Борислав Велков и Иван Драндийски са екип от 2011 година, когато поемат управлението на "Арена Армеец". От ноември 2013-a досега са главни консултанти по изграждането и мениджъри на мултифункционалната зала "Булстрад Арена" в Русе. И двамата са създатели и развиват Асоциацията за насърчаване и развитие на спортната и развлекателна инфраструктура в България. Специализирали са в Лондон и Франкфурт оперативно и стратегическо управление на зали и стадиони, като са трупали още знания в Ню Йорк, Мадрид и Дъблин.
- Каква беше изминалата 2016 година за "Булстрад Арена"?
- Борислав Велков
: Изминалата година можем да определим като успешна! Като казвам успешна, имам предвид, че при развитието и управлението на една зала това е сложен и многопластов комплекс от дейности, вътрешни и външни фактори, които въздействат динамично. Първо и най-важно за нас като мениджъри и екип е здравето и живота на хората. Нямаме нито един сериозен инцидент от откриването досега, което показва, че добре сме организирали логистиката и сигурността. Това са невидими процеси за посетителите, но един от основните за нас. През 2016 г. сме провели около 35 събития с почти 50 000 зрители.
- Иван Драндийски
: Броят на събитията е равен на този в "Арена Армеец", която е на петата година от своето развитие. Това го казвам не за да се сравняваме, защото "Армеец" е посетена по обективни причини от много повече хора, а за да придобият представа хората, че темпото и обемът от събития в Русе е сериозен за възможностите на града на този етап. "Булстрад Арена" е единствената зала в България, която функционира постоянно и се опитва да натоварва всичките си активи. Имаме волейболна школа, тенис школа, футзал. Работим активно в посока по-малки и интересни събития, които да привличат хора с разнопосочни интереси и занимания. Пример за това е музеят на спорта "Луи Айер" и предстоящите инициативи като "Академия за принцеси", "От килера с любов" и др.
- Кажете нещо в аванс за тях.
- Велков
: Все още е рано, но ще ги огласим достатъчно рано, за да знае публиката какво да очаква. Изненадите ще бъдат атрактивни и приятни.
- Кое беше най-посещаваното събитие през изминалата година?
- Драндийски
: Безспорно това са спектаклите на Камен Донев, "Юрая Хип", "Дайър Стрейтс", Ричард Клайдерман, Васко Василев, Лили Иванова, шоуто на Нешка Робева. По-важното е обаче какви емоции и спомени оставя залата в хората, за да се върнат отново. Това е нашата основна цел - преживяването! Създали сме много добри условия и уют, така че то да е пълно и позитивно. Добро обслужване още от посрещането, през настаняването до напускането на залата. Баровете ни са удобни и предлагат всичко, което хората очакват от подобно място.
- За година и половина какво сочат разчетите - може ли едно такова мащабно съоръжение да се самоиздържа?
- Велков
: Първо искам да споделя, че "Булстрад Арена" е първата зала, построена с публично-частно партньорство между Община Русе и частния инвеститор в лицето на Пламен и Атанас Бобокови, които притежават мажоритарния пакет от акции в размер на 51%. Това е експеримент, който е на път да се превърне в успешен модел. Разбира се, основната причина за това успешно партньорство не е нещо друго, а желанието и на двете страни в него то да бъде успешно. След като това е така, всичко е възможно да се постигне. Структурата ни на управление, начинът на менажиране, целите, които сме си поставили, са много по-различни от управлението, което се провежда във всички останали зали, където и да са в България.
- Драндийски
: Екипът ни е малък, добре подбран и стегнат. Заедно с мениджърите, които паралелно изпълняваме и няколко оперативни длъжности, сме общо 7 човека. Съгласете се, че за да управляваш съоръжение от подобен мащаб с толкова малък екип, не е лека задача, но това е начинът. Чувал съм, че други зали с по-ограничени възможности имат персонал по 30-40 човека. Повечето услуги, които са важни за функционирането на съоръжението, сме възложили на външни фирми от Русе. Оперативните разходи и оперативната издръжка се генерират от приходите от дейността. В този смисъл покриваме оперативните си разходи. Всички останали разходи, свързани с инвестицията, се покриват от частния партньор в проекта. Внимателни сме и постоянно търсим релацията и баланса между броя на събитията, възможностите на пазара и разходите за управление и поддръжка. Предвид опита ни и контактите ние можем да напълним календара двойно, но залата е огромен консуматор и е много малка крачката към това да напуснеш зоната на рентабилност и да влезеш в зоната на задълженията.
- Какво предстои да се подобрява в залата - като инфраструктура и като мениджмънт?
- Велков
: Основната инфраструктура на залата е изградена. Постоянно работим върху довършителните процеси вътре и в околните пространства, които са също много важни за дейността. При всяка финансова възможност инвестираме в малки или по-големи довършителни процеси. Изградихме 2 сауни и малък възстановителен център, които са много важни за големите спортни събития. Довършихме връзката между тренировъчните зали, подобрихме указателната структура на залата, което има отношение по сигурността и евакуацията. Изградихме модерна каса и рекламни носители в залата, терен за футзал и т.н. От скоро функционира и подземния паркинг, което е огромно удобство и сме първата зала с публичен подземен паркинг.
Драндийски
: Безспорно най-сериозната придобивка ще бъде изграждането на хотела с топла връзка към залата и търговския център до нея. Тогава това ще се превърне в споделена инфраструктура, което ще промени както възможностите на залата и предлаганите услуги, така и цялостния облик на града. Надяваме се, че това скоро ще е факт и ние се стремим да подпомагаме усилията на инвеститора, като правим залата все по-атрактивна и работеща, така че когато е готов целият комплекс, тя да бъде добре разработена и съществена част от синергията на това ново градско пространство. По отношение на менажирането смятаме, че системата е добра и гъвкава. Тук целта ни за момента е да подобряваме нивото и ефективността на екипа. Постоянно инвестираме в това, както и да бъдем сплотени, да работим с настроение.
Велков
: За разлика от много зали, на които събитията идват поради липса на конкуренция или просто им се спускат, тук в "Булстрад Арена" се налага да полагаме огромни усилия за да бъдем конкурентоспособни и устойчиви на този като цяло неустойчив пазар. Това, което допълнително ни затруднява, но за момента е непреодолим фактор, е лошо развитата и неподдържана достигаща инфраструктура до Русе. Ако имаше магистрала София - Русе, дори по-безопасно преминаване от Бяла до Русе, залата става еднодневна дестинация и картинката може да се промени много! Затрудненото преминаване през Дунав мост и лошата пътна инфраструктура до Букурещ пък затруднява в известна степен усилията ни за привличане на румънски посетители. Другата транспортна връзка по реката, която е безценна и може да осигурява потенциални посетители за града и залата, също е слабо ефективна за момента. Всички видяхме, че през януари и началото на февруари при една по-тежка зимна обстановка ние оставаме почти откъснати. При подобни обстоятелства залата губи бизнес, а това се отразява на календара и типа събития, които можем да организираме. По-слабото икономическо развитие на Северна България също е отрицателен фактор.
- Повече към спортните или културните събития ще бъде насочена 2017 година?
- Драндийски
: 2017 година ще бъде насочена към всички събития, като ще се опитаме да дадем лек превес на спорта - локален, национален, международен. Идеята е да подпомогнем целенасочено развитието на спорта в града, както и да възстановим златната слава на някой от спортовете, в които Русе има исторически постижения. Това според нас е устойчивият модел на развитие, при който вървим ръка за ръка. Няма да се получи, ако залата реализира само външни събития, а в града нищо не остава като продукт и не се надгражда. Това са плаващи пясъци, в които ще потъне цялата добра идея да съществува подобно мега съоръжения в Русе. Същото важи за културните и развлекателните събития.
- Велков
: Точно тук искам да направя едно важно уточнение, че отговорността за това не е само на инвеститорите, местната власт или мениджърите! Това е отговорност на всеки един жител на град Русе, на цялата русенска спортна и културна общност, на местния бизнес. На всеки един, който иска да гради по-висок жизнен стандарт във всяко отношение, всеки, който иска децата му да растат образовани и интелигентни. Всеки, който милее за любимия град. Освен да бъдем добър пример за подражание и отговорни към тези процеси, ние няма какво повече да направим! Тази година няма да се стремим да увеличаваме толкова броя на събитията, колкото бихме насочили усилията си в повишаване на посещаемостта. Няма да крия, че очакваме хората да купуват повече билети! Понякога сме притеснени от резултатите, въпреки ниските цени на билетите за повечето събития! Налага ни се да полагаме неимоверни усилия, за да не падат събития и успяваме, но не това е идеята. Истинската цел е хората да разберат, че залата повишава качеството на живот, привлича туристи, развива бизнеса, дава друго изживяване, и всичко това събрано в едно прави живота далеч по-приятен.
- Драндийски
: Другата ни важна цел през тази година е да продължим още по-активно работата с Община Русе на всички нива. Това е двупосочен процес, при който трябва да използваме всички механизми и възможности, за да произведем общ продукт с висока добавена стойност за града. Залата трябва да се превърне в гордост и емблема на града, да представи достойно Русе пред цялата страна и по света. Възможностите за това са реални и ние трябва да ги реализираме на всяка цена. От това ще спечелят всички, а всичко натрупано като позитивни резултати ще остане тук, защото залата няма как да се премести другаде! По-добро от това за един град няма.
- Предстои провеждането на Световното Гран При за жени по волейбол в Русе. С какво "Булстрад Арена" превъзхожда другите зали в България, за да бъде домакин на събитие от толкова висок ранг?
- Драндийски
: Още преди откриването ние заявихме, че това е най-функционалната зала в България. Основната причината за това, е че преди почти 4 години частният инвеститор ни се довери и ни даде възможност да направим сериозни промени в процеса на изграждане, които превърнаха залата в съоръжение от европейски тип с много широк спектър и удобно за експлоатация. Всички промени тогава се превърнаха в отлични активи днес! Имаме две тренировъчни зали с топла връзка към основната, фоайе на две нива, професионална кухня, съблекални, гримьорни, лекарски кабинет, офиси (в процес на довършване), ВИП ниво, голям площад пред залата, подземен паркинг, безопасна връзка с центъра на града, публичен транспорт, екипировка с високо качество и т.н. Не че другите зали нямат много от тези неща, но при нас са много добре оптимизирани и интегрирани. Представителната ни зала просто "плаче" за волейбол, баскетбол, тенис... Амфитеатър, чиито трибуни достигат почти до игралното поле, е мечта за всяка зала! Това е търсен ефект, който изцяло съвпада със световните тенденции публиката да изживява максимално емоцията! Другата причина поради, която попаднахме в селекцията и се преборихме успешно, е опитът, гъвкавата ни мениджърска структура, бързината на взимане на управленски решения, разбирането от страна на частния инвеститор в лицето на Пламен и Атанас Бобокови, на които е поверено управлението на всички тези процеси.
- Велков
: С нас се работи бързо и лесно. Няма усложнения, условности, разтакаване, процедури и прочие неща, които могат да те откажат още на старта и за съжаление са масова практика. Като мениджъри с Иван Драндийски имаме много предишен опит в управлението и можем да сравним тези неща. Познанията ни в областта на спортния и събитиен маркетинг, управление и логистика на процеси, като цяло организацията на събития от висок ранг и познаването на специфичните им нужди ни дадоха сериозна преднина при кандидатстването. Още през 2012 година сме участвали активно в организацията на първите FIVB WORLD FINAL в "Арена Армеец", а по-късно и на редица волейболни, тенис и други турнири от световен ранг. Имаме опит и практика и извън България, където изискванията на организаторите са безкомпромисни, а очакванията на публиката огромни.
- Драндийски
: Не на последно място, за да се реализират и двете кандидатури за FIVB World Grand Prix Ruse 2017 и провеждането на Световното по волейбол през септември 2018 е невъзможно без подкрепата и разбирането от страна на местната власт и по-специално на човекът, който дава стратегическата посока на развитие на града. Ако един кмет не разбира дълбокия смисъл и ползите от подобни събития и реши, че това не е важно за града, то тогава се обезсмислят всички намерения и усилия! В лицето на Пламен Стоилов имаме един много голям фен и приятел на спорта, мислещ за доброто на града човек.
- Велков
: От тук насетне започва още по-трудното! Трябва да продължим да реализираме заложените стратегически задачи и същевременно да организираме успешно днешните предизвикателства. Да създаваме предпоставки за нови и да не забравяме, че когато става дума за "Булстрад Арена", преди всичко работим в полза на хората, спорта и културата. По-мотивираща и позитивна кауза, която да ни отведе до целта, лично ние не виждаме!
Николай Димитров