Защо Ред Бул даде твърдите гуми на Верстапен за финала в Испания?
Представянето на Макс Верстапен по време на вчерашната Гран При на Испания беше изцяло засенчено от инцидента между него и Джордж Ръсел в самия край на надпреварата, който донесе 10-секундно наказание и три наказателни точки на световния шампион.
Макс Верстапен ще трябва да бъде изключително предпазлив в следващите два старта
До тази ситуация обаче се стигна след серия от събития, започнали още преди началото на състезанието. В него Верстапен и Ред Бул заложиха на по-агресивна стратегия с три спирания в бокса, което означаваше, че те ще се нуждаят от четири комплекта гуми, за да покрият дистанцията от 66 обиколки.
Верстапен изрази съжаление за инцидента с Ръсел
За надпреварата Верстапен разполагаше с общо шест комплекта гуми: по един комплект чисто нови гуми от трите типа (меки, средно твърди и твърди) плюс три комплекта вече използвани в квалификацията меки гуми. Нидерландецът стартира с един от използваните комплекти меки гуми, след което сложи единствения си комплект нови меки гуми за втория си стинт. При второто си спиране в бокса той премина към средно твърдите преди да се върне към меката смес при финалното си планирано спиране в бокса в 47-а обиколки.
Хорнър се заяде с Розберг заради коментара му за Верстапен
Точно осем тура по-късно обаче на пистата се появи колата на сигурността, която вкара Верстапен и Ред Бул в ъгала. Пред тях имаше два възможности – да останат на пистата с вече натоварението и поизносени меки гуми или да влязат в бокса за смяна на гуми. Предвид високата деградация на „Каталуния“ Биковете очаквано избраха втората опция и Верстапен беше повика в бокса за четвърти път в хода на състезанието. За негова изненада обаче механиците на Ред Бул сложиха твърдите гуми на колата му, което беше катализаторът за последвалите събития, тъй като още от началото на уикенда си личеше, че твърдите гуми не работят добре на испанското трасе. Реално Верстапен беше единственият, който ги използва в хода на състезанието вчера.
Още при рестарта в края на 60-та обиколка Верстапен допусна сериозна грешка, която позволи на Шарл Леклер да го задмина на старт-финалната права. Впоследствие той беше атакува в първия завой и от Ръсел, но се стигна до лек контакт между двамата преди в 64-ия тур да дойде и по-големият инцидент, заради които Верстапен отнесе всички критики и последствия.
Но каква беше причината Ред Бул да му даде твърдите гуми за рестарта, въпреки че нидерландецът разполагаше с още един комплект меки гуми? Обяснението е много просто, а именно, че освен в квалификацията този комплект е бил използван още и по време на опознавателните обиколки преди старта, в които Верстапен направи и няколко тренировъчни старта. Иначе казано неговото състояние не е било по-добро от това на гумите, с които Верстапен беше на пистата преди излизането на колата на сигурността.
„Последният комплект меки гуми беше използван в квалификация и опознавателните обиколки преди старта, плюс всички тренировъчни стартове. Така че той вече беше направил седем или осем обиколки, практически не беше по-различен от комплекта, с който Макс беше. Така че ние бяхме поставени пред дилема – нов комплект твърди гуми срещу комплект меки гуми на осем обиколки“, обясни шефът на Ред Бул Кристиан Хорнър.