Верстапен с четвърта победа за сезона, Норис спря серията двойни победи
Макс Верстапен постигна своята четвърта победа в първите пет старта за сезон 2024 във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Китай, която направи своето дългоочаквано завръщане в шампионата след 5-годишно отсъствие.
Надпреварата в Шанхай бе доста динамична и включваше две излизания на колата на сигурността. Те дойдоха в средната фаза на дистанцията, което малко обърка сметките на стратезите.
Първата неутрализация дойде в 23-я тур, след като маршалите на успяха да отстранят повредения болид на Валтери Ботас от зоната за сигурност на завой №11. При рестарта в началото на 27-та обиколка имаше няколко контакта в средата на колоната, които наложиха повторната поява на колата на сигурността.
Тя остана на пистата до края на 31-я тур, след което надпреварата бе подновена с Верстапен начело пред Ландо Норис и Шарл Леклер. Двамата успяха да стигнат до местата в тройката благодарение на колата на сигурността, която им позволи да направят безплатни спирания в бокса и да прескочат Серхио Перес.
Перес обаче успя да се върне на подиума, след като изпревари Леклер, но темпото му не стигна да се пребори с Норис, който предотврати двойната победа на Ред Бул. Така за първи път през 2024 година състезание във Формула 1 завършва без двойна победа за един отбор. В Бахрейн, Саудитска Арабия и Япония двойните успехи бяха за Ред Бул, а в Австралия за Ферари, но днес Норис раздели Верстапен и Перес на почетната стълбичка.
А за първи път през сезона на нея не се качи нито един от пилотите на Ферари, след като Леклер и Карлос Сайнц финишираха четвърти и пети. Джордж Ръсел се класира на шестото място, а точки взеха още Фернандо Алонсо, Оскар Пиастри, Люис Хамилтън и Нико Хюлкенберг.
Алонсо направи цели три спирания в бокса и бе много бърз в края, след като от Астън Мартин заложиха на агресивна стратегия зад колата на сигурността. Тогава испанецът премина към меките гуми, с които нямаше как да изкара до финала и направи трета визита при механиците си 13 тура преди финала. В последвалите обиколки двукратният световен шампион направи общо пет изпреварвания и записа и най-бързата обиколка, но реално тази стратегия му коства две позиции от Сайнц и Ръсел.
В генералното класиране във Формула 1 с победата си днес Верстапен увеличи своя аванс пред съотборника си Перес на 25 точки. Трикратният световен шампион е първият пилот, който преминава границата на 100 пункта за сезона и вече е със 110. Перес е втори с 85, а тройката със 76 допълва Леклер.
Верстапен първи премина границата от 100 точки за сезона с победата си в Китай
Сезонът във Формула 1 продължава след две седмици с Гран При на Маями, която отново ще включва спринтовия формат, който бе използван и в Шанхай.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА КИТАЙ ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието - Отлично потегляне за Верстапен, който запази първото си място в късия спринт до първия завой, а зад него Алонсо изпревари Перес. Ръсел също с отлично потегляне, което му позволи да изпревари пилотите на Ферари и да заеме шестото място. Хюлкенберг също задмина Леклер и Сайнц.
1/56 - Леклер си върна позицията от Хюлкенберг в спирането за завой №14. Атаката на монегаска даде шанс и на Сайнц да мине пред пилота на Хаас и испанецът го използва на старт-финалната права.
3/56 - Хамилтън, който загуби една позиция на старта, се върна на 18-то място с изпреварване срещу Джоу в спирането за завой №9.
4/56 - Перес се движеше в DRS зоната на Алонсо, но така и не успяваше да изпревари испанеца, който и днес ускоряваше много добре за дългата обратна права. Зад тях Хамилтън с втора поредна атака в завой №9, този път неговата жертва бе стартиралият с твърдите гуми Магнусен. Хамилтън започна надпреварата с меките сликове.
5/56 - Перес все пак се справи с Алонсо, но в спирането за завой №6, където няма DRS зона.
7/56 - Норис взе третото място от Алонсо с много късно спиране за завой №14 в края на обратната права.
9/56 - Леклер със страхотна атака срещу Ръсел в дългите завои №1 и №2, която позволи на монегаска да си върна шестото място, което загуби на старта. По-назад бяха направени първите спирания в бокса за деня, след като Хюлкенберг, Цунода и Джоу посетиха механиците си в края на осмия тур. Строл, Ботас, Окон, Албон и Хамилтън също спряха в бокса обиколка след първите трима.
10/56 - Преднината на Верстапен достигна 7.9 секунди пред Перес, който водеше с 2.8 пред Норис. Британецът успя да се откъсне на 4.9 пред Алонсо, който имаше проблем със своето темпо.
11/56 - Леклер с много късно спиране за завой №14, което му позволи да изпревари Пиастри за петото място, което се превърна в четвърто, след като Алонсо влезе в бокса. Ръсел също се насочи към пит лейна за сменя на гуми, което освободи пистата пред Сайнц.
13/56 - Верстапен и Перес с двоен пит стоп, който бе перфектно изпълнен от механиците на Ред Бул. Верстапен се върна на пистата на четвъртото място зад Норис, Леклер и Пиастри, а Перес зае шестата позиция зад Сайнц. И двамата заложиха на твърдите гуми за вторите си серии от обиколки.
14/56 - С много по-свежите си гуми Верстапен не срещна затруднения срещу Пиастри и изпревари австралиеца на обратната права.
16/56 - Верстапен отново използва по-доброто сцепление на новите си гуми и изпревари Леклер в спирането за завой №6.
Пиастри посети механиците на Макларън за първи път и се върна на пистата със средно твърдите гуми на деветото място, зад спрелите по-рано Ръсел и Строл, чиито гуми бяха със съответно пет и седем обиколки по-стари
17/56 - За малко да се стигне до контакт между Перес и Сайнц в опита на пилота на Ред Бул да изпревари своя съперник в спирането за завой №6. В края на обиколката мексиканецът все пак изпревари Сайнц, който се насочи към бокса за смяна на гуми и премина към твърдите смеси. Испанецът се върна на трасето на десетото място, зад Пиастри и Хюлкенберг.
18/56 - Пиастри и Сайнц напреднаха с по една позиция, след като изпревариха съответно Строл и Хюлкенберг с помощта на DRS на обратната права.
19/56 - Верстапен се върна начело, след като задмина Норис в спирането за завой №14.
20/56 - Ботас спря в зоната за сигурност на завой №11 с повреда в двигателя и напусна състезанието.
21/56 - Сайнц пробва атака срещу Строл в завой №6, но блокира предна дясна гума, което позволи на канадеца да си върна осмото място.
Виртуална кола на сигурността - заради спрелия Ботас състезанието бе неутрализирано с виртуална кола на сигурността. Леклер веднага влезе в бокса и се върна на пистата малко зад Алонсо на петото място. Норис вече бе подминал входа за бокса, когато надпреварата бе неутрализирана.
22/56 - Продължителността на виртуалната кола на сигурността позволи и на Норис да смени гумите си, докато всички се движеха с ниска скорост. Британецът се върна на трасето на третото място зад Верстапен и Перес.
23/56 - Кола на сигурността! Заради затрудненията на маршалите да отстранят болида на Ботас състезателният директор нямаше друг избор, освен да изкара реалната кола на сигурността.
Верстапен, Перес, Алонсо и Ръсел влязоха в бокса. След техните спирания класираното в челото бе следното: Верстапен пред Норис, Леклер, Перес, Пиастри, Сайнц, Алонсо и Ръсел. От тях Пиастри бе със средно твърдите гуми, Алонсо с меките, а всички останали с твърдите.
24/56 - И Пиастри влезе в бокса за нови гуми, връщайки се на пистата на осмото място с твърдите смеси.
26/56 - Рестарт! Маршалите успяха да отстранят колата на Ботас и надпреварата беше подновена 30 обиколки пред нейния финал.
27/56 - Отличен рестарт за Верстапен, който запази първото си място пред Норис и Леклер. По-назад Строл и Рикардо се докоснаха на завой №14 преди рестарта и канадецът трябваше да влезе в бокса за нов нос.
Контакт в средата на колоната между Цунода и Магнусен, след който Цунода отпадна, а Магнусен трябва да влезе в бокса за поправки.
Кола на сигурността! Заради множеството отломки по пистата и спрелия болид на Цунода рейс директорът отново неутрализира надпреварата с колата на сигурността. Преди тя да бъде обявена Алонсо, който бе с меките гуми, изпревари Сайнц в спирането за завой №14 и зае петото място.
28/56 - Рикардо, който бе девети, получи информация, че има поражения по своя под след контакта със Строл преди рестарта. Канадецът тотално не прецени движение на пилота пред себе си и се удари с висока скорост в него, което дори вдигна задната част на болида на Рикардо във въздуха.
31/56 - Рестарт! Колата на сигурността се прибра в бокса след втората си визита на пистата в рамките на осем обиколки и надпреварата бе подновена.
32/56 - Верстапен отново беше безгрешен и успешно запази първото си място пред Норис, Леклер, Перес и Алонсо.
Рикардо загуби две места в шестия завой, където бе изпреварен от Хюлкенберг и Хамилтън. Пилотът на Рейсинг Булс бе изпреварен и от бившия си съотборник Окон в спирането за завой №14.
33/56 - Пропадането на Рикардо продължи, след като той загуби позиция и от Албон в началото на обиколката. Австралиецът получи инструкция да се прибера в бокса и да преустанови участието си в надпреварата след контакта със Строл.
Самият канадец бе наказан с 10 секунди за удара. Наказания получиха още Магнусен и Сарджънт, които също бяха санкционирани с по 10 секунди. Магнусен за контакт с Цунода, а Сарджънт за нарушение зад колата на сигурността.
34/56 - Страхотна битка между Магнусен и Строл в хода на цялата обиколка, в която те неколкократно размениха позициите си в спора за 16-то място. В крайна сметка то стана притежание на пилота на Астън Мартин.
35/56 - В челото Верстапен водеше с 2.3 пред Норис, който на свой ред имаше аванс от 3.0 пред Леклер.
37/56 - Перес започна да се подава в огледалата на Леклер в битката между двамата за третото място, но все още нямаше същинска атака от страна на пилота на Ред Бул.
38/56 - Джоу вдигна публиката на крака със страхотно изпреварване срещу Сарджънт в борбата за 14-то място, което се превърна в 13-то, след като Гасли влезе в бокса.
39/56 - Перес се върна в позиция за подиума, след като изпревари Леклер с много късно спиране за завой №6, което не остави шанс на монегаска да се защити.
40/56 - Хамилтън пробва атака срещу Хюлкенберг за деветото място, но остана от външната страна в спирането за завой №14, което не позволи на британеца да прогресира.
41/56 - Във втория си опит да мине пред Хюлкенберг Хамилтън успя. Маневрата на британеца дойде в деветия завой, където по-рано той изпревари Джоу и Магнусен.
43/56 - Алонсо посети механиците на Астън Мартин и се върна на пистата на 12-то място със средно твърдите гуми.
45/56 - Алонсо се изкачи на 11-та позиция с протоколно изпреварване срещу Албон на обратната права.
46/56 - Алонсо се върна в зоната на точките, след като изпревари Окон в бързите завои във втория сектор на пистата.
47/56 - Прогресът на Алонсо продължи, след като той изпревари Хюлкенберг в спирането за завой №14. Следващата жертва на испанеца бе Хамилтън.
49/56 - Алонсо се изкачи на осмото място, изпреварвайки Хамилтън с лесна маневра в спирането на завой №6. В края на предходния тур испанецът за малко не напусна състезанието, след като допусна грешка на изхода от последната крива, но успя да хвана колата си на време, преди да повтори инцидента на Сайнц и квалификацията вчера.
Още една позиция напред за Алонсо, след като испанецът изпревари Пиастри в спирането за 14-я завой.
51/56 - Пет тура преди финала Верстапен водеше с 11.8 пред Норис, който на свой ред имаше аванс от 4.8 пред Перес. Мексиканецът се беше откъснал на близо четири секунди пред Леклер в борбата за третото място.
Край на състезанието - Макс Верстапен с четвърта победа за сезона, Ландо Норис финишира втори, а Серхио Перес допълни подиума при завръщането на Гран При на Китай във Формула 1.