Оскар Пиастри с пета победа за сезона след брилянтно каране в Гран При на Испания

Оскар Пиастри спечели своята пета победа от началото на сезона във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Испания с едно брилянтно каране на пистата „Каталуния“.

Австралиецът практически контролираше развоя на събитията от старта до финала в Барселона, за да спечели с аванс от 2.4 секунди пред своя съотборник Ландо Норис. Разликата между двамата пилоти на Макларън можеше да е и по-голяма, ако не беше колата на сигурността, която се появи на пистата 11 тура преди финала.

Тази кола на сигурността се оказа фатална за Верстапен, който заради допълнителния си по-ранен бокс нямаше друг избор освен да сложи твърдите гуми при четвъртото си спиране. Заради тях той беше изпреварен още на рестарта от Шарл Леклер, който завърши трети зад победителя Пиастри и неговия съотборник Ландо Норис.

В предпоследния тур Верстапен имаше контакт с Джордж Ръсел в битката за четвъртото място и впоследствие беше наказан с 10 секунди, което го смъкна до десетата позиция на финала. Печеливши от санкцията на световния шампион бяха Нико Хюлкенберг, Люис Хамилтън, Исак Хаджар, Пиер Гасли и Фернандо Алонсо, който взе първите си точки за сезона с деветото си място пред родна публика.

В генералното класиране Пиастри остава начело с актив от 186 точки и аванс от 10 пред Норис. Трети с пасив от 49 пункта е Верстапен, който след наказанието си днес загуби цели 24 точки от Пиастри.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Испания

При отборите Макларън остава начело с 362 точки и аванс от 197 пункта пред тима на Ферари, който днес изпревари Мерцедес и Ред Бул. Сребърните стрели са четвърти с изоставане от 203 точки спрямо Макларън, докато Ред Бул заема четвъртото място с пасив от 218 пункта.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Испания

След трите поредни състезания в Европа Формула 1 отново се насочва към Северна Америка, където след две седмици ще се проведе десетият кръг за сезон 2025 - Гран При на Канада в Монреал.

Най-интересното от Гран При на Испания във Формула 1:

Старт - Отлично потегляне за Пиастри, който не срещна никакви трудности в спринта до първия завой и запази първото си място пред Верстапен, който изпревари Норис още при потеглянето. Зад тях Хамилтън взе четвъртото място от Ръсел.

1/66 - Леклер изпревари Ръсел в спирането за петия завой, за да излезе на петото място пред двамата пилоти на Мерцедес. Монегаска изпревари Антонели още на старта.

2/66 - Изключителна атака от външната страна на третия завой на Алонсо срещу Хюлкенберг в спора за десетото място, но пилотът на Заубер запази позицията.

3/66 - С помощта на DRS Верстапен започна да притиска Пиастри в спора за първата позиция в надпреварата. Двамата се бяха откъснали на близо две секунди пред третия Норис.

4/66 - Две поредни много силни обиколки на Пиастри, които му позволиха да отвори аванс от над две секунди пред Верстапен, нидерландецът водеше с 1.4 пред Норис.

7/66 - В спора за четвъртата позиция Леклер дишаше във врата на съотборника си Хамилтън и определено мислеше за атака срещу британеца.

8/66 - От Макларън инструктираха Норис да започне да натиска, за да се опита да изпревари Верстапен за втората позиция. Двамата продължаваха да се движат на 1.4 един от друг, а Верстапен вече изоставаше с над три секунди от лидера Пиастри.

9/66 - Леклер пробва атака срещу Хамилтън в спирането за първия завой, но се отказа от маневрата си и запази петото място зад седемкратния шампион.

10/66 - Очаквано от Ферари наредиха на Хамилтън да пропусна своя съотборник и британецът се съобрази с тази инструкция, След размяната на позициите Леклер изоставаше с 6.1 от Норис, който се беше доближил на по-малко от секунда от Верстапен.

12/66 - Верстапен се оплака, че няма сцепление в сравнение с пилотите на Макларън и в същото време Норис пробва първа атака в спирането за първия завой. Двамата се движеха на около четири секунди зад Пиастри.

