Серхио Перес триумфира в Джеда, Верстапен стигна до второто място

Серхио Перес спечели своята пета победа във Формула 1, след като спечели надпреварата за Гран При на Саудитска Арабия, втори кръг за сезон 2023. Единствената спънка за мексиканеца днес дойде на самия старт, тъй като той бе изпреварен от Фернандо Алонсо в спринта до първия завой. Перес обаче си върна първото място още в началото на четвъртия от общо 50 тура и води до финала.

Втори в Джеда финишира съотборникът на Перес в Ред Бул Макс Верстапен, който записа и най-бързата обиколка в състезанието. Световният шампион стори това във финалния тур на надпревара, в която той потегли едва 15-ти след проблемите с полуоската в квалификацията вчера. Нидерландецът направи една много силна първа серия от обиколки, в която стигна до топ 5, след което извади и късмет с излизането на колата за сигурност в 17-та обиколка. 

Състезанието бе неутрализирано заради спрелия автомобил на Ланс Строл в зоната за сигурност на 13-я завой. Автомобилът за сигурност събра колоната и още в първите обиколки след рестарта Верстапен изпревари Джордж Ръсел и Алонсо, за да излезе на втората позиция. След това той и Перес караха със сходно темпо до финала, където разликата между тях беше 5.355 секунди. 

Заедно с двамата пилоти на Ред Бул на подиума отново се качи Алонсо, който финишира на 20.728 от победителя. За испанеца това е подиум №100 във Формула 1. Двамата пилоти на Мерцедес – Ръсел и Люис Хамилтън завършиха четвърти и пети, а точки от втория старт за сезона във Формула 1 взеха още Карлос Сайнц, Шарл Леклер, Естебан Окон, Пиер Гасли и Кевин Магнусен. Малко след края на церемонията по награждаването обаче Алонсо получи санкция от 10 секунди, която го смъкна на четвъртото място зад Ръсел. 

Фернандо Алонсо загуби подиума в Саудитска Арабия след спорно наказание

Освен първите десетима карирания флаг в Джеда видяха още Юки Цунода, Нико Хюлкенберг, Гуаню Джоу, Ник де Врийс, Оскар Пиастри, Логан Сарджънт, Ландо Норис и Валтери Ботас. До финала не успяха да стигнат Строл и Алекс Албон, който се прибра в бокса малко след средата на дистанцията с проблеми в спирачките на своя Уилямс.

Сезон 2023 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Австралия на пистата „Албърт парк“ в Мелбърн.

ПЪЛНА ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА САУДИТСКА АРАБИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието! Най-добре потегли Алонсо, който успя да вземе първата позиция от Перес още преди спирането за първия завой. Зад тях Ръсел и Сайнц запазиха своите позиции в първите завои на състезанието. 

1/50 - В края на първия тур Алонсо водеше с 0.3 секунди пред Перес, а на 1.2 зад тях се движеше Ръсел. В средата на обиколката Строл успя да изпревари Сайнц с много добра маневра в 13-я завой. Пиастри пък трябваше да спре в бокса за смяна на предно крило след контакт още на старта. 

2/50 - Алонсо получи наказание от 5 секунди заради грешно позициониране на стартовата решетка.

4/50 - С използването на системата DRS Перес изпревари Алонсо в спирането за първия завой, въпреки че спря твърде късно и за малко не изтърва кривата, но остана с двете си леви гуми в границите на трасето. Повторенията на старта показа, че Алонсо действително се бе позиционирал твърде вляво на стартовата решетка. 

5/50 - В първите обиколки стартиралите във втората половина на решетката Леклер и Верстапен бяха прогресирали до съответно 9-та и 11-та позиция. Леклер започна състезанието с меките гуми, докато световният шампион последва примера на почти всички останали и започна с медиум. 

7/50 - Леклер продължи със своя поход напред в класирането, изпреварвайки Гасли в спирането за първия завой. И двамата разполагаха с DRS, тъй като точно пред тях бе Хамилтън, а Леклер остана и от външната страна на първата крива, но с по-ефективно спиране задмина пилота на Алпин. 

8/50 - Обиколка след Леклер и Верстапен спечели още една позиция, след като с лекота изпревари Джоу още преди зоната за спиране за първата крива. В същото време стюардите обявиха, че разследват Хамилтън за твърде многото смени на посоката на движение на старт-финалната права. 

9/50 - Хамилтън бе изпреварен от Леклер в спирането за първия шикан, а секунди по-рано седемкратният световен шампион получи официално предупреждение заради движението си на правите. Британецът започна надпреварата с твърдите сликове на Пирели. 

В края на обиколката Верстапен изпревари Гасли в спирането за последната крива, за да се изкачи на 9-то място. Световният шампион изоставаше с близо 20 секунди от своя съотборник Перес. 

10/50 - В челото Перес продължаваше да води с аванс от 1.6 секунди пред Алонсо, който на свой ред имаше преднина от 6.3 секунди пред третия Ръсел. 

12/50 - Верстапен изпревари Хамилтън в спора за 8-та позиция на пистата. Световният шампион приключи своята маневра преди спирането за първия завой, благодарение на високата максимална скорост на Ред Бул. 

13/50 - С DRS Леклер изпревари и втория пилот на Алпин - Окон, за да се изкачи на шестото място. Следващият пилот пред монегаска бе неговият съотборник Сайнц, а разликата между двамата пилоти на Ферари бе 3.9 секунди. 

В края на обиколката движещият се четвърти Строл стана първият от пилотите в челото, който влиза в бокса за смяна на гуми. Канадецът премина то медиум към хард, с които да се опита да изкара до финала. 

14/50 - Верстапен също изпревари Окон, за да продължи да дублира прогреса на Леклер. Разликата между двамата бе 1.7 секунди. 

15/50 - Две обиколки след Строл и Сайнц влезе за смяна на гуми. Испанецът също премина към твърдите смеси и се върна на трасето на 2.8 пред пилота на Астън Мартин, който преди стоповете беше пред него. 

16/50 - И вторият пилот на Ферари - Леклер посети механиците на Скудерията, за да премине от софт към хард. Монегаскът също успя да прескочи Строл, който продължаваше да има проблеми със загряването на твърдите гуми. 

17/50 - Кола за сигурност! Строл спря на 13-я завой с технически проблем, което наложи излизането на колата за сигурност. При тази неутрализация всички, които не бяха спирали, посетиха своите механици, за да сменят гумите си. 

След тези спирания топ 10 изглеждаше по следния начин: Перес пред Алонсо, Ръсел, Верстапен, Сайнц, Хамилтън, Леклер, Цунода, Окон и Гасли. От тях всички с изключение на Хамилтън бяха с твърдите гуми. Седемкратният шампион, който стартира с хард сега бе с медиум.

20/50 - Рестарт! Перес изчака до последния момент преди да поднови състезанието. В челото не настъпиха размествания, въпреки че Ръсел пробва атака срещу Алонсо. 

21/50 - След само една обиколка авансът на Перес пред колоната бе 2.0 секунди. 

22/50 - Хамилтън атакува Сайнц в спирането за първия завой, като тази атака бе парирана от испанеца. На ускорението на изхода от втората крива обаче пилотът на Ферари нямаше отговор за скоростта на Хамилтън с гумите медиум. 

23/50 - Без никакви затруднения Верстапен изпревари Ръсел в спора за третото място в спирането за последния завой. 

25/50 - Малко повече от обиколка след изпреварването си срещу Ръсел световният шампион Верстапен се справи и с Алонсо в борбата за втората позиция. Този път маневрата на нидерландеца дойде в спирането за първата крива. Разликата между него и съотборникът му Перес в челото бе 5.5 секунди. 

30/50 - Разликата между лидерите Перес и Верстапен бе 5.1 секунди, а Алонсо се движеше на 7.1 зад действащия шампион. Двамата пилоти на Ред Бул се движеха с почти идентично темпо. 

38/50 - Верстапен съобщи на своя отбор, че усеща нещо нередно в полуската на своя болид. По думите на световния шампион този проблем се проявява най-вече в бързите завои, а само в първия сектор на обиколката той загуби близо секунда от Перес. 

40/50 - И Перес се оплака на своя екип, че изпитва затруднения с поведението на своя автомобил. Трудностите на мексиканеца бяха свързани със спирачки, тъй като той заяви, че педалът на спирачките е започнал да става "дълъг". От Ред Бул обаче му казаха, че това се дължи на износването на спирачките. 

45/50 - Въпреки оплакванията си пилотите на Ред Бул продължаваха да водят убедително в състезанието, а разликата между тях пет тура преди финала бе 5.5 секунди. На цели 17.4 зад тях се движеше Алонсо. Испанецът имаше комфортен аванс от 4.6 пред Ръсел, който пък водеше с 3.1 на своя съекипник Хамилтън. 

46/50 - Магнусен изпревари Цунода в битката за последното място в зоната на точките след една битка продължила повече от 10 обиколки. Датчанинът се справи с пилота на Алфа Таури при преминаването на първите два завоя на пистата. 

Край на състезанието! Серхио Перес с победа №5 в своята кариера, Макс Верстапен и Фернандо Алонсо завършиха втори и трети в Гран При на Саудитска Арабия. 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти