BMW обнови X3 M Competition и X4 M Competition
BMW M GmbH освежава своите High Performance модели на Sports Activity Vehicle BMW X3 и на Sports Activity Coupé BMW X4 две години след въвеждането им на пазара. Освен нови дизайнерски елементи, заимствани от модернизираните BMW X3 и BMW X4, специфичните за М промени, както и нова концепция за управление новото BMW X3 M Competition и новото BMW X4 M Competition предлагат още по-мощна тяга. Увеличеният с 50 до 650 Нм максимален въртящ момент на най-мощния редови шестцилиндров бензинов двигател на BMW с 375 кВт/510 к.с., който вече се монтира и на други модели на BMW M, осигурява и по-бързо с 0,3 секунди до 3,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч. BMW X3 M Competion и BMW X4 M Competition имат динамиката на нивото на мощни спортни автомобили. Максималната скорост е електронно ограничена до 250 км/ч. В комбинация с опционалния M Driver’s Package максималната скорост е ограничена до 285 км/ч.
Въвеждането на пазара на новите модели стартира от август 2021 година. Пъргав и базиран на опита от моторните спортове Редовият шестцилиндров двигател на BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition вече се оборудва с кования олекотен колянов вал от моделите BMW M3 и M4. Благодарение на екстремно устойчивата си на усукване конструкция той позволява пренасянето на особено високия въртящ момент, като в същото време благодарение на по-ниското си тегло и понижението на въртящите се маси повишава и пъргавината на двигателя. Тестваната на състезателните писти охладителна система на редовия шестцилиндров двигател е съобразена с изключително високата мощност на двигателя и освен централния включва и още два, разположени отстрани радиатора. Освен това се монтират допълнителен радиатор за моторното масло и отделен охладител на трансмисионното масло. Концепцията на снабдяването с масло, базирана на опита на BMW M GmbH от моторните спортове, е насочена към динамично шофиране по състезателна писта. Масленият картер с оптимизирано тегло на двигателя е оборудван с две камери и интегриран всмукателен канал. Допълнителното засмукване се осигурява от управляема маслена помпа, която черпи масло от по-малкият маслен картер, който служи като обемен буфер. По този начин се гарантира сигурно снабдяване с масло дори и при екстремни странични и надлъжни ускорения.
M спортна изпускателна система и осемстепенна трансмисия M Steptronic Серийната М спортна изпускателна система на BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition обогатява характерния за BMW M автомобилите звук на задвижването с подчертано сонорно звучене, най-вече при интензивно натоварване и при високи обороти, като в същото подчертава акустиката до особено емоционално изживяване при неограничена пригодност за всекидневието. Безстепенно регулируемите клапи на М спортната изпускателна система осигуряват много богато на варианти разгръщане на звука. Пренасянето на мощността на High Performance двигателя серийно е поверено на осемстепенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic. Освен напълно автоматични превключвания на предавките тя позволява и ръчно, секвенциално превключване. То може да се извършва както от новия М селектор на трансмисията на средната конзола, както и от лостчетата на волана. В ръчен режим са възможни многократни низходящи превключвания до най-ниската възможна предавка, за да може да се ползва спирачният ефект на двигателя. При ускорение дори при развъртане на двигателя не се активира принудително възходящо превключване.
Система за задвижване на четирите колела M xDrive, подаваща повече мощност към задните колела За високата пъргавина на BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition допринася и системата за задвижване на четирите колела M xDrive. Тя съчетава подобрението на сцеплението при задвижването на четирите колела с наложилите се динамични качества на класическото задно задвижване. M xDrive с електронно управление, свързано с контрола на стабилността DSC (Динамичен контрол на стабилността), насочва част от мощността към предните колела едва когато задните колела достигнат до границите на възможностите си за пренасяне на мощността. С натискане на бутон освен върху работата на контрола на стабилността може да се влияе и на разпределението на мощността между предните и задните колела. Пренасянето на мощността на двигателя без загуби се осигурява от централно съгласуваното взаимодействие между задвижването на четирите колела M xDrive с Активния М диференциал. Типична за М ненадмината динамика на управлението BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition се отличават с изключителен потенциал на динамиката на управлението. Великолепните стойности на надлъжното и страничното ускорение, на управляемостта и спирачната мощност са съчетани с висока стабилност по курса, неутрално поведение при завиване, както и пригоден за дълги пътувания комфорт на возене. Тази типична за BMW M автомобилите комбинация между пъргавина, динамика и прецизност е базирана върху перфектно съгласуваното с мощността на двигателя и задвижването на четирите колела M xDrive окачването.
Серийното Адаптивно М окачване със специфични настройки и амортисьорите с електронно управление гарантира както висок комфорт във всекидневието, така и екстремно директен контакт с пътната настилка. Идеалната работа на амортисьорите на всяко колело при всякакви ситуации на пътя се регулира безстепенно от клапани с електромагнитно управление. Базовите настройки на амортисьорите могат да бъдат контролирани с натискане на бутон. Прецизността и реакциите на кормилното управление са базирани на всеобхватните мерки за подсилване на каросерията и на връзката с окачването, например със специфичен за М пакет от подсилващи греди. За типичното за М изживяване при шофиране допринасят и електромеханичното кормилно управление M Servotronic и контролът на стабилността DSC (Динамичен контрол на стабилността). В режим M Dynamic Mode той допуска по-голямо приплъзване на колелата, за да се осигури типичното за М поведение при завиване и позволяват контролирани дрифтове, например при шофиране по състезателна писта. M Compound спирачна система и 21-инчови джанти серийно Динамичните качества на BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition се допълват от високата ефективност на серийната M Compound спирачна система. Спирачните апарати са с лого на М и серийно са в син цвят или по желание в гланцирано черен или червен цвят. Перфектно съгласуваният цялостен пакет за максимална динамика включва и 21-инчови джанти с гуми с различен размер на предната и задната ос с размери 255/40 ZR21 отпред и 265/40 ZR21 отзад. Новост са М кованите джанти със звездовидни спици 892М Jetblack, полирани до блясък, които спестяват по 2 кг тегло на джанта. Алтернативно се предлагат и познатите М алуминиеви джанти с V-образни спици 765М Jetblack, полирани до блясък. По-голяма BMW бъбрековидна решетка и мощна предна част Новото BMW X3 M Competition и новото BMW X4 M Competition заимства от освежените BMW X3 и BMW X4 по-голямата бъбрековидна решетка с цялостна рамка, както и по-тесните с около 10 мм фарове. Черната пластина, в която е разположена iCam, осигурява визуално разделяне на бъбрековидната решетка, чиято рамка и типичните за М двойни пластини също са в черен гланц. Върху бъбрековидната решетка е разположено специфично за автомобила лого на М: X3 M или X4 M.
Освен серийните Адаптивни LED фарове с Matrix функция като допълнително оборудване се предлагат и BMW Лазерни светлини с обсег до 650 метра. BMW M GmbH са оформили още по-експресивно специфичната за М предна броня. Особено характерни са новите, вертикално насочени и издължени странични въздухозаборници, които надолу достигат до спойлера и са извити към средата на автомобила, като там допълват хексагоналната форма на централния въздухозаборник. Те са оградени с бленди в черен гланц, в същия цвят са и корпусите на аеродинамично оптимизираните М външни огледала и интегрираните в Air Breather характерни М хриле, а при BMW X4 M Competition в черен гланц е и задният спойлер. Индивидуални задни брони с нов дизайн и нови цветове BMW X3 M Competition заимства Full LED задните светлини на освеженото BMW X3 с черна рамка и по-тясна светлинна графика. Долната част на задната броня е специфична за М и лакирана в черен гланц. Отдясно и отляво на големия дифузор са разположени двойните ауспухови накрайници на М спортната изпускателна система. Новата задна броня на BMW X4 M Competition се отличава с широка, изпъкнала бленда с форма на наковалня, която също като страничните бленди на Air Curtain, в които са монтирани и вече вертикални светоотразители, е лакирана в черен гланц и осигурява особено мощно цялостно излъчване. При BMW X4 M Competition двойните ауспухови накрайници в черен хром са оградени от дифузор. Новост в палитрата от цветове освен M Carbon Black metallic и M Brooklyn Grey metallic са и двата цвята M Marina Bay Blue metallic и M Sao Paulo Yellow, запазени в Германия при Х3 и Х4 ексклузивно за M Competition моделите. Освен това за пръв път се предлага широка гама от лакови покрития на BMW Individual, например матовото Frozen Marina Bay Blue metallic. Типичен за M интериор с нови акценти BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition серийно се оборудват с М Спортни седалки с подглавници с електрически регулировки и осветено лого на М.
