Зимните гуми: Поглед отвътре
В цяла Европа се обръща все повече внимание на зимните условия на местно ниво. С падащите температури, обилните снеговалежи и заледените пътища, възниква повишено търсене на зимни гуми от страна на шофьорите. Европейската асоциация на производителите на автомобилни гуми и каучукови изделия (ERTMA) силно препоръчва употребата на зимни гуми, които помогат на водачите да се справят с опасните зимни условия на шофиране.
Съществуват значителни разлики между летни и зимни гуми, които позволяват на автомобила да се движи с повишена лекота и безопасност по заледени и мокри пътища. Зимните гуми представляват продуктов сегмент, характеризиращ се със специфични технологии, насочени към оптимално поведение при шофиране на сняг, лед и основно при ниски температури.
Комбинация от специални смеси и технологии на протектора, разработени за предизвикателните зимни условия значително подобряват сцеплението на гумата.
Законодателството на ЕС изисква гумите за употреба при тежки зимни условия да показват определено минимално представяне на сняг по отношение на спиране и сцепление. Ако гумата премине съответния тест, тя може да бъде маркирана със символ тривърха планина и снежинка.
Данните от проведено наскоро проучване на индустрията показват, че употребата на зимни гуми при леки автомобили може да намали броя на инцидентите причинени от липса на сцепление при зимни условия с 46%. За максимално представяне и безопасност, на всяко колело трябва да бъде монтирана зимна гума. Когато се сменят зимни гуми само на една ос, се препоръчва те да бъдат монтирани отзад, за да се запази контролът и сцеплението.
Европейската индустрия за автомобилни гуми посочва, че използвайки правилните гуми за всеки сезон, водачите могат да увеличат живота на техните летни и зимни гуми и да разчитат на най-високо ниво на безопасност и представяне. Препоръчително е шофьорите да монтират зимни гуми преди настъпването на зимата и падането на първия сняг, за да бъдат напълно оборудвани за промяната в условията на шофиране.
Използването на зимни гуми е задължително в някои страни в Европа, като сред тях са Естония, Латвия, Литва, Финландия, Норвегия, Босна и Херцеговина, Черна гора, Совения, Хърватия и Македония. Според законодателството на тези страни всички водачи са длъжни да се движат с 4 гуми, с маркировка М+S с минимум 3мм дълбочина на протектора, през зимните месеци. В други държави като Австрия, Германия, Чехия, Люксембург, Румъния, Словакия, Швеция, Косово, Турция, Италия, Сърбия, Молдова и Русия употребата на зимни гуми е задължителна през определен период от годината.
Как да познаем зимните гуми
Зимната гума (или "гума за сняг" в съответствие с Директива 92/23 / ЕИО на Съвета) се определя като гума „с дизайн на протектора и структура, които са предназначени основно, за да се гарантира по-добро представяне в кал и пресен или топящ се сняг, от това на нормална гума. Дизайнът на протектора на гумите за сняг се състои от канали (ребра) и / или твърди блокови елементи, които са по-широко разположени от тези на нормалните гуми ". Маркировката за гуми за сняг според споменатата директива е M+S (или M.S, M & S).
От ноември 2012 г. в ЕС се прави разлика между "гума за сняг" маркирана с M+S (M.S, M & S) и "гума за използване при тежки зимни условия". Последната е маркирана с два символа - M+S и нов символ тривърха планина със снежинка. Тази категория трябва да отговаря на минимално ниво на представяне на сняг (сцепление на сняг), за да бъде маркиран със символа снежинка.
Goodyear съветва- Зимните гуми са специално разработени, за да осигуряват по-добро сцепление и спиране при ниски температури и снежни условия. Избягвайте да шофирате с летни гуми, които нямат необходимите характеристики, за да се представят надеждно в снежни условия. Зимните гуми може да познаете по маркировката на страницата.
- Проверете дълбочината на протектора на зимните си гуми преди да потеглите на дълъг път. Колкото по-голяма е дълбочината, толкова по-надеждно представяне и повече контрол имате върху автомобила при зимни условия.
- При сняг стартирайте автомобила и потеглете от своята позиция на по-висока предавка от обикновено, за да намалите подавания въртящ момент. Завъртането на колелата твърде бързо поради трансферираната прекалено голяма мощност към гумите би причинила единствено превъртане на колелата и затъването на автомобила в снега.
- При шофиране през зимата поддържайте по-ниска скорост. Мокрите и снежни пътища изискват да имате повече контрол върху автомобила си. Ето защо се движете със скорост, при която се чувствате уверени и може да реагирате при непредвидени обстоятелства. - Ако автомобилът ви е оборудван с ABS система, не помпайте спирачките, а задръжте натиска върху педала стабилен.
- Спазвайте безопасна дистанция от останалите автомобили на пътя. Спирачният път се увеличава при заснежени и заледени настилки и може да се нуждаете от допълнителното дистанция, за да намалите скоростта си.
- Намалете натиска върху педала на газта, когато шофирате по мостове или преминавате през проходи. Това са места с чести заледявания и по-малкият въртящ момент ще ви помогне да преминете по-лесно.
- Ако се окажете закъсали в снежна преспа, не натискайте педала на газта, така само ще затънете по-дълбоко. Използвайте най-ниската възможна предавка и тласкайте колата напред-назад докато наберете достатъчно енергия, за да продължите напред.
- При шофиране в тежки зимни условие е важно водачите да са фокусирани върху пътната обстановка - избягвайте да говорите по телефона, или да се разсейвате с други, отвличащи вниманието дейности.