Тази година Dacia чества 10-ия рожден ден на Logan. Моделът, разпалил отново любовната афера на румънците с френските им партньори Renault. Нашата медия беше гост в Букурещ на десетгодишния юбилей, на който бе отбелязана и стратегическата за северната ни съседка 15-а годишнина като част от Renault group.
Имахме привилегията да бъдем първите журналисти, тествали автомобили по трасета на внушителния изпитателен център на Renault в град Титу, простиращ се на площ от 350 хектара и използващ тестовите писти с дължина 32 км.
Интересен бе и пълният достъп до дизайнерския център, разположен в бивше старинно посолство на Швейцария в Букурещ, както и посещението на заводите за производство на двигатели и автомобили в Миовени, близо до град Питещ.
Марката Dacia измина дългия път от лансирането на Logan през 2004 и връщането на доверието в хората до успеха продавайки близо 3 млн. автомобила в Европа и Средиземноморския басейн. Оттогава марката се разрасна и обнови цялата си гама, предлагайки най-младата моделна гама в Европа, продаваща и обслужваща в 43 държави.
Любовна история от 60-те години до днес
През 60-те години на миналия век Румъния стартира автомобилна индустрия и се обръща към Renault да произвежда популярните Dacia автомобили по лиценз на френския производител. Румънската интерпретация на Renault 8 е наречена Dacia 1100, скоро след това е последвана от Dacia 1300 (Renault 12) и гама от различни версии.
През 1999 Renault придобива 51% от акциите на Dacia и стартира два проекта: модернизиране на румънския производствен завод, проектиране на широко достъпен автомобил и полагане на основите за производството му в страната.
Между 1999 и 2004 Renault group инвестира 489 млн. евро за повсеместна модернизация на Dacia.
Дизайнерски център: връзка в дизайнерската мрежа на Групата
Създаден през 2007, Renault Design Central Europe е базиран в Букурещ. Той е неразделна част от международната мрежа дизайнерски центрове на Renault, включваща тези в Сао Паоло (Бразилия), Кихеунг (Южна Корея), Ченай и Мумбай (Индия). В него работят 27 креативни служители от осем националности.
Дизайнерският център в Букурещ
Специалният инженерен център Renault Technology Romania е създаден през 2006 г. Той е водещ център за Entry-гамата на Групата. Работи в тясно сътрудничество с другите инженерни центрове на Renault във Франция и по света, центърът работи по развойни проекти за Entry гамата.
Тестови център в Титу: годишен тестови пробег, еквивалентен на 200 обиколки на Земята
Тестовият център в Титу е открит през 2010. Разположен е по средата между дизайнерските офиси в Букурещ и заводите в Миовени. Центърът разчита на опита на инженерните екипи, базирани във Франция. Тестовите центрове в Ларди и Обевоа във Франция, с над 2000 служители, формират ядрото на дейностите.
Тестовият център в Титу специализира в изпитания на автомобили и двигатели във всички фази на проекта. Центърът проверява всяка от характеристиките на автомобила в реални пътни условия, с които се сблъскват шофьорите по света.
С 450 служители тестовият център е разположен върху площ от 350 хектара, няколко десетки тестови стенда са разположени в закрити помещения с площ 42 300 m2, а тестовите писти са с дължина 32 км.
В Титу се извършват всяка година: 8 милиона тест драйва, еквивалентни на 200 обиколки около Земята. 450 000 часа стендови изпитания, еквивалентни на 52 години жизнен цикъл на автомобила.
Завод за двигатели и шасита: най-голямата алуминиева леярна в страната
Заводът за двигатели и шасита е разположен в Питещи, в производствената база в Миовени. Заводът произвежда двигатели, скоростни кутии и шасита. Той е изцяло модернизиран и с изцяло интегрирани инструменти и методи на Renault Production Way. Политиката Renault Production Way, изпълнявана от всички заводи на Renault group, прилага производствени стандарти за постигане на фундаментално изискване: производството на продукти с върховно качество. В завода работят 3600 служители.
Нова история на Dacia
1999: Приватизация на Dacia, Renault взима 51% от акциите.
2000: Renault увеличава дела си до 81,4%. Лансиране на Supernova.
2001: Renault увеличава дела си до 92,72%.
2003: Renault увеличава дела си до 97,93%, а след това до 99,3%. Лансиране на Solenza.
2005: В началото на годината Logan е лансиран в Полша, Естония, Литва, Латвия, Словения, България и Молдова.
Лансирането в Западна Европа започва през юни. Общественият ентусиазъм е също толкова силен.
2006: Лансиране на Logan MCV в Румъния и България.
2007: Лансиране на Logan MCV в Европа и държавите от региона Магреб.
2008: Лансиране на Logan Pick-up и Sandero.
2009: Лансиране на Sandero Stepway.
2010: Лансиране на Duster.
2012: Семейството се разраства с Lodgy, Dokker и Dokker Van.
Обновяване на Logan, Sandero и Sandero Stepway.
2013: Нов Duster.