Защо все по-рядко гледаме Формула 1 на дъжд

Неделната Гран При на Белгия породи много дискусии дали организаторите на Формула 1 не подхождат твърде консервативно, когато започне да вали и мнозина дори започнаха да правят сравнения със състезанията на овали в САЩ.

Забавянето на старта в Белгия раздели пилотите

В неделя на „Спа“ валя още от сутринта, което доведе до анулирането на състезанието във Формула 3, след което дъждът поспря за стартовете във Формула 2 и Порше Суперкъп, които се проведоха по график. Валежът обаче се завърна за старта на надпреварата във Формула 1, която започна зад колата на сигурността.

Проливният дъжд на "Спа" провали основното състезание във Формула 3

Още в средата на първата загряваща обиколка рейс директорът Руи Маркеш показа червения флаг и колите се прибраха в бокса, където останаха повече от час. Те се върнаха на трасе когато условията се бяха подобрили и след още четири обиколки зад колата на сигурността надпреварата започна наистина.

Причината за това дълго забавяне не беше толкова водата по пистата, с която гумите интермедия можеха да се справят без особени затруднения. Големият проблем обаче беше беше водната пелена и намалената видимост за пилотите в по-задни позиции.

Верстапен: Не ни разрешиха да се състезаваме на мокро

Този проблем винаги е съществувал, но той стана още по-голям след въвеждането на сегашната генерация автомобили във Формула 1, които разчитат много на граундефекта. Заради него и изключително мощните подове и дифузьор във въздуха се вдига изключително голямо количество вода, което чувствително намалява видимостта за пилотите зад съответни автомобил.

От ФИА направиха опит да решат този проблем и проведоха няколко теста, в които екипираха различни коли в калници. Този метод обаче не направи съществена разлика и програмата беше прекратена, защото стана ясно, че проблемът идва от подовете, а не от гумите, които също вдигат сериозно количество вода във въздуха.

Формула 1 обмисля въвеждането на калници за екстремно мокрите условия

Тази намалена видимост пък повиша драстично риска от сериозни инциденти, което е и причината рейс контролът да залага на сигурното, когато условията станат малко по-тежки, особено в състезания, когато колите се движат в група. Само преди няколко седмици видяхме един доста стряскащ инцидент, който за щастие се размина без сериозни последици, благодарение на целия напредък в безопасността на колите.

Въпросният инцидент настъпи по време на Гран При на Великобритания, когато Исак Хаджар буквално се вряза в Андреа Кими Антонели, когото не видя заради многото вода във въздуха, малко преди „Копс“. Преди две години пък 18-годишният нидерландец Дилано ван 'т Хоф загуби живота си след катастрофа на „Спа“ по време на състезание от Формула Регионал, в което условият бяха изключително тежки.

Ако се върнем по-назад във времето със сигурност ще намерим още инциденти, в които роля имаха метеорологичните условия. Един такъв е и този с Жул Бианки от Гран При на Япония през 2014 години.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти