобили Z.E., Renault вложи своите експертни познания в създаването на Spark-Renault SRT_01E, автомобилът използван от десетте отбора участващи в състезанието. Освен това Renault е основен партньор на отбора e.dams, създаден от Ален Прост и Жан-Пол Дрио. Негови пилоти през 10-те етапа от първия сезон на шампионата на FIA Formula-Е ще са Себастиан Буеми и Никола Прост .
През 2011 година Международната Автомобилна Федерация заявява своето желание да създаде 100% електрическо състезание. В унисон с предизвикателствата пред автомобилната индустрия този шампионат трябва да допринесе за новите разработки, като същевременно привлече вниманието на публиката към една мобилност, загрижена за устойчивото развитие.
Обединяващ енергия, технология, спорт и наука, проектът на Алехандро Агаг - испански бизнесмен, ангажиран с автомобилния спорт - получава зелена светлина от FIA на 27 август 2012. Впоследствие продуцентът на шампионата поверява на Spark Racing Technology задачата да създаде и изработи първите 40 болида на Formula-Е. Сред техническите партньори, въвлечени в тази авантюра, Renault играе централна роля, конструирайки електрическото задвижване.
13/09/2014 Пекин, Китай
22/11/2014 Путраждая, Малайзия
13/12/2014 Пунта дел Есте, Уругвай
10/01/2015 Буенос Айрес, Аржентина
14/02/2014 Очаква се официална информация
14/03/2015 Маями, САЩ
04/04/2015 Лос Анжелис, САЩ
09/05/2015 Монако, Кралство Монако
30/05/2015 Берлин, Германия
27/06/2015 Лондон, Великобритания
10 ЕКИПА, 20 ПИЛОТА И 40 БОЛИДА
Шампионатът на FIA Formula-Е започва с десет отбора с по два автомобила. Стартовата решетка още през първия сезон се оказва доста сериозна, тъй като 10 от пилотите, вече обявени за титуляри, са карали във Formula 1 през кариерата си. По време на един манш всеки конкурент ще разполага с два автомобила, които може да използва според нуждата. Тоест, обиколката съдържа една задължителна смяна.
Състезанията ще се провеждат по идентична схема. Концентрацията в един единствен ден ще позволи да се ограничат вредите за града и околностите, както и експлоатационните разходи на отборите. А най-хубавата част се състои в анимацията на събитието. Слабият звук от автомобилите ще бъде съвместим дори с организирането на концерти по време на състезанието.
В сутрешните часове два свободни тестови сеанса ще дадат възможност на конкурентите да опознаят трасето и да оптимизират настройките. В ранния следобед квалификациите ще се проведат в четири серии по десет минути с по пет претендента на пол-позиция при всяка серия.
Самата надпревара - или Е-Prix - ще се случи в рамките на около един час, с по една задължителна смяна на автомобила за всеки пилот. За разлика от свободните тестове и квалификациите, които ще се проведат с пълната мощност (200 kW - 270 к.с.), при гонката мощността ще бъде ограничена до 150 kW (202 к.с.). Тримата пилоти, най-популярни сред любителите на автомобилния спорт, ще могат да ползват бонус от феновете, така наречения FanBoost (180 kW за 5 секунди).
Точките ще бъдат разпределени според обичайната схема на FIA (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 и 1 точки). Пилотът на полпозишън ще получи три допълнителни точки, а този с най-добрата обиколка ще получи две точки. В края на сезона титлата Световен шампион сред пилотите ще бъде изчислена като не се взима предвид най-лошото класиране на всеки. Световният шампионат за конструктори на автомобили ще вземе предвид резултатите и на двата автомобила на всеки отбор.
Специално разработен за шампионата на FIA Formula-Е, Spark-Renault SRT01_E концентрира експертните технически познания на най-големите имена в автомобилния спорт. Конструирането на електрическото задвижване, неговите интеграция, сигурност и оптимизиране на възможностите му са творение на инженерите от Renault Sport.
Обявено официално на 15 май 2013, партньорството между Renault, Formula E Holdings и Spark Racing Technologies извади наяве възможностите на лидера в областта на автомобилите с нулеви вредни емисии. С гама от четири автомобила Z.E. вече въведени в масова продажба, Renault използва възможността да докаже превъзходството и сигурността на своите решения. Освен това шампионатът на FIA Formula-Е представлява уникална технологична лаборатория.