Освен разширената кожена тапицерия Merino с 4 цветови комбинации като опция се предлага и разширената кожена тапицерия BMW Individual Merino Tartufo. Дюзите на вентилацията са оборудвани с нови галванизирани лайстни, интериорните лайстни вече серийно са Aluminium Rhombicle Dark, по желание се предлагат и новия вариант Ash с отворени пори. М коженият волан с мултифункционални бутони е с контрастни шевове в цветовете на М и отвор на спицата на „6 часа“. BMW Live Cockpit Professional с интелигентна свързаност Новото BMW X3 M Competition и новото BMW X4 M Competition серийно са оборудвани с BMW Live Cockpit Professional с Connected Drive. Интелигентната свързаност включително иновативните дигитални услуги на базата на BMW Operating System 7 – например BMW Intelligent Personal Assistant, Connected Music и Remote Software Upgrade – позволяват особено интензивно взаимодействие между водача и автомобила. Интуитивното мултимодално управление е допълнително оптимизирано, в зависимост от ситуацията водачът може да избира между тъч управление на контролния дисплей, наложилия се BMW контролер, мултифункционалните бутони на волана, както и гласовото управление. Добрият звук се осигурява от серийната озвучителна система Harman Kardon Surround Sound. BMW Live Cockpit Professional предлага напълно дигитална комбинация от индикатори и два 12,3-инчови дисплея. Напълно дигиталното арматурно табло вече предлага и M View със специфични индикатори, заимствана от моделите BMW M8. Със специфични за М индикации се отличава и опционалният BMW Head-Up дисплей. Cloud-базирана навигационна система BMW Maps предлага особено бързо и прецизно изчисляване на маршрута и времето на пристигане, актуализация с данни за трафика в реално време през къси интервали и свободно въвеждане на текст при избора на навигационни цели. В допълнение към това BMW Maps с Connected Parking още по-интензивно подпомага водача при търсене на паркомясто в близост до целта на пътуването. Функционалността включва и услугите On-Street Parking Information и ParkNow. Smartphone Integration и BMW Intelligent Personal Assistant Част от серийното оборудване е и оптимизираното Smartphone Integration.
В допълнение към Apple CarPlay със системата за управление на автомобила вече може да бъде ползван и Android Auto. Водачът може да вижда всички важни информации от приложенията на контролния дисплей, както и в интелигентно модифицирана форма на арматурното табло и на опционалния Head-Up дисплей. Постоянно се разширяват и възможностите на BMW Intelligent Personal Assistant. С дигиталния спътник чрез естествено произнесени на глас указания вече може да бъде регулирана и климатичната инсталация, да бъдат отваряни или затваряни прозорците или да бъдат превключвани режимите на контрола на шофирането. Може да бъде активирано и новото News-App, което прочита на глас на пътниците актуалните новини или за запомня навиците, които в определени ситуации повишават комфорта и радостта от шофирането. Remote Software Upgrade и BMW Drive Recorder Чрез BMW Operating System 7 вече е налична и функцията Remote Software Upgrade. Благодарение на нея BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition винаги са оборудвани с най-новата версия на софтуера. Актуализациите могат да включват нови услуги, подобрени автомобилни функции и различни съдържания и се инсталират „over the air“. Освен това има възможност да интегриране на допълнителни автомобилни функции, например новия BMW Drive Recorder, който записва видеоклипове на случващото се около автомобила. Нов остров за управление от актуалните модели BMW M3 и M4 Оформеното по нов начин поле за управление на средната конзола е заимствано от актуалните модели BMW M3 и M4 и освен специфичния за М селектор на трансмисията с превключвател на Drivelogic, BMW контролер и червения бутон Старт/Стоп включва и два нови бутони. Бутонът Setup позволява директен достъп до всички възможности за настройки на задвижването и окачването и отваря на контролния дисплей меню, в което са изброени актуалните настройки на автомобила. Двата индивидуално конфигурирани варианта на M Setup могат да бъдат запаметени и по всяко време да бъдат активирани чрез двата М бутона на волана. Чрез бутона M Mode с едно натискане може да се влияе на активностите на асистиращите системи, както и на индикаторите на арматурното табло и Head-Up дисплея, за да може винаги да се гарантира съобразено със ситуацията, типично за М изживяване при шофиране.
За пръв път се предлага Асистент за шофиране Professional BMW X3 M Competition и BMW X4 M Competition предлагат всички модерни асистиращи системи на BMW X3 и BMW X4. В допълнение към Асистента за шофиране за пръв път като опция се предлага и Асистент за шофиране Professional. Освен всичко друго той включва и Активен контрол на скоростта с подобрена функционалност в града, Предупреждение за кръстовища с допълнителна спирачна функция при градски условия, Асистент за аварийната лента, както и подобрен Асистент за завиване и водене в лентата. Преглед на активните асистиращи системи на Асистента за шофиране Professional и тяхната функционалност предлага 3D визуализацията на околността на арматурното табло. Опционалният Асистент за паркиране вече включва и Асистент за движение на заден ход, който подпомага водача при преминаване на заден ход по отсечка, преди това измината на преден ход. При Асистента за паркиране Plus Park View, Panorama View и 3D Top View изобразяват 360-градусово изображение на автомобила и зоната около него от различни перспективи. С Remote 3D View водачът може да следи триизмерно лай-изображение на своя автомобил и зоната около него върху смартфона си.