Как едно огледало обърна цяло състезание във Формула 1 с краката нагоре
В най-високотехнологичния спорт на планетата, Формула 1, един наглед прост детайл като странично огледало, може да обърне цяло състезание в краката нагоре. Това се видя перфектно във вчерашната Гран При на Катар на пистата „Лусайл“.
Верстапен триумфира в изключително интересната и динамична Гран При на Катар
В края на 29-та обиколка Алекс Албон загуби дясното си огледало докато минаваше по старт-финалната права. Това наложи моментното показване на двойни жълти флагове, които бяха игнорирани от движещия се на второто място Ландо Норис. По-късно британецът отнесе възможно най-тежкото наказание преди дисквалификацията, а именно 10-секунден престой в бокса. Тази санкция смъкна пилота на Макларън от второто на десетото място на финала на състезанието.
Междувременно огледалото на Албон остана да лежи необезпокоявано на пистата в продължение на няколко обиколки без да има виртуална кола на сигурността или истинска такава. Причината състезанието да продължи със само предупредителни флагове за отломки на пистата беше фактът, че огледалото беше встрани от идеалната линия.
От ФИА обясниха тежкото наказание на Норис и липсата на кола на сигурността
То обаче беше ударено от пилота на Заубер Валтери Ботас, когато финландецът пропускаше Оскар Пиастри и Шарл Леклер да го затворят с обиколка в началото на 34-ия тур. Този удар буквално унищожи огледалото, което се разпръсна по цялата ширина на пистата.
Това разпръсването на дребните парчета направи невъзможно за Карлос Сайнц и Люис Хамилтън да минат по старт-финалната права без да ги прегазят и да спукат поне една от гумите си. И двамата спукаха предните си леви гуми, които са най-натоварените на пистата „Лусайл“.
След тези инциденти рейс директорът Руи Маркеш вече беше принуден да неутрализира надпреварата с колата на сигурността, за да могат маршалите да почистят пистата. За да се случи това цялата колона беше инструктирана да минава през алеята пред боксовете, а докато правеше това Хамилтън забрави да активира ограничителя на скоростта при едно от минаванията и по-късно беше наказан с минаване през бокса. Когато той изтърпяваше санкцията си британецът поиска директно да паркира в гаража, но от Мерцедес му отказаха.
Хамилтън се извини на Мерцедес след двойното наказание
При рестарта на надпреварата в края на 39-та обиколка настана пълен хаос, след като Серхио Перес се завъртя още преди подновяването ѝ и паркира встрани от пистата с терминална повреда. Заради спрелия болид на мексиканеца и затъналия в чакъла след пилотска грешка Нико Хюлкенберг състезанието беше неутрализирано за общо трети път, а след неговото подновяване до финала нещата бяха в пъти по-спокойни, като изключим наказанията на Норис и Хамилтън.
Случилото се в Катар показва, че дори и в най-високотехнологичния спорт на планетата, най-дребният и наглед безобиден детайл, попаднал на грешното място, може да промени толкова много нещата, че едно наглед протичащо нормално състезание да придобие напълно нов облик.
За доказателство колко много се промени Гран При на Катар заради инцидента с огледалото на Албон, ето как изглеждаше топ 10 преди случката и на финала:
Преди – 1. Верстапен, 2. Норис, 3. Ръсел, 4. Пиастри, 5. Леклер, 6. Сайнц, 7. Перес, 8. Хамилтън, 9. Магнусен, 10. Гасли
На финала – 1. Верстапен, 2. Леклер, 3. Пиастри, 4. Ръсел, 5. Гасли, 6. Сайнц, 7. Алонсо, 8. Джоу, 9. Магнусен, 10. Норис