Градът няма да се адаптира към нас. Колкото и да ни се иска, колкото и да се опитваме, той ще си остане такъв – див и неподвластен, със собствен микроклимат, със собствени правила, със собствени изисквания към обитателите си. Или свикваш и се подчиняваш, или сменяш ареала. И не става дума само за София, всяка джунгла си има своите особености, свой дух и правила.
В нашата популацията на SUV-овете става все по-голяма и причината за това е както географска, така и социална. Да, територията, която обитаваме, се обхожда трудно в някои месеци от годината и често, за да се домогнеш до бърлогата, имаш нужда от правилните оръжия. Но това е през зимата - в останалото време от годината не можем да се оплачем от трудна достъпност. Или можем? Действително, има пътеки ("улица" е титла) из красивата ни столица, които по-скоро могат да бъдат описани като "дупки, заобиколени от асфалт", отколкото асфалт с дупки. И те често се редуват с необясними пропадания, в които пружините на окачването в рамките на секунда се разпъват и прибират до крайния си предел.
Но това са само част от особеностите на нашия хабитат. В останалото време, както си се движим по новия булевард, ни нападат най-различни видове – дребни хечбеци и излезли от форма от комбита, агресивни баничарки и лениви таксита, пешеходци с окупирано от телефони внимание и трудноподвижни комшийки. И цялата тази маса от индивиди се носи нанякъде и ние сме част от нея, борейки се да стигнем до онова парче от територията на Земята, което сме си завоювали и сме нарекли наш дом.
Светът на луксозните SUV-ове се разширява с всяка изминала година, но има един производител, който можем да определим като създател на този жанр още през 70-те години на миналия век. Казва се Land Rover, а моделът, от който започна всичко преди повече от 40 години, бе Range Rover.
Днес ще се спрем на двама представители на семейство Range Rover – Sport и Evoque. Последната генерация на Sport получи модерен дизайн и впечатляваща динамика, като в същото време запази основите си навици, вградени при създаването на класа – екстремни преживявания с висока проходимост и мощни двигатели в луксозен и уютен интериор.
Версията, която тествахме, бе HSE Dynamic - с брутален 3-литров V6 дизелов двигател с 306 кс и необятен въртящ момент от 700 Нм. Осемстепенната му автоматична скоростна кутия работи перфектно в различните режими и помага за постигане на среден разход от едва 7 литра на 100 км в смесен режим. Новите, стандартни за модела, LED фарове правят дългите нощни пътувания не е толкова изморителни и по-сигурни. За да усетите реално тягата на големия дизел, или някоя от бензиновите версии на модела, обаче е най-добре сами да направите своя.
Новият Range Rover Sport се чувства сигурен извън пътя и няма проблем да ви заведе там, за където сте тръгнали, без значение дали до там има път. Това също е заложено в гените му и минава през интелигентната система за задвижване на четирите колела All Terrain Control. При избор на един от петте режими на работа: Комфорт, Трева/Чакъл/Сняг, Кал, Пясък и ECO, системата адаптира най-добрите настройки за поведение на двигателя, автоматичната скоростна кутия и диференциалите. За високата проходимост помага и големият ход на колелата и възможността за увеличаване на просвета с помощта на въздушното окачване.
Първото нещо, което усещаш при сядане в новия Range Rover Sport, е голямото пространство на интериора, въпреки по-компактния външен размер в сравнение с големия брат Range Rover. Предлага се и опция за трети ред допълнителни седалки, с който местата стават общо седем. Второто нещо, което прави впечатление, са по-качествените използвани материали, превръщащи купето в луксозен кабинет. Той може да бъде трансформиран при сгънати облегалки на втория и третия ред седалки в пространство за пренасяне на големи багажи, достигащо до 1761 литра!
През 10-инчовия сензорен екран, който идва стандартно в Range Rover Sport, може да се ползват две системи едновременно. Например търсене на адрес чрез навигацията и в същото време - настройване на позициите на седалките, отоплението им и много други възможности, предлагани директно през екрана на мултимедията.
Тук дойде време да сменим колите и да се разходим с кралицата на Range Rover Sport – Evoque. Моделът е на пазара от няколко години – кратко време, в което се доказва като една от най-елегантните представителки на рода. Погледът й е кръвожаден, силуетът и е на типичен хищник, а 4х4 походката й (предлага се и с предно предаване) й позволява да ловува както из града, така и извън него. През 2017-а се появи интересна кръстоска - с две врати и без покрив, истинско чудо на автомобилната природа. Освен без покрив, моделът се подвизава и във версия купе и с пет врати.
Evoque има стотици награди за дизайн, предлага се с няколко нива на оборудване - Pure, SE, SE Dynamic, HSE, HSE Dynamic и Autobiography, и идва с както с дизелови, така и с бензино-поглъщащи двигатели, събрани с механична или автоматична кутия. Интериорът е също толкова внушителен, колкото и външността й – кожа, алуминий и дърво, масаж на седалките, подгряване и охлаждане, както и много светлина от панорамния покрив.
Това, с което се отличава от останалите в стадото, определено е проходимостта и инстинкта й за преодоляване на всякакви терени. Има интелигентна система за задвижване на четирите колела, която в съчетание с Terrain Response прави Evoque напълно способна да се грижи сама за себе си и идеална половинка за Range Rover Sport. Системата оптимизира работата на двигателя, шасито, диференциалите и скоростната кутия, и увеличава максимално задвижването и сцеплението. Просто избирате един от режимите – стандартен, кал, пясък или трева/чакъл/сняг и Evoque напада безмилостно.
Но всичко това са само думи и докато не седнете да покарате, няма да усетите истинската природа на Range Rover Sport и Evoque.