Сереидо: Крумовград иска да има своя идентичност! С достатъчно пари всеки отбор може да стигне до върха
Преди дни Даниел Сереидо бе представен като нов изпълнителен директор на хита в Югоизточната Трета лига - Крумовград. Испанецът, който преди това работи в тима на Ботев (Пловдив) на същата позиция, се съгласи да сподели за Sportal.bg причината, която го е накарала да приеме това ново предизвикателство. Преди да започне работа официално в устремилия се към Втора лига тим, Сереидо помагаше на Крумовград с идеи. Новият директор на клуба разясни каква е причината Крумовград да промени емблемата си, както и да премахне Левски от своето име, а също така се върна назад във времето, когато работеше за Ботев (Пловдив).
Защо избрахте офертата на Крумовград след Ботев (Пловдив)?- Когато пристигнах в България, ми предложиха дългосрочен проект и се очакваше да прекарам значително повече време в страната, не само от професионална гледна точка, но и по лични причини. След като напуснах Ботев, имах предложения от няколко добри отбора от чужбина. Реших също да отделя малко време, за да обмисля кое да избера - разработен проект в топ отбор или да създам стойност и да се опитам да развия идеите си в България, която смятам за наистина добър пазар за разрастване. Затова избрах да остана.
Преди да подпишете договор, вече помагахте на Крумовград. Защо избрахте да работите без заплата и чак сега подписахте договор?- Помагах на отбора отвън с някои от идеите, които бихме могли да приложим, за да подобрим клуба с малък или никакъв бюджет. В спортната част за всичко се погрижи отборът, както можете да видите в класирането. Футболистите се справят много добре. Допълненията ми бяха по-скоро в други области: ребрандиране, социални мрежи, започване на развитие на партньорства и т.н... Беше моментът да пристъпя към официална позиция в клуба, за да имам представителство и да работим по-добре в партньорствата. Не обичам да говоря за пари, но в този случай е лесно, защото няма пари: сега заплатата ми е същата, както и преди: нула.
Вече видяхме някои промени през тази година, като смяната на емблемата на клуба и дори името. Каква е причината за това?- Искаме да бъдем клуб със собствена идентичност. Ние не сме Левски. Ние сме Крумовград. Предишната емблема беше същата като тази на Левски. Предишното име подсказваше връзка с отбора от София, която нямаме. Ние сме отбор със собствена идентичност и характер и това трябва да бъде показано. Щастливи сме да си сътрудничим с всички на равни начала. Затова трябва да развием нашата корпоративна идентичност като своя.
Публична тайна е, че Асен Караславов помага на Крумовград. С какво помага и след пристигането ви той ще остане ли в клуба? - Караславов не работи за Крумовград, но помага на клуба в много области от началото на този проект и съм почти сигурен, че ще продължи да го прави, но това е въпрос към него, а не към мен. Винаги съм имал добра връзка и сътрудничеството с Асен. Работата му показа незабавни резултати, както можете да видите в класирането.
Как виждате развитието на клуба?- Не обичам краткосрочните цели, но основната ни цел е в краткосрочен план. Трябва да влезем във Втора лига и да станем професионален футболен клуб. Отборът работи и се представя добре през последните месеци и да се надяваме, че тази работа ще покаже резултати в края на сезона. Искам да видя клубът да бъде успешен с възможно най-малко външна подкрепа. Както съм казвал много пъти преди, основният поток от приходи, който можем да развием, е от трансферирането на играчи: в краткосрочен и средносрочен план, като предлагаме на млади играчи с талант поле за изява в професионалния футбол, на по-късен етап чрез развиване на собствени млади таланти. Това не означава, че няма да работим в други потоци на приходи, но основното развитие ще бъде свързано с трансферите.
Искате ли да приложите на практика същите действия, които приложихте в Ботев? - Има много разлики между Ботев и ФК Крумовград. Целите са различни и следователно стратегиите, които трябва да се следват, също са различни. ФК Крумовград е по-ограничен бюджетно. Трябва да се борим упорито, за да постигнем ефективност на бизнеса. Има обаче и прилики. Ние научихме много през нашия период в Пловдив и ще използваме тези знания тук.
Целта на Крумовград е място във Втора лига. Някои клубове от групата предпочитат да играят с чужденци. Как виждате бъдещето на отбора? - Предпочитам да играя с този, който е най-добър на терена. Имаме екип професионалисти, готови да изградят този избор в рамките на стратегията на клуба. Мисля, че можем да използваме много местни таланти и ще допълваме този талант с чуждестранни пълнения, които са добри за тима и за бизнеса. Имаме квоти, установени от БФС и ще се опитаме да извлечем максимума от тях, като винаги имаме предвид местните традиции и произход на клуба.
Приключихте ли официално с Ботев? Вашето име все още ли е в регистъра като член на борда на директорите? - Мисля, че все още съм там.
Изненадан ли сте от представянето на бившия ви отбор през този сезон?- Продължавам да чета коментари на хора, които сравняват представянето през този сезон с миналогодишния. Мисля, че в тези коментари липсва необходимата строгост, за да се направи обективна оценка, тъй като настоящите обстоятелства са напълно различни от тези преди една година. Много съм прагматичен в това: парите са основният двигател за успеха на един клуб. Парите направиха Манчестър Сити и Челси шампиони за нула време. Тези отбори са лесни проекти, защото им е позволено да работят с бизнеса на загуба. Балансът на клубовете е отрицателен всяка година. Футболът ще бъде единствената индустрия, в която те ще бъдат считани за „победители“, защото измерват успеха си в трофеи. С достатъчно пари всеки отбор може да стигне до върха. Дайте ми 300 милиона евро и ще вкарам Крумовград в Шампионската лига. Малките детайли правят разликата между шампионите и останалите, но във всеки случай парите правят огромната разлика. Да бъдеш Челси или Ман Сити е лесно, трудното е да разработиш проект като Виляреал например.
В бизнеса – включително футбола – трябва да установите някои ключови показатели за ефективност, за да измерите успеха. Във футбола, въпреки че има външни обстоятелства, които биха могли да повлияят на крайния резултат, най-точният начин за измерване на реалния успех е да се съпостави бюджетът с позицията в класирането. Отборът с трети най-висок бюджет трябва да бъде на трета позиция в класирането, за да изпълни минималната поставена цел. Повече от третата позиция е успех в управлението. По-малко от третата позиция означава, че някой с по-малко ресурси е свършил по-добра работа от вас.