Верстапен донесе победа №100 на Ред Бул във Формула 1 с едно безгрешно каране в Канада
Световният шампион Макс Верстапен спечели своята четвърта поредна и общо шеста победа от началото на сезон 2023 във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Канада. Така той донесе победа №100 на отбора на Ред Бул и се изравни с Аиртон Сена на 5-то място във вечната ранглиста, като двамата световни шампиони имат по 41 победи във Формула 1.
Нидерландецът стигна до победата в Монреал без съществени проблеми, като той отново води от старта до финала на състезанието. Пилотът на Ред Бул направи перфектно потегляна и дори не бе притеснен в първите завои, след което се справи и с едно излизане на колата на сигурността в 12-та от 70 обиколки.
Състезанието бе неутрализирано заради удар в стената на изхода от завой №9 от страна на Джордж Ръсел, който успя да продължи участието си в състезанието, но по-късно отпадна заради проблем в спирачките. При неутрализацията на надпреварата Верстапен, Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо направиха своите първи спирания в бокса, за да преминат от гумите медиум, с които бяха стартирали, към хард.
В същото време стартиралите от по-задните позиции Шарл Леклер, Карлос Сайнц и Серхио Перес останаха на пистата и се изкачиха на позициите от 4-та до 6-та. Тримата направиха по само един бокс и след едно сравнително скучно състезание за тях финишираха на същите тези места. Перес спря в бокса две обиколки преди финала, за да сложи гумите софт, с които записа най-бързата обиколка и взе бонус точката за нея.
Пред тях Хамилтън и Алонсо имаха един доста атрактивен дуел за второто място, в който победата бе за двукратния световен шампион Алонсо. Испанецът изпревари своя бивш съотборник с едно много късно спиране за последния шикан в края на 22-я тур.
След това пилотът на Астън Мартин имаше малко по-сложна задача в третия стинт, когато той беше с гумите хард, а Хамилтън беше с медиум. В един момент разликата между двамата падна до секунда и половина, но Хамилтън така и не успя да влезе в DRS зоната на Алонсо. В крайна сметка британецът загуби темпо във финалните обиколки и завърши на 4.6 секунди зад Алонсо.
Много силно състезание направи и пилотът на Уилямс Алекс Албон, който напълно заслужено финишира на седмата позиция. Тайландецът спря само веднъж, по време на ранната кола за сигурност, след което изкара цели 58 обиколки с гумите хард, но заради високата максимална скорост на FW45 той нямаше големи проблеми да задържи съперниците си зад себе си.
Осмата позиция остана за Естебан Окон, а девети финишира местния любимец Ланс Строл, който в последните метри изпревари Валтери Ботас, като на финала разликата между двамата беше само 0.030 секунди. Те пресякоха финалната линия 10-ти и 11-ти, но се изкачиха с по една позиция напред заради наказанието от 5 секунди на финиширалия осми Ландо Норис.
Британецът получи своята санкция, тъй като комисарите прецениха, че той е карал ненужно бавно в завой №10 при излизането на колата на сигурност. Пилотът на Макларън стори това, за да отвори разлика зад своя съотборник Оскар Пиастри, която да позволи и на двамата да спрат в бокса, без да се бавят особено много.
След наказанието си Норис се смъкна на 13-та позиция, зад Строл, Ботас, Пиастри и Пиер Гасли. До финала на днешното състезание стигнаха още Юки Цунода, Нико Хюлкенберг, Гуаню Джоу, Кевин Магнусен и Ник де Врийс. Ръсел и Логан Сарджънт бяха двамата пилоти, които не успяха да видят карирания флаг днес, като американският пилот на Уилямс отпадна още в седмия тур с технически проблем.
С победата си днес Верстапен увеличи своя аванс на върха в генералното класиране, където с актив от 195 точки той води с цели 69 на своя съотборник Перес. Трети, на само 9 пункта за мексиканеца, е вторият от днес Алонсо.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Канада
Сезон 2023 във Формула 1 продължава след две седмици с Гран При на Австрия. Пистата „Ред Бул Ринг“ ще приеме втория от общо шест спринта, които са предвидени за тази година.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА КАНАДА ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието! Верстапен направи перфектен старт и запази първата си позиция, а зад него Хамилтън изпревари Алонсо в спринта до първия завой. След това испанецът бе атакуван и от Ръсел, но успя да парира атаката на втория пилот на Мерцедес.
1/70 - Перес и Сайнц имаха доста оспорван дуел за 11-то място в хода на цялата обиколка, като първо пилотът на Ред Бул изпревари своя конкурент на завои №8 и №9, след което испанецът си върна мястото в последния шикан. Този двубой между двамата принуди Магнусен да мине през зоната за сигурност на последния завой, което коства на датчанина две позиции.
2/70 - Верстапен успя да отвори аванс от 1.3 секунди в първите два тура, а зад него Хамилтън беше с около секунда пред Алонсо при активацията на системата DRS.
6/70 - Верстапен се откъсна на над две секунди пред Хамилтън, който вече бе притискан агресивно от Алонсо, който имаше DRS.
8/70 - Виртуална кола на сигурността! Сарджънт спря своята кола на шестия завой след нареждане от бокса, което доведе до временна неутрализация на надпреварата.
Рестарт! Повреденият Уилямс беше отстранен бързо от маршалите и състезанието бе възобновено.
10/70 - След като поизостана малко от Хамилтън и Алонсо в първите обиколки Ръсел успя да навакса своя пасив от двукратния световен шампион и да влезе в неговата DRS зона. Зад тях Пиастри направи страхотно изпреварване срещу Хюлкенберг в битката за шестата позиция.
12/70 - Кола за сигурност! Ръсел се удари в стената на изхода от завой №9, разпилявайки много отломки по трасето, което наложи излизането на колата на сигурността. Ръсел успя да стигне до бокса и се върна в състезанието, след смяна на гумите.
При неутрализацията лидерите избраха да влязат в бокса, за да сменят своите гуми медиум с хард. При тези спирания Хамилтън се върна доста опасно пред Алонсо в алеята пред боксовете, което принуди испанеца да намали, за да не се стигне до удар между двамата.
За разлика от лидерите Леклер, Сайнц и Перес не спряха в бокса и се изкачиха в подреждането. Тримата заеха позициите от четвърта до шеста, като Перес беше в твърдите гуми, с които стартира, докато пилотите на Ферари бяха с медиум.
16/70 - Отломките от болида на Ръсел бяха почистени и рейс контролът обяви, че колата на сигурността ще се върна в бокса в края на тази обиколка.
17/70 - Рестарт! Верстапен направи перфектен рестарт и нямаше проблем да запази първото си място. Зад него също не настъпиха размени на позициите.
18/70 - Пиастри се подаде в огледалата на своя съотборник Норис в спирането за първия завой в спора за десетата позиция. Преди това Норис изпревари Пиастри във фибата в предходния тур.
В същото време рейс контролът обяви, че ще разследва инцидента между Хамилтън и Алонсо, а същото се отнася и за този между Норис и Албон, при който британецът се върна по опасен начин пред пилота на Уилямс, който подобно на Алонсо трябваше да използва спирачките, за да избегне удара.
19/70 - Албон спечели една позиция, след като Пиастри мина през зоната за сигурност на последния завой. Точно пред тях Ботас и Магнусен получиха нареждане да пропуснат Окон, който бе изпреварен от двамата зад колата на сигурността. Именно тази размяна на позициите изненада Пиастри в спирането за последния шикан.
20/70 - Магнусен пропусна Окон на фибата, след което бе изпреварен от Ботас в последния шикан, а тази маневра на финландеца позволи и на Норис да изпревари пилота на Хаас.
22/70 - С помощта на DRS и едно много късно спиране за последния шикан Алонсо най-накрая успя да изпревари бившия си съотборник Хамилтън в спора за втората позиция зад Верстапен. Разликата между двамата водачи бе 2.8 секунди.
23/70 - Стюардите приключиха разследванията на инцидентите с участието на Хамилтън и Норис и прецениха, че и в двата случая няма нарушения от страна на отборите и пилотите. За Норис обаче щеше има второ разследване, този път за ненужно бавно движение на завой №10 при излизането на колата на сигурността.
29/70 - Лидерът Верстапен се оплака, че няма сцепление, а това се виждаше и в неговите времена за обиколка, които се изравниха с тези на Алонсо, след като преди това нидерландецът бе с около 0.3 секунди на обиколка по-бърз.
Изглежда обаче Верстапен отново намери сцеплението, тъй като само в 29-я тур той бе с над половин секунда по-бърз от Алонсо. Разликата между двамата малко преди средата на дистанцията беше 4.1 секунди.
35/70 - При преполовяването на дистанцията разликата между лидерите беше 5.3 секунди, като Алонсо беше на 3.7 пред Хамилтън.
37/70 - Движещият се на шестото място Перес влезе в бокса, за да премине от хард към медиум. Мексиканецът се върна на пистата на седмата позиция, непосредствено зад своя предшественик в Ред Бул Албон.
38/70 - Отговорът на Ферари на закъсня с отговоря си и само обиколка след Перес и Сайнц влезе в бокса. Испанецът смени своите гуми медиум с хард и се върна на пистата на 4.4 пред Албон, който все още беше пред Перес.
39/70 - И Леклер посети механиците на Ферари, като монегаскът се върна на 2.0 секунди пред съотборника си Сайнц. Разликата между испанеца и Перес, който изпревари Албон в последния шикан в предходния тур, бе 4.6 секунди.
40/70 - Хамилтън направи своето второ спиране в бокса и се върна към гумите медиум, с които той направи и първия си стинт в състезанието.
41/70 - Алонсо покри стратегическия ход на Хамилтън, но тъй като нямаше останали гуми медиум отново трябваше да сложи хард. Разликата между двамата беше 5.4 секунди в полза на испанеца.
42/70 - И Верстапен направи своя втори стоп в състезанието и подобно на Хамилтън и той се върна към медиум, тъй като за разлика от Алонсо имаше останали такива. Разликата между водачите след вторите стопове бе 4.5 секунди.
44/70 - Отборът на Ферари наложи отборни заповеди и увери Леклер, че неговият съотборник Сайнц няма да го атакува. Така монегаскът можеше да гледа само напред, като разликата между него и третия Хамилтън беше 2.7 секунди 26 тура преди финала.
47/70 - Алонсо допусна грешка при преминаването на завои №8 и №9 и трябваше да премине през зоната за сигурност, което му коства две секунди спрямо Хамилтън, който в същия тур записа най-бързата обиколка от началото на състезанието. Разликата между двамата падна до 3.1 секунди в битката за втората позиция. Верстапен беше на над 5.0 секунди пред Алонсо.
55/70 - Заради претоварване на спирачките Ръсел трябваше да се прибере в бокса на Мерцедес и да прекрати своето участие в състезанието. Преди отпадането си британецът се движеше на осмата позиция, като Окон, Ботас и Норис се изкачиха в зоната на точките. Пилотът на Макларън обаче имаше наказание от 5 секунди, като местният любимец Строл бе на само 1.9 зад него.
57/70 - Разликата между борещите се за второто място Алонсо и Хамилтън падна до 1.6 секунди 13 обиколки преди финала. Верстапен се движеше на 7.7 пред Алонсо.
61/70 - Хамилтън получи информация от своя инженер, че според Мерцедес Алонсо има проблем със задните спирачки.
63/70 - Норис изненада Ботас с много късно спиране за фибата и изпревари финландеца в битката за деветата позиция на пистата. Пилотът на Макларън обаче бе 11-ти във виртуалното класиране, заради 5-секундното си наказание.
Край на състезанието! Верстапен донесе победа №100 на Ред Бул във Формула 1, Алонсо финишира втори, а Хамилтън допълни подиума в Гран При на Канада.