(АРХИВ) Клубовете в Западна Европа се подготвят за трудни времена заради нелегалния хазарт
Футболното спонсорство осигурява висока видимост за операторите и така необходимите средства за клубовете и лигите. И все пак спонсорството на залагания е изложено на риск да бъде замразено след регулаторни действия в Нидерландия, Белгия и Франция. Партньорството между футболни клубове и хазартни компании в Европа отдавна е плодотворно, но все по-тежкото регулиране означава, че и двете страни трябва да проявят креативност, пише Sbcnews.co.uk.
Хазартната индустрия е най-активният спонсор на европейския футболен пазар през последните години, с 42 отделни сделки за отбори в топ 10-те лиги през 2023/24 г., на приблизителна годишна стойност от над £100 милиона, според анализаторската компания Global Data. Ползите и за двете страни са ясни - регулираните хазартни оператори получават достъп до силно ангажирана футболна публика, а клубовете максимизират потенциала си за приходи. Операторите често са били готови да надплащат на клубовете, като анализът на The Sponsor предполага, че много от тях са инвестирали дори повече от “справедливата пазарна стойност”. Индустриалното списание казва, че например спонсорската сделка на Астън Вила за 40 милиона паунда с Бетано представлява увеличение от 13,6 милиона паунда спрямо справедливата пазарна стойност на клуба от 26,4 милиона паунда, докато споразумението на Нотингам Форест за 14 милиона паунда с Kaiyun Sports е повече от два пъти над справедливата пазарна стойност на клуба от 5,2 милиона паунда.
Но пейзажът се променя бързо в цяла Европа, като ограниченията върху рекламата на хазарта влизат в сила в много страни, включително Холандия, Белгия, Франция и Англия. Има опасения, че забраната за спонсорство на хазартни игри в Нидерландия, която влиза в сила на 1 юли, ще има далечни последици за холандските клубове, с очаквани загуби от 70 милиона евро. Всички с изключение на един от 34-те професионални клуба имат сделки с партньори за залагане и се очаква по-малките отбори да бъдат особено лошо засегнати. За операторите ограниченията върху рекламата вече са строги в Нидерландия със забрана за телевизия, радио и извън дома. Това, съчетано с по-строгите мерки за защита на играчите, приложени миналия октомври, и данъка върху хазарта, покачващ се до над 34% през януари, създава трудна среда за операторите, според Стивън Вролийк, управляващ партньор в XY Legal Solutions и основател на филиала QMRA.
“Много компании се борят да се справят със спазването на изискванията и данъчната тежест“, казва той пред Gaming&Co. “Наземните оператори се сриват, а онлайн операторите се отказват от лицензите си; скорошни примери включват LiveScore Bet и Tombola. И е малко вероятно те да бъдат последните оператори, които ще напуснат нидерландския пазар, освен ако регулациите не бъдат облекчени, предупреждава Вролийк.
Хазартният бум в САЩ не трябва да плаши, а да радва, анализира "The Economist"
“Данъчното бреме в Нидерландия е изключително високо и разходите за спазване са високи и често непредсказуеми, тъй като разпоредбите често се променят. Като се има предвид настоящият регулаторен климат, не би било изненадващо, ако повече оператори решат да се оттеглят от пазара в даден момент. В доклад, публикуван миналата седмица, нидерландският регулатор КСА, а не търговска лобистка група, призна, че докато мерки като лимити на месечните депозити защитават играчите, брутният приход за легалните оператори е спаднал с 10% през второто полугодие на 2024 г. и че нивата на канализиране са много по-ниски, отколкото се смяташе преди. Междувременно нивата на канализиране на пазара са високи - 91%, но КСА обясни, че нов метод за изчисление (предоставен от Нидерландската лотария), който разглежда обема на търсене в Google за законни и незаконни доставчици, показва, че “канализирането въз основа на брутния приход е значително по-нисък от първоначално изчисления". КСА по-рано го оцени на около 80%, но новият метод го изчисли на около 60% и след въвеждането на новите правила той спадна до около 50%.
“Това означава, че въпреки че броят на играчите, които играят нелегално, все още е малък, половината от загубените пари сега изчезват в нелегалния сектор“, каза КСА.
Подобни опасения има и в Белгия, където забраната за реклама беше приета през юли 2023 г. и влезе в сила този януари. Новите разпоредби са имали “значително въздействие върху сектора“, казва един източник от индустрията пред G&C и “доведоха до това, че групи (включително уязвими хора) са още по-изложени на незаконни оператори“. Регулираните оператори в Белгия не бяха консултирани относно тези мерки и въпреки че те признават необходимостта от правна рамка, “никоя държава не е остров и пренебрегването на въздействието на новите ни навици за онлайн потребление може да има последици, които се усилват от регулирането”.
(АРХИВ) Постиженията на Kaizen Gaming през 2024 г.
“В Белгия, например, забраната за реклама в кралския указ значително разширява пропастта: законните оператори стават невидими, отслабвайки пазара. В резултат само общественият оператор и нелегалните играчи остават видими. Проучване от юни 2024 г. на Yield Sec също показа, че Stake, нерегулирана марка на пазара, води в общия белгийски трафик с близо 10% от пазара, като Unibet е на второ място с 9,2%.
“Много от спортните клубове също са в трудно финансово положение, те се нуждаят от средства и нека бъдем честни, фирмите за залагания и хазарт са ключови източници на приходи за тях и техните играчи, персонал и други ресурси“, добави белгийският събеседник на G&C.
Това бе отбелязано и от бившия френски регулатор Жан-Франсоа Вилот, когато страната обяви своя данък от 15% върху медийните разходи за хазарт като част от бюджета си за 2025 г.
В Англия – където 11 от 20-те отбора от Висшата лига имат спонсор за залагания – индустрията се подготвя за забраната за спонсорство на фланелки във Висшата лига, която влиза в сила преди сезон 2026/27. Някои оператори гледат отвъд футбола; Super Group, чийто договор за фланелка на Betway с Уест Хем приключва това лято, беше представен тази седмица като партньор за залагане на отбора от Формула 1 Atlassian Williams. За други турнирите и лигите са на фокус. Bet365 подписа тригодишен договор за спонсориране на Шампионската лига преди началото на този сезон, докато дългогодишното спонсорство на SkyBet на EFL в Англия беше удължено с пет години през 2023 г.