Преди 35 години Volkswagen представят първия Passat със задвижване на четирите колела. Всичко започва през 83-а с концептуалния Passat Variant Tetra и само година по-късно германците представят Passat Variant syncro. Второто поколение В2 е първата лека кола в гамата на марката със задвижване на всички колела и веднага прави впечатление. Идва с GT оборудване, 2.0-литров 5-цилиндров двигател и най-модерна технология, осигуряваща сцепление и сигурност. Надлъжноразположеният двигател изпращал 115 кс до всики колела чрез заключване на централния диференциал в съотношение 50:50. Той, както и този на задния мост, можел да се заключва ръчно с цел оптимизиране на сцеплението при по-трудни условия.
Новият 4х4 модел си спечелил популярност от самото начало най-вече сред клиентите, които търсели отговорна машина за зимни условия или имали нужда от кола, която да дърпа ремарке. Постепенно към гамата от двигатели се прибавили версии с 90 и 120 кс.
@@@
С появата на третото поколение Passat през 1988 година syncro прави следващата стъпка в развитието си - преминаването към напречно разположени двигатели позволява използването на виско-муфа, позната от Golf Mk2. Тоест в Passat B3 централният диференциал е заменен от цилиндър, пълен със силиконов лубрикант. Той контролирал предаването към задните колела без твърда връзка между кардана и скоростната кутия. Предимството е, че системата е била съвместима с ABS и осигурявала по-добър разход, защото задната ос се включвала само при нужда. Модерното 4х4 задвижване се предлагало като екстра за Passat със 115 кс и било стандартно само за спортния Passat GT G60 с механичен компресор и 160 кс.
През 1996-а на власт идва 4MOTION с торсионен диференциал. От дебюта на петото поколение всички версии Passat със задвижване на четирите колела имат допълнителен надпис 4MOTION. Двигателят отново е разположен надлъжно, но сега мощността се разпределя с торсионен диференциал между предния и задния мост. Нормално, това се извършва в съотношение 50:50, но при нужда може да премине и към 75:25. Самоблокиращият диференциал на задния мост служел единствено в помощ на сцеплението - активирал се ръчно и се изключвал сам при скорост над 25 км/ч. Системата 4MOTION била стандартна за версията 2.8-литров V6 със 193 кс и за V8 с 275 кс, а за някои дизелови се предлагала като екстра.
В шестото поколение системата еволюира и получава многодисков съединител в маслена баня. Работи подобно на виско-муфата, но благодарение на електронното си управление реагира изключително бързо и може да предава по-висок въртящ момент. Обичайно, 100% от мощността на двигателя се предава към предните колела, но при необходимост за части от секундата може да стигне и до задните. Тук целта отново е максимална сигурност, която не се отразява пагубно на разхода.
Днешният Passat има перманентно 4MOTION задвижване на всички колела с електронно контролиран многодисков съединител. Специалното при него е, че може да разпредели сцеплението между четирите колела още преди подхлъзването да е настъпило. В нормални условия системата разпределя въртящия момент към предния мост, а при нужда на помощ идват и задните колела. Ако едно колело започне да превърта, системата насочва мощността към колелото от противоположната страна.
В Passat Alltrack всичко това се надгражда от функцията XDS+. При влизането в завой с по-висока скорост тя активира леко спирачките на колелата, намиращи се от вътрешната страна на завоя, което помага за управлението и оптимизира сцеплението.
Днес Volkswagen продължават да развиват задвижването на четирите колела. Системата се предлага както в Passat, така и в Golf, Sharan, Arteon и всички SUV-ове. В момента те могат да бъдат срещнати в естествената си среда - по ски курорти и други заснежени местности по света.