Херман Майер: Ските вече не са интересни като преди

Пистите са гладки, всеки може да се пусне по тях, казва легендата

Легендата на австрийските ски Херман Майер даде интервю пред "Тагес Анцайгер" за световното първенство по ски, което върви в момента, и за състоянието на спорта.

- Сега започна световното първенство по ски. Това са най-важните дни в годината за австрийския спорт.

- Спускането е върхът на световното, психически това е най-голямото предизвикателство. Можеш да усетиш очакването – и собственото, и на публиката. Това го усеща всеки скиор. Важността на спускането е по-голяма от всичко останало, неслучайно това състезание е поставено в първата част на световното. Напрежението расте още с тренировките.

- Спечелихте супер Г и спускането на световното в Колорадо през 1999. Каква беше тактиката ви в тренировката?

- Знаех, че мога да спечеля състезанията в стръмните части от пистите. Ласе Кюс беше по-бърз от мен в по-равнинните и в дългите завои. И заради това никога не разкрих каква ще е линията ми в стръмното и я показах чак на самото състезание.

- Заблудил сте опонентите?

- Да. Но в нощта преди състезанието знаех много добре къде ще карам, каква ще е линията ми.

- Как намирахте идеалната линия? Заедно с треньорите?

- Винаги си избирах моя собствена линия. В началото не го правех често, защото беше прекалено рисковано. Аз идвах от гигантския слалом, исках да минавам възможно най-близо до вратите. А другите скиори минаваха по друг път.

- А тези, които опитваха да ви копират, често свършваха в болница.

- Ние, австрийците, давахме тона по онова време. Тези, които искаха да се развиват, нямаше как да минат покрай нас. Ние бяхме отбор и постоянно се състезавахме един с друг. Тренировките ни често бяха по-трудни от самите състезания. А другите скиори гледаха какво различно правим ние.

- Скиорите обикновено се готвят за един определен ден. Във важните дни вие бяхте най-добър. Как се планира перфектният ден?

- Всичко зависи от този ден, но почти никога не се получава добре. Може в същия ден да имаш главоболие или нещо друго. Изкуството е да си добър в лошите дни. Тогава знаеш какво ти е нужно за такъв ден.

- Как може да го направиш?

- Като знаеш къде са силните ти страни. Тогава имаш шанс да спечелиш дори в слаб ден. Трябва да разбереш няколко неща. Да си зададеш въпроси: „Какво ме прави бърз? Как се справих с това?” Аз превръщах слабостите си в силни страни. Често казват, че олимпийски и световни титли не са толкова важни, защото ги вземаш само в един ден. Аз казвам – ако си спечелиш всичко, но продължаваш да печелиш, стойността е много по-голяма. Защото си успял да покажеш класата си във важния ден.

- Роля в изграждането на легендарния ви статус има и олимпиадата в Нагано през 1998 г. Отивате там с план: „Или падам, или печеля!”

- Да, но беше трудно да оценя това събитие. Беше първото ми голямо състезания. Тренировките бяха много добри, имах потенциал да успея. Имах гаф с екипа си тогава.

- Какъв?

- Карах с екипа си за гигантски слалом. В него имаше подплънки, изглеждах като човечето на гумите „Мишлен”. Но след това се издъних, бях поел много, много голям риск. И паднах, а екипът помогна.

- Наскоро се говореше отново колко опасна е пистата „Щрайф” в Кицбюел. Вие винаги сте казвали, че пистата за супер Г и спускане в Бийвър Крийк, където сега е световното, е също толкова опасна.

- Помня първия си старт там през 1999. Заставаш на старт, а след това тръгваш директно надолу. Мислиш си: „Какво е това”. След това идва първият завой. Други скиори, които вече бяха завършили, ми казаха, че са чули как крещя по радиото: „Лудост! Лудост!” След това продължаваш надолу, не виждаш абсолютно нищо. Толкова е стръмно там. Обичам пистата в Бийвър Крийк, но тя е голямо предизвикателство.

- Имаше ли момент в кариерата ви, в който си казахте: „Спри, това вече е прекален риск”?

- Аз карах с тактика по опасните писти. От някои завои излизах по-бързо, след това на скоковете се приземявах по-далеч. Другите казваха: „Вижте какво се случи с Майер” Осъзнах, че трябва да вкарам някаква интелигентност, защото иначе всяко спускане може да ми е последното. Трябва да се прави разлика между тренировките и състезанията. В тренировката трябва да стигнеш лимита си, но не може да показваш напълно линията, която си избрал. Боде Милър прави такава грешка. В тренировките той винаги показва линията, на която кара. А не на състезанията.

- От време на време това му е достатъчно...

- Да, но за мен е мистерия. Той го прави вече повече от 10 години. На олимпиадата в Сочи не помня на кое място завърши в спускането.

- Осми...

- А преди това на тренировките беше първи. Но на състезанието другите се усетиха.

- Боде Милър винаги е бил директен, на моменти груб като вас. Днес повечето скиори са приветливи, общителни, приятелски настроени.

- Преди всичко беше диво. Като започнем още от пистите. Трябва да се върнем към такива трасета, а не сегашните гладки писти, на които всеки може да се пусне.

- Вие печелихте скоростните дисциплини с техника. В гигантския слалом и слалома обаче на Австрия й липсва младото поколение. Какво става?

- Има прекалено много алтернативи. Когато гледам, гледам фрийстайл ски. Там скачат във въздуха, което е поразително, вълнуващо. А алпийските ски трябва да направят нещо, за да започнат да си връщат интереса.

- Какво може да се направи?

- Една идея имах преди: да няма суперкомбинация със супер Г и слалом, както беше в Кицбюел. Това е някакъв майтап. Точно по този начин прецакваш спорта.

Превод: "7 дни спорт"

Още от Зимни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти