Nissan GRIPZ Concept: Радикален спортен кросоувър
Кросоувър пионерът Nissan представи нов концептуален модел, който показва иновативното ново бъдеще за марката. Създаден от дизайнери в Европа и Япония, Nissan GRIPZ Concept смесва способността и практичността на компактен кросоувър с вълнението и динамиката на спортен автомобил.
В него се е вселило вълнуващо и приключенско усещане, благодарение на радикалния му дизайн и новаторска хибридна концепция на задвижване - Nissan GRIPZ Concept е следващият ход на Nissan като играч, променящ правилата, и дава поглед как може да изглеждат бъдещите компактни кросоувъри на пионера, изобретил сегмента.
GRIPZ е проектиран като автомобил с двойна самоличност; автомобил, който може да се справя с ежедневните нужди от превоз и да предлага истинско приключение през уикенда
По същия начин, както колоездач би използвал велосипеда си да стигне до работа и след това със същата тази машина да се отправи за зареждащо с адреналин каране, когато работният ден свърши, същото може да направи и водачът на Nissan GRIPZ Concept: да се справя с градските улици през седмицата, преди да се наслади на шофиране през планински проход в почивния си ден.
Вдъхновение
Въпреки че се придържа към идентични на кросоувър размери, Nissan GRIPZ Concept има силуета на спортен автомобил с повдигната височина, оборудван да завладява по-предизвикателни пътни условия.
Резултатът отдава чест на един от първите „кросоувъри" на Nissan - емблематичният Nissan 240Z, спечелил рали „Сафари". През 70-те години тези спортни автомобили бяха инженерно преработени, използвайки опита, натрупан от 4x4 гамата на Nissan, за да се справят с взискателните условия на полуостров Баха, откритите равнини на Кения, Уганда и днешна Танзания. Тези рали състезатели разчитаха на повдигнато и подсилено окачване, а матово черните капаци на двигателя и багажника контрастираха на фона на ярко червено-оранжевото купе.
Nissan 240Z беше доказателство, че спортните автомобили не трябва да са ниско до земята, за да са забавни. Nissan GRIPZ Concept доказва това отново - разчитайки на опита на Nissan в сегмента на кросоувърите, 4х4 задвижването, спортните автомобили и, за да е напълно в крак с модата за новото поколение, го дари с електрическо задвижване.
Задвижване
Nissan GRIPZ Concept е оборудван със Series hybrid system „Pure Drive" e-Power EV задвижващ тракт, иновативна, прототип хибридна система, базирана на технологиите от електромобилите (EV). Ефикасен бензинов двигател захранва електрическия мотор, вграждан в Nissan LEAF.
Задвижващият тракт комбинира различни технологии на Nissan, натрупани през годините развитие на електромобили. Тази конфигурация предлага плавно, бързо и линейно ускорение в почти пълна тишина, с изключителна ефикасност.
Дизайн
На Nissan GRIPZ Concept може да се гледа като на дизайнерско изявление, а не като на заместник на съществуващ модел, макар да предлага елементи от новия „емоционална геометрия" дизайнерски език на Nissan.
Кросоувър концепцията включва четирите ключови дизайнерски елемента, които в Европа за пръв път видяхме при Nissan Sway, една от звездите на Женева Мотор Шоу 2015. Подобно на Sway, GRIPZ се отличава с V-образна радиаторна решетка, изпълнени във формата на бумеранг предни и задни светлини, плаващ покрив и извита нагоре С-колана..
Приликите обаче свършват дотук. Докато Sway подсказа възможната посока за компактен хечбек, Nissan GRIPZ Concept е доста различно предложение.
Cъздаден чрез сътрудничеството между Nissan Design Europe в Лондон и Nissan Global Design Center в Япония, екстериорът на Nissan GRIPZ Concept се ръководи от концепцията за „емоционалната геометрия" при извайването на купето, която изобразява силни контрасти чрез динамични, напрегнати, но изразителни повърхности.
Двойна самоличност
Ползвайки високотехнологичната природа - две очевидни противоречия - на състезателен велосипед като вдъхновение, концепцията разчита на карбонова рама, над която са поставени експресивните панели на купето, подобно на бронирана облицовка.
Откритите карбонови елементи пронизват дизайна, акцентирайки върху детайли като оформения като бумеранг водещ ръб на структурата на предната врата. GRIPZ има четири врати - с дълбоки, предни врати, които се извъртат навън и нагоре при отваряне, и двойка полу-врати отзад, отварящи се противоположно на предните. В-колона липсва, което улеснява достъпа до 2+2 интериора.
Предната част е доминирана от V-образната радиаторна решетка на Nissan, монтирана ниско и заобиколена от правоъгълни светлинни блокове, под които са монтирани късите и дългите светлини на фаровете.
Обърнати напред камери са вградени във фаровете, които записват всяко пътуване, точно както монтирана на каската камера, използвана от колоездачите. Чрез излъчване на живо, приключенията по страхотни пътища могат да се предават по целия свят, позволявайки на приятелите ви да следват прогреса на автомобила в реално време от компютъра си, таблета или смартфона.
Оформените като бумеранг дневни светлини са разположени над фаровете, на върха на предните калници и маркират разделителната линия между матовия черен капак на двигателя и червено-оранжевия основен цвят на купето.
Още черен мат виждаме по разширените колесни арки и А-колоната, водеща до плаващия покрив. Покривът се характеризира със среден стъклен панел, със сиви композитни панели от двете страни над зоните за сядане.
Tака се намалява широчината, тъй като те потъват към задната част на автомобила и се смесват със задните светлини, които отразяват бумеранг формата на предните дневни светлини и се увиват около задните ¾ от колата.
Отзад, драматично скосена, матово черна Kamm задница придава на концепцията „codatronca" ефект (Spada Codatronca), докато под вратата на багажника виждаме два хромирани ауспухови накрайника.
Триспицовите, 22-инчови джанти също са вдъхновени от състезателните велосипеди - леки, но здрави, върху които са „обути" сравнително тънки гуми под високо налягане, специално конструирани за тази концепция от Bridgestone. Червените и бели графики по бордовете им са повторени върху волана на автомобила.
Макар екстериорът да е създаден в Европа, специален екип, базиран в Япония, проектира интериора. Подобно на екстериора, функционалната простота е ключът към вътрешния дизайн.
Тук отново виждаме смес от матово сиви и ярко червено-оранжеви цветове. Интериорът подчертава Тур дьо Франс вдъхновението на автомобила със залепени за пода седалки тип „корито" и пластови елементи.
Седалките и централната конзола са пряко вдъхновени от велосипедите, както и дръжките на вратите, които са оформени като седалките на състезателните велосипеди. Трилъчият волан, от друга страна, дублира дизайна на джантите, чак до специалните графики върху бордовете на гумите.
Подобно на Nissan Sway Concept и последните серийни автомобили, Nissan GRIPZ Concept има „Gliding Wing" приборен панел. Tози елегантен, тънък дизайн комбинира здравина с простота, отразявайки перфектно духа на концепцията.