13/66 - При втората си атака Норис беше безкомпромисен и си върна втората позиция от Верстапен в спирането за първия завой. Британецът беше на 4.2 зад съотборника си Пиастри.

В края на обиколката Верстапен стана първия от пилотите в челото, който спира в бокса. Нидерландецът заложи на меките гуми и за втория си стинт в състезанието. Той се върна на пистата на осмото място, на 4.3 зад Хаджар.

15/66 - За нула време Верстапен настигна и изпревари Хаджар, за да се изкачи на седмото място, на 4.1 зад Антонели. Въпреки това изпреварване нидерландецът успя да запише най-бързата обиколка от началото на състезанието, в която беше със секунда по-бърз от пилотите на Макларън в челото.

16/66 - Хамилтън направи първото си спиране в бокса и премина към средно твърдите гуми, връщайки се на пистата на деветата позиция, зад Хаджар и Лоусън. Британецът беше на 4.8 зад втория от пилотите на Рейсинг Булс.

17/66 - Леклер също спря в бокса и се върна на трасето на седмото място, между Хаджар и Лоусън. Монегаскът също премина към средно твърдите сликове, от които той разполагаше с два комплекта за състезанието. В същото време Верстапен се възползва от сцеплението на свежите си гуми и изпревари Антонели от външната страна на 12-ия завой.

19/66 - Верстапен изпревари и втория пилот на Мерцедес (Ръсел), за да се върне в тройката. Маневрата на световния шампион дойде в седмия завой, а след нея неговият пасив от Норис беше 16.7 секунди.

20/66 - Ръсел с първо спиране в бокса, след което британецът се върна на пистата на седмата позиция, на 4.9 зад Хамилтън, който спря четири тура по-рано.

21/66 - Норис също се отправи към пит-лейна за първи път днес. Пилотът на Макларън премина към средно твърдите гуми и се върна на пистата на третата позиция, на 10.1 зад Верстапен, чиито меки гуми вече бяха направили седем обиколки. Заедно с Норис в бокса влезе и Антонели.

22/66 - Пиастри направи първия си стоп и се върна на пистата на 5.6 зад Верстапен, който пое лидерството. Подобно на Норис и австралиецът премина към средно твърдата смес за втория си стинт.

24/66 - В първата си летяща обиколка след спирането си в бокса Пиастри даде време, което беше почти идентично с това на Верстапен, въпреки че разполагаше с доста по-свежи гуми от световния шампион. Най-вероятно това се дължеше на желанието на пилота на Макларън да вработи по-плавно гумите си, за да не ги претоварва рано-рано в стинта.

25/66 - В рамките на две поредни обиколки имаше контакт между Лоусън и Албон в битката между двамата за 12-то място. След втория на пистата се разсипаха доста отломки от предното крило на пилота на Уилямс, който и в началото на състезанието трябваше да спира в бокса за смяна на предно крило. Въпреки тези отломки, които бяха във втория завой, състезанието продължи при зелен флаг.

28/66 - След по-колебливите обиколки в началото на втория си стинт Пиастри започна да повишава темпото си и да настига Верстапен, който вече беше на 3.4 пред него.

29/66 - Верстапен с второ спиране в бокса, след което той се върна на пистата на четвъртото място, на 9.8 зад Леклер. Световният шампион вече премина към средно твърдите гуми. Този ранен втори бокс подсказваше, че Верстапен ще прави три спирания в бокса.

32/66 - Нов контакт с участието на Лоусън в първия завой, този път с Беарман, но след него нямаше поражения по нито една от двете коли.

34/66 - В началото на втората половина на дистанцията Пиастри водеше с 4.2 пред Норис, чието предимство пред Леклер беше 5.6. На по-малко от секунда зад монегаска беше и Верстапен, който с новите си гуми демонстрираше много високо темпо.

36/66 - Без никакви затруднения Верстапен задмина Леклер на старт-финалната права с помощта на DRS, за да се върне в тройката.

37/66 - Преследван от Верстапен Норис вдигна темпото си и започна да топи пасива си спрямо Пиастри, който вече беше под три секунди. Британецът водеше с 5.4 пред Верстапен.

