Верстапен триумфира в изключително интересната и динамична Гран При на Катар
Седмица след като спечели четвъртата си поредна световна титла Макс Верстапен постигна и първата си победа в сухо състезание във Формула 1 от Гран При на Испания в средата на юни насам. Нидерландецът триумфира в надпреварата за Гран При на Катар, в която той води във всяка една от 57-те обиколки.
Състезанието на „Лусайл“ беше много интересно, включваше три излизания на колата на сигурността и доста тежки наказания. След всичко това втори финишира Шарл Леклер, а подиума оформи Оскар Пиастри.
Точки от предпоследния старт за сезона взеха още Джордж Ръсел, Пиер Гасли, Карлос Сайнц, Фернандо Алонсо, Гуаню Джоу, Кевин Магнусен и Ландо Норис. Норис се движеше втори в голяма част от дистанцията, но беше наказан с 10-секунден престой в бокса заради игнориране на жълти флагове и това го свали до дъното на зоната на точките.
След това наказание на Норис Макларън не успя да вземе нужните точки, за да си подсигури още днес титлата при конструкторите. Британският екип трябваше да спечели с поне 15 точки повече от Ферари, но вместо това загуби 9 точки от Скудерията. Така преди последния кръг за сезона двата тима са разделяни от 21 пункта.
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Катар
В класирането при пилотите Верстапен увеличава своя актив на 429 точки, а авансът му пред Норис вече е цели 80 пункта. Третият Леклер е на само 8 пункта зад Норис в спора за вицешампионската титла.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Катар
Сезон 2024 във Формула 1 ще завърши следващата неделя с надпреварата за Гран При на Абу Даби.
Най-интересното то Гран При на Катар:Старт - Отлично потегляне за Норис от третото място, който поведе за момент в първия завой, но бързо беше изпреварен от Верстапен във втория завой. Тръгналият първи Ръсел се озова на третото място след началните размени на позиции.
1/57 - Кола на сигурността! Състезанието беше неутрализирано в средата на първия тур, тъй като тръгналите от последната редица Колапинто и Окон се бяха ударили в първия завой. Повторенията показаха, че Хюлкенберг и Окон спряха прекалено късно, което доведе до контакт между двамата, който отпрати Окон в Колапинто. Хюлкенберг продължи след спиране в бокса, докато Окон и Колапинто отпаднаха.
Инцидентът в първия завой не беше единственият в първата обиколка. При преминаването на завои 4 и 5 Строл удари Албон, но и двамата продължиха в надпреварата.
2/57 - Зад колата на сигурността Верстапен водеше пред Норис, Ръсел, Леклер, Пиастри, Сайнц, Перес, Алонсо, Хамилтън и Цунода, които оформяха топ 10.
4/57 - Рестарт! Маршалите почистиха пистата и надпреварата в Катар беше възобновена. Верстапен с отличен рестарт, който не позволи на Норис да го атакува.
5/57 - Пиастри изпревари Леклер в спирането за първия завой, за да си върне четвъртата позиция, която загуби в началото. По-назад Лоусън се завъртя при опита си да изпревари Ботас за 13-то място.
6/57 - Верстапен се откъсна на повече от секунда пред Норис и британецът не разполагаше с DRS на старт-финалната права. Пилотът на Макларън също има преднина от повече от секунда пред своя сънародник Ръсел.
9/57 - Норис загуби няколко десети, след като стъпи върху чакъла между завои 4 и 5 с левите си гуми.
10/57 - Стюардите обявиха, че разследват Хамилтън за фалстарт. Британецът се движеше на осмото място. В същото време Строл прекрати участието си заради пораженията, получени при контакта с Албон в началото. Преди това канадецът изтърпя наказанието от 10 секунди, което му беше дадено за удара с пилота на Уилямс.
11/57 - В челото Верстапен водеше с 1.9 пред Норис, който на свой ред имаше аванс от 1.7 пред Ръсел, а на 0.8 зад пилота на Мерцедес се движеше и Пиастри, който вече се беше откъснал на 3.6 пред Леклер.
13/57 - Гасли със страхотно изпреварване срещу Цунода за десетото място от външната страна на първия завой. Малко по-рано японецът загуби и деветото място от Магнусен, който използва сходна маневра като тази на Гасли.
14/57 - Още едно загубено място за Цунода, който беше изпреварен от Алонсо, отново от външната страна на първия завой. В същото време стюардите обявиха, че Хамилтън е наказа с 5 секунди заради своя фалстарт.
15/57 - Пропадането на Цунода продължи, след като той беше изпреварен и от Джоу, който също мина от външната страна на японеца в първия завой.
16/57 - В челото Верстапен продължаваше да води с 1.7 пред Норис, който се беше откъснал на 3.0 пред Ръсел. На само 0.6 зад британеца продължаваше да се движи Пиастри, който така и не успяваше да го атакува в спора за третото място.
17/57 - Грешка на Пиастри в последния завой, която го дръпна на 1.4 от Ръсел и го остави без DRS.
18/57 - Верстапен и Норис си разменяха най-бързи обиколки, но всеки път британецът беше малко по-бърз, което му позволяваше постепенно да топи изоставането си и да е в позиция да пресече световния шампион при спиранията в бокса.
20/57 - Разликата между двамата лидери продължаваше да се върти в границите на 1.7-1.8, а те вече се бяха откъснали на цели 5.2 пред третия Ръсел.
23/57 - След грешката по-рано Пиастри отново се върна на под секунда от Ръсел и започна да притиска пилота на Мерцедес с DRS в спора за третото място.
В края на обиколката Ръсел се отправи към бокса, за да премине от средно твърдите към твърдите сликове, но стопът му беше бавен заради проблем със смяната на задна дясна гума. Заради този бавен стоп британецът се върна на пистата на 11-то място, зад групата на Магнусен, Гасли и Алонсо, която той иначе щеше да прескочи.
28/57 - Въпреки че беше с по-свежи гуми Ръсел така и не успяваше да се доближи достатъчно до Алонсо, за да го атакува в края на старт-финалната права. Магнусен спря, за да освободи пътя пред Гасли.
29/57 - При преполовяването на дистанцията Верстапен водеше с 1.2 пред Норис, който имаше аванс от 8.9 пред Пиастри. Световният шампион загуби време в 29-та обиколка заради Ботас, който след спирането си в бокса вече беше затворен с обиколка.
33/57 - Верстапен възстанови загубеното при затварянето на Ботас и вече водеше с 2.4 пред Норис. Тази разлика на теория вадеше Норис от прозореца за пресичане.
34/57 - Спукани предни леви гуми за Сайнц и Хамилтън, най-вероятно заради отломките, които бяха разпилени по старт-финалната права. По-рано Албон загуби своето дясно огледало, което беше сгазено от Ботас в началото на 34-та обиколка. Повторенията показаха, че гумите на Сайнц и Хамилтън действително са се спукали, след като двамата минаха през отломките малко преди спирането за първия завой.
35/57 - Кола на сигурността! Заради отломките по пистата състезанието беше неутрализирано за втори път. Преди това да се случи Пиастри спря в бокса, а при неутрализацията това сториха още Верстапен, Норис и Леклер. Верстапен и Норис запазиха първите две места, а Леклер успя да прескочи Пиастри, тъй като спря зад колата на сигурността.
36/57 - След спиранията в бокса Верстапен водеше пред Норис, Леклер, Пиастри, Перес, Гасли, Ръсел, Сайнц, Алонсо и Джоу, които оформяха челната десетка.
38/57 - Пистата беше почистена и състезателният директор позволи на затворените с обиколка пилоти (Хамилтън и Ботас) да изпреварят колоната, за да се върнат в обиколката на лидера.
39/57 - Рестарт! Надпреварата за Гран При на Катар беше възобновена за втори път 18 обиколки преди нейния край.
40/57 - Този път Верстапен не се справи с рестарта и позволи на Норис да го атакува в първия завой, но британецът остана от външната страна и с по-късно спиране за първия завой Верстапен запази първата позиция.
Кола на сигурността! Още преди рестарта Перес спря на пистата в третия сектор с повреда. Хюлкенберг се озова в чакъла във втория сектор след пилотска грешка, което наложи третата неутрализация на надпреварата.
Преди появата на колата на сигурността Гасли загуби две позиции, след като спря много късно за първия завой, което позволи на Ръсел и Сайнц да го изпреварят. Пилотът на Алпин успя да си върне позицията от Сайнц с много силна атака в шестия завой, дошла след грешка на Сайнц в петата крива.
Стюардите обявиха, че разследват Норис за игнориране на жълтите флагове, които бяха показани за момент веднага след като Албон загуби своето огледало.
42/57 - Рестарт! Този път Верстапен рестартира по-добре и не даде шанс на Норис да го атакува. Вместо това британецът трябваше да се отбранява от Леклер, който си помисли за атака в първия завой.
44/57 - Норис беше наказан с 10-секунден престой в бокса за игнорирането на жълтите флагове. Тази санкция трябва да се изтърпи в рамките на състезанието. Това наказание е най-тежкото, което един пилот може да получи преди да бъде дисквалифициран.
45/57 - Норис изтърпя своето наказание и се върна на пистата на последната позиция, на повече от 33 секунди зад Верстапен. Британецът беше на 16.8 зад заемащият 14-то място Лоусън. Магнусен, който се движеше на последната позиция в зоната на точките беше на близо 19 секунди пред Норис.
47/57 - Хамилтън беше наказан с минаване през бокса за превишаване на скоростта в алеята пред боксовете, когато колоната минаваше през пит лейна зад колата на сигурността. При изтърпяването на санкцията си седемкратният шампион поиска направо да паркира колата си, но отборът му отказа.
52/57 - Пет тура преди финала Верстапен водеше с 5.1 пред Леклер, който на свой ред имаше аванс от 1.1 пред Пиастри. Австралиецът пък водеше с 1.4 пред Ръсел. Зад тях Гасли продължаваше да задържа петото място пред Сайнц. По-назад Норис вече беше достигнал до 12-то място, след като изпревари Лоусън и Цунода.
54/57 - Норис влезе в точките, след като изпревари последователно Албон и Ботас. Британецът обаче беше на цели 8.7 зад Магнусен.
55/57 - Сайнц помисли за атака срещу Гасли в подхода за първия завой, но се отказа, запазвайки петото си място.
Финал - Макс Верстапен с първа победа на сухо от юни насам, Леклер и Пиастри оформиха подиума в Катар.