Рали Дакар наближава
Предаването „Код Спорт“ по ТВ+ насочи поглед към едно от първите топ събития за 2022 г. – Рали Дакар. В най-студения зимен месец пилотите ще се потят под горещото слънце на арабската пустиня, а дотогава тече трескава подготовка.
Обикновено в края на годината повечето професионални спортисти намаляват оборотите, за да се отдадат на почивка за коледните и новогодишните празници. Има обаче някои изключения. Сред тях определено попадат пилотите, които участват в Рали Дакар. За рицарите на пясъчните дюни декември е месецът на най-усилена подготовка.
Това е така, защото най-тежкото и най-престижно офроуд състезание по стара традиция стартира винаги в първите дни на новата година. Почитателите на моторните спортове могат да бъдат доволни, тъй като годината започва именно с това легендарно състезание. Следващото издание за трети пореден път ще се проведе в Саудитска Арабия от 2 до 14 януари.
Ако може да се каже в едно изречение какво да очакват феновете от предстоящото Рали Дакар, то ще звучи така: „Ще гледаме познати герои с непознати машини.“
Една от старите муцуни е рекордьорът по победи Стефан Петерхансел. Неслучайно го наричат „Мосю Дакар“. Французинът е нещо повече от легенда на Рали Дакар. Той има във визитката си невероятните 14 победи от 33 участия в състезанието. В началото на кариерата си сред горещите пясъци на Сахара Петерхансел триумфира шест пъти като мотоциклетист на Ямаха. След това сяда от две на четири колела и записва още 8 победи при автомобилите, за последно – в началото на 2021 г. с отбора на Мини.
В предстоящото издание на ралито Петерхансел ще кара електрифицирана кола за новосформирания звезден отбор на Ауди. Нещо непълно ново и за пилотите, и за зрителите.
„Чувствам се много горд от факта, че вече съм част от този отбор на Ауди – каза Петерхансел. - Това е един изцяло нов проект. Нещо много различно. Проект за кола с алтернативно задвижване. Електрифициран хибриден автомобил за Рали Дакар. Невероятно сложна комбинация, защото това рали изисква изключително много енергия в дългите етапи със стотици километри. Имам много участия в Рали Дакар, но винаги съм карал автомобили с бензиново или дизелово гориво. Печелил съм състезанието с всички видове двигатели с вътрешно горене на бензин и дизел. Сега амбицията е да запишем победа и с новия тип задвижване. Ето че имаме автомобил, който се задвижва само с електрически мотори, но може да измине повече от хиляда километра на етап в Рали Дакар. Много е важно, че от отбора на Ауди не поискаха някакъв специален регламент за този автомобил, защото целта е той да бъде конкурентноспособен на останалите участници в състезанието. Така че ние наистина трябва да можем да преодоляваме хиляда километра на ден. Нашите електрически двигатели се захранват от батерия. Тази батерия постоянно се зарежда по време на движение от двигател с вътрешно горене. На този етап от развитието на техниката няма друг начин да се изминат толкова дълги дистанции на електричество. Двигателят с вътрешно горене е много добре интегриран в автомобила, но той няма пряко отношение към задвижването, а само произвежда енергия за батерията. Колелата на на нашия автомобил се въртят само от електрическите мотори. Това доставя голямо удоволствие по време на шофиране, защото ускорението е много бързо и праволинейно. Не се налага да превключваме предавки и можем да се фокусираме на сто процента върху управлението. Важно е да се каже, че наистина е много интересно да се шофира такъв автомобил.
Колата ни е изцяло нова. Тя навъртя първите си километри в реални условия едва преди четири месеца. С всеки нов тест доразвивахме автомобила. Трябва ни още известно време, за да приключим работата по настройките. Затова съм много умерен в очакванията си. Мисля, че ако се класираме в челната петица, ще бъде един добър резултат за нас.“
Заедно със Стефан Петерхансел в отбора на Ауди за следващото Рали Дакар личат имената на още двама големи пилоти – Матиас Екстрьом и Карлос Сайнс. Със своята 59-годишна възраст испанският матадор Карлос Сайнс е доайен в състезанието, в което има три победи с три различни отбора. През 2010 г. той спечели ралито с Фолксваген, през 2018 г. – с Пежо, а през 2020 г. – с Мини. Въпреки че може да бъде баща на много от останалите участници в надпреварата, Карлос Сайнс се намира в отлична физическа форма за големите натоварвания в предстояящите дълги етапи в пустинята. Испанецът е известен с това, че рядко прави грешки и е много трудно да бъде изместен от първото място, когато успее да излезе начело във временното класиране. Неговата прагматична тактика, без поемане на рискове, обикновено дава резултати. Благодарение на своето постоянство Карлос Сайнс оказва много сериозна съпротива на съотборника си в последните години Стефан Петерхансел.
Двамата са спечелили общо пет от последните шест издания на Рали Дакар. Огромният опит и силният отбор са много сериозни козове и на Петерхансел, и на Сайнс. Испанецът има сериозни амбиции да добави четвърта титла от Дакар в колекцията си с четвърти различен отбор. Това обаче ще бъде много трудно предвид силната вътрешна конкуренция в отбора на Ауди и новата технология, на която залага германският производител. Все още никой не знае каква скорост и каква издръжливост ще покажат хибридните автомобили с електрическо задвижване в кошмарните етапи в пустинята. В предварителните тестове в реални условия резултатите са обнадеждаващи. Но както винаги – Сайнс е много предпазлив в своите прогнози. Още от кариерата си в световния рали шампионат, в който на младини спечели две световни титли и четири пъти стана вицешампион, испанецът умее да пази автомобила и да го изведе в добро състезание до финала. Тези негови качества могат да бъдат решаващи за доброто представяне с новия хибриден автомобил.
„Тази година Рали Дакар се очертава като едно много голямо предизвикателство, напълно различно от състезанията досега – смята Карлос Сайнс. - Бих казал много важно и много трудно. Зрителите ще видят нещо, което не е правено досега. Ще опитаме да спечелим ралито с автомобил с електрически мотори и батерия, която се зарежда от двигател с вътрешно горене. Виждате, че всичко е ново. Това е един страхотен проект, но в действителност е много труден за реализиране. За мен е важно да участвам и да помогна да отбора да се представи добре. Нашият отбор има великолепна репутация в моторните спортове. Ауди е марка, която е допринесла много за развитието на рали спорта като въвеждането на системата 4х4 с известния автомобил Ауди Куатро. Сега отново се прави нещо много важно, като се лансира електрическото задвижване в Рали Дакар. Едва ли някой се съмнява, но амбицията ни е да печелим, защото това е залегнало в гените на нашата марка. И това се вписва перфектно в моето разбиране за състезателните спортове.“
Едва ли има по-опасна дисциплина в моторните спортове от категорията на мотоциклетистите в Рали Дакар. Това са най-уязвимите участници в маратонската надпревара в дивата пустош. Всяка допусната грешка по опасното трасе може да им струва живота. За съжаление, това не се случва толкова рядко. Тежките падания са причинили сериозни наранявания и смъртта на не един и двама мотоциклетисти в Рали Дакар. Именно заради огромния риск във всеки един от хилядите километри в пустинята ездачите на две колела заслужават голямо уважение.
За победата с мотоциклет в ралито се изискват много качества – отлична физическа подготовка, бързина, точност, ориентиране и добра преценка във всяка ситуация. Точно такива качества показа шампионът от последното издание на Рали Дакар – Кевин Бенавидес. 32-годишният аржентински състезател от отбора на КТМ може да се похвали с пет етапни победи в надпреварата. Освен титлата, той има и едно второ място в крайното класиране през 2018 г.
По негови думи въведената през последното издание на ралито въздушна възглавница тип колан за мотоциклетистите е нещо положително и може да подобри безопасността на пилотите. В следващото рали те ще разполагат със специално адаптирана електронна пътна книга с указания за маршрута, за да се намали рискът от загуба на ориентация в безбрежната пустиня.
За трета поредна година Рали Дакар ще се проведе на територията на Саудитска Арабия. Етапите минават не само през пясъчни дюни. Предстоят много сериозни изпитания в каньони и скалисти територии, както и по бреговата ивица на Червено море. Маршрутът се състои от пролог и 12 етапа, между които има само един почивен ден в Рияд. Дължината на състезателните етапи е около 4000 км, а заедно с преходите, състезателите трябва да изминат около 7000 км от старта до финала. Тази маратонска дистанция сред дивата природа поставя на огромно изпитание физиката и психиката на състезателите, както и здравината и бързината на техните машини. За мнозина е успех изобщо да се доберат до финала, но за пилоти с качествата на Кевин Бенавидес целите са много по-високи. Аржентинецът се състезава за заводския отбор на Ред Бул КТМ.
„Моето най-добро постижение беше в началото на 2021 година, когато спечелих Рали Дакар при мотоциклетистите – казва Бенавидес. - Моят мотор „Рали КТМ 450“ е великолепна машина. Чувствам се уверен с него, той е много удобен за каране. Двигателят и шасито наистина са на върхово ниво. Направихме много тестове и мисля, че вече сме готови за следващото Рали Дакар. Искам да отида и да спечеля отново. Поработихме много върху мотора заедно с инженерите и мисля, че свършихме добра работа. Усъвършенствахме много детайли, които помагат да се представим още по-силно. Те са много важни за един мотоциклетист. Например ръкохватките, седалката, позицията на педалите и още някои неща, включително изписването на моето име върху мотоциклета. Отборът наистина свърши много работа през цялата година. Аз съм много доволен. Имах контузия и дълго чаках да се възстановя, за да мога да се включа в рали Мароко. Това състезание ми подейства за тонус, почувствах отново удоволствието от карането след принудителната пауза. Не съм гонил резултат, а исках да почувствам по-добре мотоциклета в името на подготовката за Дакар. Сега се намираме в заключителната фаза преди Рали Дакар. Трябва да се подготвяме много сериозно, за да бъдем в най-добрата си форма за състезанието. Това е една от моите цели. Ще се опитам да постигна втора поредна победа, ако това е възможно. Усещам голямо предизвикателство, защото мога да стана първият мотоциклетист, който е побеждавал в Рали Дакар с две различни марки. Това не се е случвало никога в историята, така че съм много мотивиран. И ще се боря да постигна целта си.“