С дейност, която обхваща замисъла, разработката и комерсиализацията на спортни и състезателни автомобили, Renault Sport се оказа най-подходящия партньор да осигури управлението на проекта. Така че екипът, събран за научната разработка, бе съставен от експерти на Renault Sport. Още от появата на KERS на световния шампионат Formula 1 през 2009, впоследствие в рамките на преминаването към Power Unit 2014, Renault акумулира уникални познания по отношение на генериране и възобновяване на енергията. Екипите на Вири-Шатийон разполагат и с адаптирани методи за измерване, анализ и симулация.
НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ИМЕНА В АВТОМОБИЛНИЯ СПОРТ, СЪБРАНИ ЗАЕДНО
Разработката на болид от тотално различен тип представлява огромно технологично предизвикателство. Formula-E Holdings и Spark Racing Technologies се свързаха с най-големите имена в автомобилния спорт:
E.DAMS-RENAULT - ОТБОР ВЪВ FORMULA-Е:
Страстни привърженици на автомобилния спорт, екипите на Renault Sport не можаха да се задоволят само с това да броят точките! Така че Renault избра да се присъедини към един от десетте отбора и да вземе участие в състезанието. С пилоти като Себастиан Буеми и Никола Прост отборът e.dams-Renault вече се смята за един от сериозните претенденти на сезон 2014-2015.
На 24 октомври 2013, Жан-Пол Дрио и Ален Прост оповестиха своята съвместна дейност и раждането на e.dams. Създаден специално за шампионата на FIA Formula-Е, този нов екип разчита на логистичната и техническата база на Dams, структура основана от Жан-Пол Дрио и Рене Аму през 1988, носител на 11 международни титли от автомобилни състезания с болиди.
През юли тази година Renault премина на един следващ етап в своята ангажираност и участие като стана основен партньор на единствения френски отбор. Тази инвестиция позволява на марката да бъде в сърцето на състезанието и да натрупа ценен опит в тандем с един от най-забележителните отбори в шампионата.
Пет дни на тестове, организирани от началото на юли, позволиха на пилотите, инженерите и механиците да направят нужните проверки. Тези тестове бяха направени на пистата в Донингтън, в съоръженията, предназначени за Formula-e Holdings и за десетте участващи отбора.
Екипът на e.dams-Renault вече създаде сензация, тъй като Себастиан Буеми се оказа най-бърз през четири от петте дни, на 19 август, в последната сесия преди изпращането на болидите в Китай, Буеми и Никола Прост бяха на първите две места!
НИКОЛА ПРОСТ
Макар и син на четирикратния шампион във Formula 1, на Никола Прост е позволено да дебютира в автомобилния спорт едва след като завърши образованието си. Без да минава през картинга, през 2003 той изоставя голфа заради Formula Renault Campus. Кариерата му с болидите минава през Formula Renault 2.0, сериите на Formula Renault 3.5, Formula 3 на Испания, Евросерии 3000 - които печели през 2008 - и A1GP. През 2009, той се впуска в Световния шампионат за Издръжливост и става един от стълбовете на отбора Rebellion Racing. През 2012 и 2014 завършва четвърти на състезанието "24 часа на Льо Ман". Освен това е тестови пилот в отбора на Formula 1 - Лотус.
Никола Прост ще остане в историята като първия победител в шампионат за автомобили с нулеви вредни емисии, тъй като спечели първите две издания на електрическия Andros Troph.
СЕБАСТИАН БУЕМИ
Себастиан Буеми сяда в болида след блестяща кариера в картинга. Сред неговите противници е и самият Себастиан Фетел. След първи опит във Formula 1 на петнадесетгодишна възраст той усъвършенства уменията си като взима участие във Formula Renault 2.0 и евросериите на Formula 3, както и в GrandPrix2. Част от младежкия отбор на Ред Бул, той дебютира във Formula 1 през 2009. Зад волана на своя Торо Росо бележи първите си точки още в първото състезание. Задържайки се три серии на най-високо ниво, остава в лоното на Ред Бул в ролята на резервен пилот.
Буеми участва в Световния Шампионат за Издръжливост(WEC) от 2013. Втори в състезанието "24 часа на Льо Ман" още от първото си участие, Себастиан е настоящият лидер на FIA WEC.
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg