Toyota представи изцяло новия електрически bZ4X
Днес Toyota представя световната премиера на изцяло новия bZ4X - първият модел от новата гама на bZ (beyond Zero) – марката на Тoyota за електромобили с батерии (BEV).
Верен на дизайна и технологиите на своя концепт предшественик, представен по-рано тази година, готовият за серийно производство bZ4X е първият модел, разработен от Toyota изцяло като BEV. Той е и първият автомобил, който използва новата, специализирана за BEV архитектурна платформа на компанията. Разработен на основата на философията на e-TNGA, платформата е дело на съвместните усилия на Subaru и Toyota. Интегрирането на акумулаторния блок, като неразделна част от шасито в подовата платформа на каросерията, осигурява ключови предимства като нисък център на тежестта, отличен баланс в разпределението на теглото между предния и задния мост и висока конструктивна устойчивост за гарантиране на отлична безопасност, комфорт на возене и динамика на пътя.
Новият bZ4X е просторен и комфортен SUV модел, който се предлага с нова система за задвижване на четирите колела. Тя осигурява водещи в класа възможности при движение офроуд и динамика на пътя благодарение на задвижването с отделни електродвигатели на двата моста. Неговият изчистен и елегантен външен дизайн с мощно излъчване отразява както авангардните качества на модерния BEV, така и статута на истински SUV. В bZ4X дебютира и новото за марката дизайн оформление в стил „глава на чук“ в предната част, което допринася за мощната осанка на автомобила.
Дългото междуосие осигурява отличен простор и комфорт на пътниците в светлия петместен интериор, както и отличен капацитет на багажното пространство.
Toyota използва почти 25-годишния опит на компанията в сферата на акумулаторните технологии за автомобили с електрифицирано задвижване, за да осигури водещи в световен мащаб показатели по отношение на качеството, издръжливостта и надеждността на литиево-йонната батерия на новия bZ4X. Очаква се дори след 10-годишна експлоатация батерията да продължи да работи с 90% от първоначалните си показатели*.
Очакваният пробег при напълно заредена батерия е над 450 км (в зависимост от версията на оборудване, точните данни ще бъдат потвърдени по-късно). Новият bZ4X предлага и модерни високотехнологични функции, сред които соларен панел на покрива, който спомага за зареждане на акумулаторната батерия по време на шофиране или паркиране, както и трето поколение Toyota Safety Sense с нови и усъвършенствани системи за активна безопасност и асистенция на водача.
Европейската премиерата на bZ4X ще бъде на 2 декември, точно преди откриването на специалната услуга за онлайн резервация за клиентите, които искат да бъдат сред първите, получили новия модел.
Дебют за новата архитектурна платформа на Тoyota, специализирана за BEV модели
bZ4X е първият автомобил, конструиран на новата BEV платформа на компанията, използваща принципната философия на e-TNGA.
Изцяло новата платформа притежава необходимата гъвкавост, за да се използва и в потенциални бъдещи bZ модели и е предназначена за масово производство. От решаващо значение е малката височина на акумулаторния модул, което позволява разполагане изцяло в подовата секция на каросерията като част от шасито, което спомага за постигането на нисък център на тежестта, идеален теглови баланс между предния и задния мост и висока структурна устойчивост на каросерията. В своята съвкупност, тези качества осигуряват на bZ4X стабилност и отлична динамика на пътя, докато дългото междуосие гарантира превъзходно вътрешно пространство.
Външен дизайн
Toyota разработва стилистично решение, излъчващо елегантност и здравина за новия bZ4X, което е еднакво подходящо както за съвременния градски живот, така и за и пътуване извън града. Дизайнът съчетава изискания външен вид на BEV моделите с оригиналните черти и качествата на SUV гамата. Оформлението на предната част е интелигентно и без ненужни декоративни елементи, като над всичко се открояват новото за марката решение в стил „глава на чук“, характерните тесни фарове и акцентът върху предните ъгли, което в комбинация допринася за мощната осанка на автомобила.
Страничният силует е елегантен, с ниска обща височина, тънки предни колони и ниско разположена основна линия – всичко това стилистично отразява ниския център на тежестта, постигнат при новата платформа. Панелите на арките на калниците, разположените близо до ъглите на каросерията големи колела (с диаметър до 20 инча) и масивните прагове отразяват отлично автентичния SUV характер на новия модел. В задната част фокусът на дизайн,а отново е насочен върху подчертаването на ъглите, а характерното оформление на задните светлини поставя акцент върху широчината на каросерията.
Съпоставени с тези на Toyota RAV4, външните габарити на новия модел илюстрират ярко предимствата на дизайна, присъщи на платформата e-TNGA. Така например, bZ4X има с цели 85 мм по-малка височина, значително по-къси надвеси и междуосие, което е с 160 мм по-дълго от това на RAV4. Линията на предния капак също е снижена с 50 мм, а цялостната динамика в поведението на новия модел се дължи и на водещия в класа радиус на завой от 5,7 метра.
В дизайна са включени и редица аеродинамични елементи, които допринасят за дългия автономен пробег. Сред тях са разположените в ъглите на предната броня отвори, които създават плавен въздушен поток под формата на своеобразни въздушни завеси около колелата, цялостното гладко покритие на долната част на каросерията, разделеният спойлер на покрива и спойлерът тип „патешка опашка” в задната част, аеродинамичният дифузор в задната част на дъното и прецизно подбраният ъгъл на наклон на задното стъкло. Тясната долна решетка в предната част използва регулируема щора, която насочва потока от охлаждащ въздух към акумулаторната батерия и спомага за намаляване на въздушното съпротивление.
Интериорен дизайн
Основната тема в интериора на новия модел е "lagom" - шведска дума, която изразява нещо, което е "точно както трябва да бъде”. Тази философия се отразява в усещането за комфорт и простор, което придава на вътрешното пространство атмосферата на всекидневна. Усещането се засилва и от употребата на меки тъкани, декоративни материи с изразена текстура, текстилните детайли със сатенено покритие и възможността за поръчка на панорамен покрив.
Арматурното табло е с фини, леки форми и е поставено ниско, с което внася усещане за откритост и допринася за по-добрата видимост напред от мястото на водача. Принципът „ръце на волана, очи на пътя“ личи в оформлението на фокусираното върху водача арматурно табло, където блокът на контролните прибори със 7-инчов TFT екран на информационния дисплей, е разположен над линията на волана и е директно в полезрението на водача, така че показанията могат да се следят с минимални движения на очите.
Дългото междуосие осигурява водещо в класа пространство в областта на краката на всички пътници и един метър отстояние между тазобедрените стави на пътниците на предните и задните седалки. Багажното пространство също е с внушителен обем и използва подвижно дъно. При изправени задни седалки капацитетът му е 452 литра.
Динамични характеристики
Новият bZ4X използва предно предаване и електродвигател с максимална мощност 150 кВт. В конски сили мощността му е 204 к.с., а въртящият момент от 265 Нм позволява постигане на време за ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди и максимална скорост от 160 км/ч. Версията на модела с двойно предаване (повече подробности ще намерите по-надолу) е с максимална мощност от 217,5 к.с. и максимален въртящ момент 336 Нм. Максималната скорост при него е същата, а ускорението до 100 км/ч е намалено до 7,7 секунди. Всички посочени стойности по отношение на динамичните характеристики остават условни преди хомологацията на модела.
Системата за задвижване предлага и възможност за „управление с един педал“ и повишена степен на регенерация на енергията при спиране, което позволява на водача да ускорява и забавя само чрез педала на газта.
Автономен пробег и технология на акумулаторната батерия
Продължителността на автономния пробег е от решаващо значение за клиентите на електромобили и специалистите на Toyota са използвали почти 25-годишния опит на компанията в разработката на акумулаторни батерии с висок капацитет. Благодарение на него и на най-новите технологични решения се гарантира, че bZ4X предлага не само спокойствие по отношение на пробега с едно зареждане, но и увереност, че тази способност ще остане непроменена в продължение на дълги години. В съответствие със заложените при разработката на акумулаторната батерия цели се очаква незначителен спад в експлоатационните показатели - около 10% за 10-годишен период на експлоатация или пробег от 240 000 километра (което от двете настъпи първо).
Литиево-йонната акумулаторна батерия с висока енергийна плътност и капацитет от 71,4 кВтч може да осигури пробег от повече от 450 км (в съответствие с изискванията на WLTP) с едно пълно зареждане. Тази стойност зависи от версията на изпълнение и има предварителен характер преди хомологацията.
Благодарение на високоефективната и енергоспестяваща система за отопление с термопомпа, надеждността и капацитетът на акумулаторната батерия се поддържа и при минусови температури, а намалението на автономния пробег при такива неблагоприятни условия е много умерено в сравнение с редица конкурентни модели. Също така, интелигентният термомениджмънт дава възможност за бърз процес на зареждане без да се нарушава безопасността или експлоатационния живот на акумулаторната батерия. 80% от заряда може да бъде възстановен в рамките на около 30 минути при използване на бързозарядна станция с мощност 150 кВт (CCS2). От четвъртото тримесечие на 2022 година ще се предлага и ново трифазно бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт.
Основен фактор за осигуряване на качеството и издръжливостта на акумулаторната батерия е многократния процес на следене и контрол на напрежението, тока и температурата на ниво отделна клетка. При откриване на евентуално отклоняващо се от нормите покачване на температурата, контролната система се задейства автоматично. Взети са и всички превантивни мерки за противодействие на деградацията на материалите в батерията, а в производствения процес се използват строги мерки за предотвратяване на навлизането на чужди тела в батерията. За първи път в модел на марката Toyota акумулаторната батерия използва и система за водно охлаждане.
Система за задвижване на четирите колела
Toyota, съвместно със своите развойни партньори от Subaru, са проектирали новата, специално предназначена за BEV модели система за двойно предаване, която се основава на изключителните традиции на двете компании в производството на AWD автомобили. Задвижването на четирите колела осигурява допълнително сцепление и безопасност при движение при неблагоприятни условия и дава на bZ4X истински, водещи в класа SUV характеристики и възможности за движение извън пътя.
Версията със задвижване на четирите колела (AWD) на новия модел разполага с отделни електродвигатели с мощност 80 кВт на предния и задния мост. Може да бъде избран и някой от различните режими на шофиране XMODE в съответствие с условията – на разположение са специални настройки за сняг/кал, дълбок сняг и кал (скорост под 20 км/ч) и Grip Control за тежък офроуд (под 10 км/ч).
Електронно управление
Новият bZ4X ще бъде първият сериен модел на Toyota, който ще използва напълно електронна система за управление, която ще носи името One Motion Grip и ще се предлага на пазарите в Европа на по-късен етап. При нея механичната връзка между волана и предните колела липсва, а ъгълът на отклонение на колелата се управлява с изключителна прецизност по електронен път и в пълно съответствие с желанията и намеренията на водача. Отстраняването на кормилната колона осигурява повече място за краката и така подобрява позицията на шофиране, както и свободата и лекотата при качване и слизане от автомобила. Традиционният волан е заменен с управление One Motion Grip, което прави насочването на автомобила много по-гладко и леко без необходимост от кръстосване на ръцете. Пълното завиване от упор до упор изисква отклонение от едва 150 градуса.
Поради липсата на физическа връзка, нежеланите вибрации и влияния от съприкосновението на колелата с пътя са изолирани, но водачът продължава да получава ценна обратна връзка за контакта с пътната настилка. Усещането за управлението се подобрява и благодарение на независимия контрол на въртящия момент във волана, а характеристиките на кормилното управление могат да се променят и в зависимост от избрания режим на шофиране.
Освен това, новият модел ще се предлага и с нова мултимедийна система с безжична софтуерна актуализация OTA (over-the-air).
Представяне на Toyota Beyond Zero
Новият bZ4X е първият модел в новата дъщерна марка bZ на Toyota - името, което означава "отвъд нулата", отразява стремежа на компанията към лидерска позиция в опазването на околната среда от момента на поемането през 1997 година на пионерската роля в електрифицираната мобилност с първото поколение на Prius - първият в света сериен хибриден електромобил.
Представянето на bZ4X укрепва мултитехнологичния подход на Toyota в отговор на променящите се потребителски изисквания по отношение на мобилността, предлагайки пълна гама от електрифицирани превозни средства в целия спектър – HEV (хибридни електромобили), PHEV (plug-in хибридни електромобили), BEV (електромобили с батерии) и FCEV (електромобили с горивни клетки). Toyota се стреми към снижаване на CO2 емисиите с разработката на продукти, които са лесни за употреба и привлекателни за потребителите, а внедряването на съвкупността от всички тези технологии ще спомогне за постигане на крайната цел за въглеродна неутралност.
Постигането на нулеви емисии е само част от амбицията на Toyota и елементът „отвъд“ в bZ е красноречив знак в тази насока. Компанията поема ангажимент за предоставяне на все по-добра и ефективна мобилност за всички с предлагане на продукти и услуги, които повишават удоволствието от шофирането, гарантират безопасността на всички участници в движението и спомагат за изграждане на по-добри обществени отношения навсякъде по света.
Новият bZ4X е насочен изцяло към човека модерен автомобил, предназначен да помогне на потребителите да извървят по-леко пътя на промяната към BEV без да правят компромиси или да изпитват неудобства. Той предлага типичните за изцяло електрическите превозни средства разширени възможности по отношение на дизайна, динамичните характеристики и цялостното удоволствие от притежанието, надхвърляйки очакванията на клиентите.