Гран При на САЩ: Верстапен взе 13-ата си победа за сезона, Ред Бул с титлата при конструкторите
Световният шампион Макс Верстапен спечели 13-ата си победа за сезона във Формула 1, след като финишира пръв в Гран При на САЩ в Остин. Макс проведе оспорвана битка с Люис Хамилтън, който излезе начело при последните спирания в бокса, при които Макс прекара много време в бокса заради проблем при смяната на предна лява гума. Хамилтън остана втори, трети завърши Шарл Леклер, който също се бори за победата, но изостана заради проблемите на Ферари в състезателно темпо.
Първата половина на състезанието беше белязана от две коли на сигурността – първата заради излитането на Валтери Ботас, а втората – заради катастрофата на Фернандо Алонсо и Никола Латифи, след която канадецът отпадна. Другият пилот на Ред Бул Серхио Перес завърши 4-и, а точките от победата на Макс и класирането на мексиканеца се оказаха достатъчни, за да спечели Ред Бул световната титла при конструкторите за сезон 2022 във Формула 1. Вижте по-долу как се разви състезанието за Гран При на САЩ.
Старт: Сайнц срещу Верстапен в спринта към първия завой. Макс взе старта на Сайнц и поведе в първия завой. Сайнц обаче беше завъртян след излизането от първия завой и Хамилтън и Ръсел излязоха втори и трети. Ръсел е този, който удари в първия завой Сайнц.
2 об. Сайнц се прибра в бокса, като преди това каза по радиото, че има спукана гума. Другият пилот на Ферари Шарл Леклер е вече 10-и.
3 об. Верстапен записа най-бърза обиколка и има почти 2 секунди аванс пред Хамилтън. Ланс Строл се движи трети, на 0,8 секунди пред Ръсел, който поизостана след удара със Сайнц.
4 об. Повторенията показват, че Сайнц отвори излизането на първия завой и не затвори траекторията пред Ръсел, което може да означава наказание за британския пилот на Мерцедес, тъй като стюардите разследват инцидента между двамата.
5 об. Верстапен води с 2,5 секунди пред Хамилтън. Ръсел е на по-малко от 0,5 секунди зад Строл, след което го атакува и си върна третото място. Зад тях Серхио Перес успя да си пробие път до петата позиция, въпреки че стартира от дъното на Топ 10.
6 об. Ръсел получи 5 секунди наказание за инцидента със Сайнц в първия завой след старта.
7 об. Перес е вече 4-и, на 1 секунда зад Ръсел. Леклер е 7-и, на 2,4 секунди зад Фетел. Авансът на Верстапен начело на класирането е 2,8 секунди пред Хамилтън.
9 об. Перес е на 0,5 секунди зад Ръсел, като в предишната обиколка беше с почти 0,4 секунди по-бърз от него. В Топ 10 Перес и Леклер са с по най-много спечелени позиции от старта - с по 5 места напред в класирането.
10 об. Най-оспорваната битка в момента е преследването на Пиер Гасли за 8-ото място. Ландо Норис е на по-малко от 0,3 секунди зад него, а десети върви Валтери Ботас. Норис опита на няколко пъти да атакува френския пилот на Алфа Таури, но той се защитава успешно. Пълните трибуни на COTA аплодират всеки опит за атака.
11 об. Ботас в бокса от 10-о място. След него влязоха Цунода и Рикардо. Трасето в Тексас износва много агресивно гумите и деградацията на средно твърдите сликове ще е решаваща за това дали ще излезе или не стратегията на пилотите.
12 об. Гасли в бокса, Норис излезе 8-и. Гасли се върна пред Ботас на 13-о място, финландецът е 14-и. Леклер изпревари Фетел и вече е 6-и.
13 об. Хамилтън в бокса, 2,9 секунди за смяна на 4 гуми. Само обиколка по-рано Люис каза по радиото, че гумите му са още добре. Интересен опит за пресичаща стратегия спрямо Верстапен, тъй като разликата надхвърли 3,5 секунди. Ръсел излезе втори, на малко над 11 секунди зад лидера.
14 об. Верстапен и Ръсел в бокса. 2,6 секунди беше боксът на Макс, който се върна на пистата с твърдите сликове на втора позиция, пред него е съотборникът му Перес. За стартиралите със средно твърди гуми, прозорецът за смяната им е между 12 и 18 обиколка. Хамилтън също се върна на пистата с твърди сликове. Ръсел си изтърпя наказанието от 5 секунди, затова и се върна по-назад на трасето.
15 об. Перес в бокса, Норис спря след него. Мексиканецът се връща на 6-а позиция, но пред него има пилоти, които още не са спирали в бокса, водени от Леклер, който сега е втори, на 1,5 секунди зад Макс. Хамилтън се оплаква по радиото от работата на твърдите сликове, Перес е на 8,7 секунди зад него, от тази разлика ще разберем дали Люис има проблем с темпото. И веднага сле оплакванията си по радиото Хамилтън атакува Фетел и излезе трети, като записа и рекорден първи сектор.
17 об. Разликата между Верстапен и Хамилтън, които са първи и трети, е почти 6,5 секунди. Леклер е втори, но още не е спирал в бокса и изоставането му спрямо Макс достига 3 секунди.
18 об. Жълти флагове в третия сектор заради завъртането на Валтери Ботас, който излетя в зоната за сигурност.
18 об. Кола на сигурността. "Безплатен бокс" за Леклер, който веднага спря за гуми. Фетел също спря за нови гуми и получи средно твърди. Леклер се върна на пистата с твърди гуми, точно зад Перес, двамата са 3-и и 4-и. Алонсо и Окон също в бокса за нови гуми.
20 об. Хамилтън, който е втори зад Верстапен, се оплаква по радиото, че има проблеми със спирачките. Най-вероятно му е трудно да поддържа температурата в тях зад колата на сигурността.
21 об. Рестарт след прибирането на колата на сигурността. Верстапен отстана начело и успя да дръпне малко пред Хамилтън. Перес забави леко Леклер при рестарта.
22 об. Тежък инцидент между Алонсо и Строл. Отново кола на сигурността. Катастрофата стана на обратната права, като Алонсо се удари странично в предпазните огради, а Строл се завъртя и остана на пистата. Алонсо успя да докара колата до бокса, Строл следе от автомобила докато маршалите се опитват да го отстранят
22 об. Онборд камерата на Алонсо показва, че при атаката на правата срещу Строл канадецът мърда вляво и ударът между двамата е неизбежен. Механиците на Алпин върнаха Алонсо на пистата на 17-о място, последен.
26 об. Рестарт, без промени в класирането, Верстапен отново успява да ускори чисто и да не допусне да бъде атакуван.
27 об. Верстапен води с почти 1,3 секунди пред Хамилтън и се оплаква от поведението на колата и реакциите на задвижващата система. Леклер е на по-малко от половин секунда зад Ръсел, който обаче бързо увеличи аванса си до почти 1 секунда.
28 об. Леклер по радиото за колите на Ред Бул: Много са бързи на правите!
29 об. Леклер атакува Перес за третото място, като пробва от външната страна на завой №12, но не успя да спре навреме, а и Серхио го избута в зоната за сигурност.
30 об. Нова атака на Леклер срещу Перес на същото място, този път отвътре на влизането в завоя и това се оказа правилното решение. Леклер излезе трети и веднага дръпна пред Перес.
31 об. Гасли, който е 7-и, бави пилотите зад себе си - Цунода, Норис и Шумахер. Цунода пробва атака да мине пред съотборника си, но не успя. Разликата между Фетел, който е 6-и и групата на Гасли е вече почти 6 секунди.
31 об. Пет секунди наказание за Гасли заради разкъсването на колоната зад колата на сигурността и изоставането му на над 10 дължини зад Фетел. Междувременно Ръсел догони Перес в борбата за 4-ото място.
34 об. Верстапен води с 1,7 секунди пред Хамилтън. Макс се оплака от непредвидимото поведение на колата в завоите, където вятърът е по-силен, както и от проблеми с различните режими на работа на задвижващата система.
35 об. Хамилтън в бокса за нов комплект твърди гуми, нов опит за пресичане на стратегията на Верстапен, като Люис се върна 6-и, зад Фетел. Норис също спря в бокса и се върна 15-и, с чисто нови твърди гуми.
36 об. Верстапен в бокса за нови гуми, получи средно твърди, но престоя неподвижен 11 секунди заради проблеми с предна лява. Леклер, който също спря в бокса, успя да го изпревари. Двамата се върнаха пети и шести. Хамилтън е пред тях на 4-о място. Проблемът при Макс се оказа с гайката и пистолета, както при свалянето на старата гума, така и при монтирането на новата.
36 об. Перес е начело, Ръсел е втори, на малко над 0,3 секунди след него и започва да го притиска. Но веднага след това и той спря в бокса - в 37 обиколка.
38 об. Верстапен преследва Леклер за 4-ото място и подготвя атака, която трябва да е успешна, за да гони потенциалния лидер Хамилтън, който върви трети зад Перес и Фетел.
38 об. От бокса повикаха Перес за нови гуми. 3,8 секунди е неговият бокс.
39 об. Верстапен атакува Леклер, успя да го изпревари на влизането в първия завой, но на излизането Леклер контраатакува и си върна третото място. Нова атака на Макс в края на обратната права и на влизането в завой №12 Верстапен излезе пред Шарл. В първия сектор пък Ръсел атакува Перес, но той запази петото място.
40 об. Фетел е начело преди следващия си бокс, но Хамилтън го догони и в началото на 41-ата обиколка го изпревари в първия завой. Хамилтън води с около 4 секунди аванс пред Верстапен 15 обиколки преди финала.
42 об. Хамилтън води с 3,5 секунди пред Верстапен, който го застига.
44 об. Норис атакува успешно от външната страна Албон в първия завой и излиза 9-и.
45 об. 2,2 секунди е авансът на Хамилтън в началото на обиколката, но успя да го увеличи на 2,5 до средата на тура. Точно тази обиколка е и първата от няколко насам, в която Макс е по-бавен от Хамилтън, макар и само с десета и половина от секундата.
47 об. Под 2 секунди е разликата между Хамилтън и Верстапен в борбата за първото място. Леклер е трети, на почти 4 секунди зад Макс.
49 об. Верстапен е на по-малко от 1 секунда зад Хамилтън.
50 об. Атака на Макс за спирането за завой №12 и успя да изпревари Хамилтън от вътрешната страна. След излизането от завоя Хамилтън пробва контраатака, но Макс не му позволи. Верстапен веднага се оплака по радиото, че Хамилтън е сменил повече от веднъж посоката си в зоната за спиране, но пък в края на атаката британецът му отвори завоя на влизането.
51 об. Хамилтън пък се оплаква по радиото, че Макс отново е излязъл извън очертанията на трасето. Веднага след това Верстапен беше предупреден от бокса за неспазването на очертанията на пистата. Макс загуби две обиколки - 48 и 51 заради нарушаването на ограниченията на трасето, при трето излизане ще получи 5 секунди наказание.
55 об. Ръсел в бокса, връща се на пистата с меки сликове, за да пробва опит за най-бърза обиколка.
56 об. Финал - победа за Макс Верстапен в Гран При на САЩ, като финалът му беше даден от шефа на Епъл Тим Кук. Това е 13-а победа за Макс този сезон, с което той изравни рекорда за най-много спечелени състезания в един сезон на Михаел Шумахер и Себастиен Фетел, но до края на кампанията през 2022 има още три старта. Преди старта Макс каза, че иска да посвети победата на Диди М|атешиц и този успех е вече факт.
Финал - второ място за Хамилтън и трето за Леклер. Фетел спечели битката за 8-ото място срещу Магнусен в последната обиколка.
Финал - с победата на Макс и четвъртото място на Перес Ред Бул си осигури световната титла при конструкторите за сезон 2022.