38/66 - Пиастри отговори на повишаването на темпото от страна на Норис и също вдигна агресията, за да възстанови част от своя аванс, който обаче си оставаше под три секунди.

40/66 - Леклер направи второто си спиране в бокса и отново заложи на средно твърдите гуми. Монегаскът се върна на пистата на шестото място, на 11.7 зад Ръсел, който се движеше на 1.9 зад Хамилтън.

41/66 - Ръсел също спря в бокса за втори път, но премина към меките гуми, връщайки се на пистата на седмото място, на 5.9 зад съотборника си Антонели.

42/66 - Отпред разликата между Пиастри и Норис продължаваше да варира в рамките на няколко десети заради трафика от изостанали пилот, в които и двамата бяха. Заради този трафик и темпото на Верстапен не беше блестящо, като нидерландецът беше на малко над четири секунди зад Норис.

45/66 - Много силна обиколка от страна на Пиастри, който беше с почти секунда по-бърз от Норис, за да се откъсне на 4.2 пред съотборника си.

46/66 - Втора поредна много силна обиколка за Пиастри, чийто аванс вече скочи над пет секунди. Австралиецът беше с 0.8 по-бърз от Норис в 46-я тур. Много бавен втори стоп за Хамилтън, което позволи на Ръсел да го прескочи с лекота в спора за петата позиция в състезанието.

47/66 - Верстапен направи третото си спиране в бокса преди Пиастри и Норис да са направили вторите си спирания. Верстапен се върна на пистата точно зад съотборника си Цунода, който го забави малко преди да се отмести от пътя му.

48/66 - Напълно логично Норис покри бокса на Верстапен и се върна на пистата точно пред нидерландеца. И двамата бяха с меките гуми.

49/66 - И Пиастри направи второто си спиране в бокса, връщайки се на пистата на 4.7 пред Норис, също с меките сликове.

52/66 - Опасен момент за Норис, който за малко да стане невинна жертва на борбата между Беарман и Лоусън за 11-то място. За щастие до инцидент не се стигна, но тази ситуация позволи на Верстапен да се залепи за пилота на Макларън, след като беше изостанал от него.

55/66 - Кола на сигурността! Антонели изгърмя двигателя си и спря в зоната за сигурност на десетия завой, което наложи неутрализацията на състезанието.

Абсолютно очаквано всички пилоти спряха в бокса за свежи гуми. Верстапен обаче беше принуден да премине към твърдите гуми, тъй като нямаше останали меки или средно твърди такива. Всички останали пилоти разполагаха със свежи меки гуми.

57/66 - След спиранията в бокса Пиастри водеше пред Норис, Верстапен, Леклер, Ръсел, Хамилтън, Хаджар, Хюлкенберг, Гасли и Лоусън, които оформяха топ 10, но Лоусън беше затворен с обиколка. В състезанието бяха още Окон, Бортолето, Алонсо, Беарман, Цунода, Сайнц и Колапинто, които също бяха с обиколка зад лидера.

58/66 - Затворените с обиколка пилоти бяха пропуснати да изпреварят колоната и да освободят пътя на лидерите.

60/66 - Рестарт! Надпреварата за Гран При на Испания беше подновена шест тура преди нейния край.

61/66 - Отличен рестарт за Пиастри, който запази първата си позиция пред Норис, а зад тях Верстапен загуби третото място от Леклер след грешка в последния завой с твърдите си гуми. Нидерландецът беше атакува и от Ръсел в първия завой, но запази позицията си, скъсявайки втория завой.

63/66 - Отпред Пиастри се беше откъснал на повече от секунда пред Норис, който се движеше на 3.9 пред Леклер.

64/66 - Верстапен тръгна да пропуска Ръсел в петия завой, но удари британеца и запази позицията си. В 12-ия завой вече Ръсел беше пропуснат успешна.

65/66 - Хюлкенберг взе шестото място от Хамилтън с наглед безпроблемна атака на старт-финалната права. По-назад Алонсо влезе в точките, след като изпревари Бортолето и Лоусън.

Финал - Оскар Пиастри с пета победа за сезона във Формула 1 пред Ландо Норис и Шарл Леклер, които оформиха подиума в Гран При на Испания.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти