На приключение с Duster
Това лято екип от шест екстремни каякари си поставя сериозно предизвикателство: пътешествие в зашеметяващата дива природа на Лапландия за рисковано спускане по неизследвани досега реки. Експедиция като никоя друга - 11 дни северно от Полярния кръг, откъснати от цивилизацията. Издръжливата група каякери превозва цялото си оборудване на север към водната пустош на борда на надежден Duster. Създаден за приключения, емблематичният SUV на Dacia се оказва идеалния автомобил за спортната банда, преминавайки 8000-километрова шир. Целта е да достигнат бурните води на региона Норт Кейп за наситена с адреналин експедиция след повече от година, прекарана в изолация.
С каяци на покрива и бивак оборудване, съхранявано в багажника на Dacia Duster, спортният екип пътува по черни и офроуд пътища, за да стигне до неизследваните реки на европейските северни земи.
„Пътуването беше дълго, натрупахме сериозен пробег, но това е красотата на едно приключение: вземете автомобил и няколко приятели и потеглете в неизвестното.“
Каква по-добра дестинация от националния парк Паджаланта в Лапландия би могла да изкуши тази група екстремни каякари! Разположен в северна Швеция, близо до норвежката граница, районът често се нарича „най-голямата недокосната от човека област в Европа“ заради своите близо 200 000 хектара пустош. Благодарение на богатата си мрежа от водни маршрути резерватът предоставя на спортисти идеална възможност за необичайно приключение и да разширят хоризонта си.
Човекът в основата на експедицията е Жулиен Тюран, шеговито наричан от съекипниците си „Алфа мъжът“. Забележителен каякар, той прекарва последните 10 години в планове за прекосяване на северните региони. Работил дълги години в Швеция като инструктор по каяк, той не само говори езика, но е и добре запознат с пустите региони на страната. С помощта на карти и сателитни изображения той създава „мечтаната ваканция“, за която охотно говори с атлетите, които среща при пътуванията си по състезателните трасета.
„Честно казано не беше трудно да бъдат убедени, имахме дори хора, които се записаха по собствено желание!“, шегува се той.
Сред тях е Ерик Дегил, четирикратен световен шампион по екстремен каяк и трикратен победител в Зеленото състезание – считано за най-тежкото състезание в света. Опората на екипа и лидерът на експедицията.
Друг многократно награждаван каякар и единствената жена в екипа, Нурия Нюман, също се впуска в приключението. Трикратен световен шампион, през 2014 г. тя става първата жена, спуснала се по Големия каньон на Стикин, чиито бързеи са сред най-опасните в света.
Необичайната покана събужда любопитството и на Гийом Асон, известен като „Мак Гиги“, мъжът, който може всичко и който поправя автомобили и каяци еднакво добре. „Трябваше да имаме човек като него в екипа“, добавят неговите приятели каякари. Президент и инструктор на местния клуб по кану-каяк в Каор (Франция), той е едно цяло с побелелите от пяна бързеи още от 10-годишна възраст.
Тома Неми, известен сред приятелите си като „El Mejor“ - Най-добрия, също се присъединява към експедицията. „Тежка категория в днешния свят на екстремния каяк.“ Състезател по каяк, преодолявал реки по целия свят, обикаляйки водни басейни от Пакистан до Канада и Южна Америка в преследване на нова доза адреналин, истински търсач на силни усещания. Например той планира да се спусне с каяк по 27-метровия водопад Со дю Ду (Франция) за втори път тази зима.
Спиращ дъха водопад, който не е за слаби сърца или неопитни и същият, който Жонас льо Морван, последният член в списъка на екипа, спуска с каяк през 2019 г. Учител по физическо възпитание, той е известен със спечелването на екипното състезание King of the Alps Extreme заедно със своя съотборник Никола Кусанел през 2017 г.
8000-километрово пътуване в пустошта с Duster
Групата от спортни фенове и приятели, всички търсачи на силни усещания, се събира в Гренобъл. За своето пътешествие към екстремното те избират да потеглят на борда на надежден Duster. Солиден, модулен и създаден за приключения, SUV моделът отговаря на всички изисквания за тяхната експедиция. Щедрият обем на багажника (вариращ между 471 и 1574 литра) означава, че има достатъчно място за цялото оборудване, от което биха имали нужда по време на експедицията. С натоварен багажник и каяци, здраво закрепени към покривните рейки с няколко бързи движения, шестимата атлети потеглят на път с усмивка при мисълта за бурните реки, водопади и бързеи, които предстоят.
Те прекосяват Швейцария и Германия, преди да вземат ферибота до Швеция. Така започва първият етап от експедицията, прострял се на над 2900 км, преди да пристигнат в Стокхолм, столицата на Швеция. След това се отправят към Сулителма, Норвегия. По пътя се натъкват на първия си елен и се любуват на пейзажите, през които преминават със своя Duster. „Пътищата на Великия север са толкова различни; лудо е! Има толкова много пространство, но въпреки това никога не се отегчаваш от него; осъзнаваш по-добре природата наоколо.“
Пътуването на север е разнообразeно с нощи под звездите, спирки за риболов по бреговете на реките и тестово ползване на оборудването. „Първите реки бяха изумителни, но колкото повече навлизаш в пустошта, толкова по-грандиозно става. Експедицията наистина си дойде на мястото.“
Това е нещо повече от просто шофиране до там; това е нагласа, която те владее. Екипът от атлети се подготвя да се изправи пред най-големите препятствия на враждебния север. Студът, влагата и вездесъщите комари през лятото ще тестват тяхната устойчивост. Но най-вече бързеите и водопадите от категория IV и V, най-високата в света на екстремния каяк.
Мечтите стават реалност. Натоварени с по 20 килограма оборудване и каяк на гърба, коравите членове на екипа предизвикват лапландската пустош, водени от жаждата си за свобода и готови да тестват собствените си граници. От Сулителма се отправят към Ритсем, Швеция, изминавайки над 210 км с каяк или пеша.
Първите три дена са облени в слънце. То огрява зашеметяващите пейзажи, които се простират пред атлетите. След това идва безкраен дъжд. Температурите се задържат под 5°C със снеговалеж от време на време през цялата експедиция. В „бурното“ езеро Вастеняуре каяците се привеждат в движение, за да изминат няколко десетки километра при 1,5-метрови вълни и постоянен насрещен вятър. Никакъв проблем за нашите атлети! Въпреки трудностите те са във възторг да бъдат на открито сред дивата природа!
Въпреки несгодите, екипът е на седмото небе. „Гребахме по всеки вид река, която един каякар би могъл да се надява да преодолее.“ Многобройните бързеи им дават порива, който търсят. Особено последната отсечка преди пристигането на езерото Ритсем. „Фантастични“ бързеи, летящи с около 300 м3 в секунда в разстояние на над 100 метра!
По думите на Ерик Дегил функционалността, предлагана от Duster означава, че той „удържа на обещанието си“. Освен забавните моменти на борда, той е идеалният „скаутски“ автомобил, който се проявява в пълна степен, когато извършва курсове между местата на спускане и прибиране на каяците.. Без значение колко прашен, скалист или стръмен e пътят напред, той е винаги готов за предизвикателството!
„Duster беше идеалният автомобил за такъв тип експедиция. Изминахме близо 8000 км и той се справяше с лекота по магистралите на Франция, Швейцария и Германия, също както се движеше по пътищата в Швеция и Норвегия и черните офроуд трасета, достъпни само през лятото. “