(АРХИВ) Гран При на Австрия: Атракция в алпийска обстановка
Предстои 38-ото издание на Гран При на Австрия, а този старт във Формула 1 понякога остава в сянка. Може и да липсва блясъкът на Монако, скоростта на "Монца" или зарядът на надпреварите в САЩ, но състезанието в подножието на алпийските хълмове идва в средата на сезона, а това означава, че всяка точка и позиция са от голямо значение. При това сега, за разлика от предишните три сезона, има повече от един изявен фаворит, а това прави прогнозите по-интересни.
Водещият букмейкър за спортни залози в България, познат като генерален спонсор на ЦСКА, а също така с партньорството си с актьора и режисьор Мариан Вълев, дава разнообразни варианти за Гран При на Австрия, поддържа и дългосрочни предвиждания.
При пилотите всички се концентрира около пистата и подготовката за състезанието. Но и те търсят начин да разтоварят напрежението, а и да се възползват от това, което има дава мястото на провеждане на съответното състезание.
Да, градчето Шпилберг не е Барселона, където нощният живот кипи с пълна сила, но пък това е и добре за самите състезатели. Феновете също търсят интересни занимания, а средата около "Ред Бул Ринг" има какво да предложи.
Гран При на Австрия отново е постоянна част от календара
Дебютът на Формула 1 в Австрия е още през 1964 г., когато трасето беше изградено около летището в Целтвег. Трайно, австрийското Гран При се наложи като основен старт във Формула 1 през 1970 г., като присъства неизменно в графика в продължение на 18 сезона. Славни победи записаха легенди като Ники Лауда, Ален Прост и Найджъл Менсъл. Но недостатъци в сигурността свалиха Австрия от картата на “кралските гонки” за цяло десетилетие. През 1997 г. завръщането стана факт вече в близост до градчето Шпилберг, намиращо се в подножието на Източните Алпи, където на пистата с името "А1 Ринг" се проведоха 7 състезания. Последва нова дълга пауза за още една цяла декада.
И едва през 2014 г. Австрия отново приема стартове от Формула 1. Това стана факт, след като три години по-рано Ред Бул купи трасето и го реконструира, за да стане то подходящо за съвременните изисквания. Оттогава насетне Гран При на “Ред Бул Ринг” се смята за неизменна част от календара. А това повишава интереса и към самото място, включително и извън чисто спортните аспекти.
Графикът на пилотите е пресметнат до минута
В спорт, в който всяка стотна от секундата има значение, всичко трябва да бъде изчислено и претеглено с максимална точност. Това се отнася и до ежедневието на автомобилните асове, които трябва да се придържат към стриктен план в дните преди състезанието.
Поддържането на постоянен режим и спазването на конкретна диета са от ключово значение. Не говорим за щангисти или боксьори, които трябва да свалят килограми, за да “влязат в категорията”, но и при пилотите е важно да се придържат към оптималното телесно тегло.
Преди състезание асовете от Формула 1 имат различни професионални ангажименти. Да се измине цялата писта на крак или с велосипед съвсем не е необичайно - по този начин пилотът и неговият екип се запознават с всеки сантиметър от трасето, с всяка малка неравност, която може да роди потенциален проблем. Състезателите прекарват доста време и в симулаторите, които им дават възможност да направят виртуална обиколка на пистата.
Обсъждането на предизвикателствата и потенциалните проблеми с екипа също са част от подготовката за състезанието. Не на последно място, пилотите имат задължителни медийни изяви, които увеличават напрежението. Но всеки човек, дори и най-стриктният професионалист, има нужда да се разсее за няколко часа, а районът около Шпилберг дава изобилие от възможности за това.
Програма на уикенда за Гран При на Австрия във Формула 1
Какво могат да правят пилоти и фенове в района на Ред Бул Ринг?
От трибуните край пистата се виждат зелените хълмове на Източните Алпи, които не са толкова високи като снежните върхове в западната част на веригата. Районът около Шпилберг, намиращ се в провинция Щирия, отваря възможности за разходка сред невероятната природа. Пилотите може да нямат време за преход до Тремелберг, тъй като изисква ходене от над 3 часа в едната посока, но пък гледката от “Кулата в планината”, както я наричат местните, си заслужава. Това може да бъде отлична опция за разтоварване след състезанието, както и да донесе прекрасни емоции на феновете. Запомнящо се преживявания е и отскачане до близките езера като Грюнер Зее или Гаалер Зее.
Алтернатива на този вид занимания, които отнемат повече време, може да бъде издигане във въздуха с балон над долината Муртал. Запознаване с местните деликатеси също може да бъде интересно, но пилотите, както вече стана дума, трябва да спазват режим и да не прекаляват с шницелите и наденичките.
Красивият град Грац се намира само на час път, като това е по-скоро опция за феновете, решили да прекарат уикенда или малко повече в Шпилберг. Те могат да отскочат дори до Залцбург, който освен с прекрасната си архитектура и културен живот привлича почитателите на Формула 1 и комплекса Hangar-7 на Ред Бул. Той се намира близо до летището, а част от него е и музей, в който освен самолети могат да се открият и легендарни болиди от Формула 1. Естествено, за кулинарните ценители също има място за наслада в ресторант със звезда от Мишлен.
Има ли нощен живот около австрийското Гран При?
Първо, за пилотите това е забранена дума - поне преди официалното състезание е изключено да излязат на бар и да изпият дори една бира. Но след Гран При могат да разпуснат, а и в малкия град Шпилберг не липсват опции за това.
Около самата писта са изградени парти зони, които са предназначени повече за феновете. В близост до трасето има английски пъб (с неслучайното име London Inn), коктейл бар La Notte в Целтвег, а за тези, които търсят парти цяла нощ, най-подходящо е да посетят клуб Coconut.
Все пак пилотите, които следват максимата “работи здраво, купонясвай още по-здраво”, съвсем не са много в днешно време. А успехът е свързан повече с придържане към плана, като могат да си позволят само леки забежки извън него.
Кои са най-успешните пилоти на "Ред Бул Ринг"?
Въпросът звучи подвеждащо, тъй като трасето носи това име от 2014 г., когато се завърна в календара на Формула 1 след над десетгодишно отсъствие. Но всъщност именно съвременната епоха на "Ред Бул Ринг" е регистриран рекордът за най-много победи, постигнати от един пилот в Гран При на Австрия. Името му едва ли изненадва феновете на автомобилизма:
Макс Верстапен спечели 5 пъти - 2018, 2019, 2021 (тогава печели и Гран При на Щирия), 2023. Той има и 4 световни титли, но в два от сезоните, в които ги спечели, не стана първи в Шпилберг (2022, 2024 г.).
Трикратният шампион Ален Прост е печелил 3 пъти Гран При на Австрия (1983, 1985, 1986).
Швейцарецът Жо Сифер също има 3 победи, но две от тях са в състезания извън календара на Формула 1.
При конструкторите има равенство между 3 отбора в състезания от календара на Формула 1 - по 6 първи места са записали Ферари, Макларън и Мерцедес.
Рекордьорът Макс Верстапен не е основен фаворит за победата, което се вижда ясно и от предложенията на букмейкърите за Формула 1. Пред него са поставени пилотите на Макларън Оскар Пиастри и Ландо Норис, но разликите не са големи и шансовете на нидерландеца не са за пренебрегване.
В последните 3 години трима различни пилоти стъпваха на върха на подиума - Шарл Леклер (2022), Макс Верстапен (2023) и Джордж Ръсел (2024). Ако успехът отиде при Норис или Пиастри, тази традиция ще бъде спазена.
А настоящият световен шампион е последният засега, който има две или повече поредни победи в Австрия. Откакто "Ред Бул Ринг" отново стана част от Формула 1, това е постигал само още един пилот - Нико Розберг с Мерцедес в първите две състезания през 2014 и 2015. Сега отново чакаме да се пише история на пистата, а легендите за победите да се носят във въздуха около нея.
Сайт №1 за Ф1 залози в България напомня, че спортните залози са само за удоволствие и към тях винаги трябва да се подхожда отговорно.