Ето как ПСЖ отърва (засега) кожата по ФФП

Ето как ПСЖ отърва (засега) кожата по ФФП

Пари Сен Жермен изненада мнозина преди една седмица, когато обяви финансови резултати с чиста печалба от 31,5 млн. евро. Дни след това дойде решението на Спортния арбитражен трибунал (TAS според изписването му на английски език) за анулиране на поисканото от УЕФА ново отваряне на разследването на финансите на клуба. Сметките от 2017/18, до които получихме достъп, разкриват, че без постоянната парична подкрепа от Катар и наложените продажби на играчи ПСЖ щеше да попадне във финансова дупка от над 100 млн. евро.

Минусът от редовните операции е бил в размер на 101, 26 млн. евро, тъй като харчовете за заплати и амортизации на трансфери са много над реалните приходи на клуба с президент Насер Ал-Келаифи. Тази цифра идва дори след като броим онези 145 млн. евро, които ПСЖ получава всяка година като спонсорство от катарските туристически власти, въпреки че в докладите на УЕФА се твърди, че тази цена е фиктивна, като се сравни с реалната пазарна стойност на получаваните активи.

За да реши този проблем, Катар Спортс Инвестмънт (КСИ) увеличи капитала на дружеството до 340 млн. евро в одобрена през декември 2017 г. операция. Рекапитализацията на клуба заличи заеми от 82,32 млн. евро от мажоритарния акционер, заковавайки финансовите пасиви на 101,68 милиона и прехвърляйки левъриджа на трети страни. При затварянето на 2017/18 заплащанията за трансфери се увеличиха повече от два пъти до 203,55 млн. евро.

Тези ходове не бяха достатъчни, за да загладят цифрите след идването на Неймар и Килиан Мбапе и холдингът трябваше да ускори процеса по раздялата с футболисти преди 30 юни 2018 г., за да понижи напрежението върху си. Бе месец септември и ръководството се принуди да публикува официално комюнике, в което твърдеше, че „ако е нужно, имаме договори с много играчи с висока стойност, които позволяват на клуба да осигури значителни капиталови гаранции за следващите два трансферни прозореца (януари и юни) през 2018 година”.

Тогава бяха продадени Блез Матюиди и Серж Орие, въпреки че ударът дойде малко преди Мондиала в Русия, когато набързо бяха засилени към изхода Юри Берчиче, Одсон Едуар и Хавиер Пасторе, добавили се към Лукас Моура от януари с.г. Всички тези ходове позволиха да се излезе на нетен плюс от трансфери в размер на 145 млн. евро за финансовата 2017/18 и да се стигне до обща нетна печалба от 31,5 млн. евро – най-високата в съвременната история на клуба.

Проблемът за ПСЖ идва във финансовата 2018/19, тъй като сигурните извънредни приходи от трансфери в нея са само 1/3 от тези от предходната, докато разходите със сигурност няма да са по-малки. Сега ще започнат да се амортизират трансферите на Тило Кеерер, Леандро Паредес и Хуан Бернат, както и на Мбапе след една година като, поне на хартия, преотстъпен от Монако.

Най-тревожният случай е отнасящият се до рекламните договори извън реалната пазарна стойност. Доклад на маркетинговите агенции Octagon и Repucom сочи, че спонсорството на Катар в клуба няма как да се смята за реалистично. Според разследването на Футбол Лийкс тези получавани по 145 млн. евро годишно (станаха над 200 милиона) би трябвало да се броят като под 3 млн. евро, като името на компанията не се изписва върху екипировката на отбора. По този път паричната инжекция от 2011 г. насам се равнява на умопомрачителните 1 350 000 000 евро. В своя защита клубът се ограничи с това да посочи, че това е договор за развитие на популярността на цяла една държава, а не за обикновено спонсорство.

Към момента няма наложена нова санкция от страна на УЕФА, която през 2014 г. глоби ПСЖ с 60 млн. евро. Сега евроцентралата се задоволи с това да заяви, че обмисля да отвори ново разследване, за да анализира дали не са били спазени нормативите, които позволяват значителни отклонения във финансово отношение единствено ако вложителите покрият дефицита с капиталови вноски. Досега максималното допустимо отклонение по нормите на Финансовия феърплей (ФФП) е до 30 млн. евро, стига да е покрито с вноски от акционерите.

В Ла Лига примерно е напълно противоположно: там се изисква парите да се внесат предварително и това да е придружено от търговски план за период от четири години. Така се случи например с Валенсия. По този начин се избягва рискът от изпадане на дружеството в несъстоятелност, тъй като разликата между изкараните от него пари и вложените в трансфери е предварително покрита.

В такава среда целта на ПСЖ продължава да е да покачва приходите си от редовни операции отвъд получаваните инжекции от Катар. Във финансовата 2017/18 оборотът се повиши с 10,8% до 535,8 млн. евро. Телевизионните права донесоха 127,92 млн. – по-малко от половината в сравнение с дошлите от рекламни договори 265,57 млн. Трябва обаче да се отбележи, че приходите от реклами бележат спад с 12,9% до 94,1 млн. евро, ако изключим договора с емирството.

Клубът съумя да компенсира това с увеличение с почти 53% на приходите от мърчандайзинг до 55,3 млн. евро. Ръководството обяснява с идването на Неймар и Мбапе скока в продажбите на официални екипи на отбора, ала успехът се крие най-вече в линията Jordan в сътрудничество с Nike. Тя има 90 свързани с ПСЖ продукти, които само в първия месец след пускането им на пазара донесоха 150 000 продадени артикула.

Ръстът в търговското перо, предизвикан от идването на двете млади суперзвезди, даде крила и на все по-пълнещия се „Парк де Пренс”. Стадионът имаше 29 986 абонати за сезон 2017/18, с над 3000 повече от предходния, докато ВИП-посещаемостта нарасна по-скромно – 4400 клиенти на мач. Всички те останаха разочаровани за кой ли път след поредното ранно отпадане на осминафиналите на Шампионската лига и съмненията сега са около това дали всичките тези умопомрачителни милиардни вложения ще успеят да постигнат поставените спортни цели в средносрочен план. Без трофеи трудно ще има големи фигури на терена с екипа на ПСЖ, ала преди всичко друго ще има по-слаба търговия.

М.Менчен, „Palco 23

Бъди част от "Домът на феновете”, играй и печели със Sportal.bg.

Още от Футбол свят

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти