Audi празнува 8 милиона Quattro
От поточната линия в новата фабрика на Audi в Мексико току-що слезе 8-милионният им автомобил с quattro задвижване – едно Q5 с 2.0-литров TFSI, направено да "доставя удоволствие от шофирането дори на сняг и лед".
Технологията Quattro прави своя дебют през 1980 година и днес се предлага с над 100 версии на модели. Системата за задвижване на всички колела е стандартна за Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, R8 и с всички модели S и RS. Освен това е опционална за останалите модели. През 2015 година 44% от всички клиенти на марката по цял свят са избрали да са с quattro, като на пазари като САЩ, Канада и Русия процентът е сериозен.
Но днес приемаме quattro за даденост, а преди 47 години на изложението в Женева, където Audi представят така нареченото Ur-quattro, останалите производители млъкват, защото единствено германската марка започва да предлага перманентно задвижване на четирите колела в серийните си коли. Но най-голяма слава quattro намира в моторните спортове. Триумфира в световния рали шампионат, има шест победи на планинското изкачване Пайкс Пийк в САЩ, победа в сериите ТрансАМ, две титли от DTM и успехи в шампионата за туристически автомобили. Последното отворено шампанско заради quattro е prez ноември миналата година, когато Матиас Екстрьом и частният му раликрос отбор печелят при пилотите и конструкторите с Audi S1 EKS RX quattro в световния раликрос шампионат.
Днес Audi предлагат quattro задвижване, направено специално за всеки модел – за компактните си версии с напречно разположени двигатели, електронно-контролираният хидравличен многодисков съединител е разположен върху задната ос; при R8, където двигателят е средно разположен и многодисковият съединител е на предната ос. В зависимост от ситуацията, тези активни системи разпределят различно въртящия модел между двете оси.
Тази година Audi отбелязват и 36 години от "Vorsprung durch Technik" – една традиция, която нямаше да съществува без quattro. През 2017 година Audi Sport продължава да е моторспорт сцената и ще демонстрира "Vorsprung durch Technik" не само в DTM, но и в раликроса и Формула Е.