Култовата Opel Calibra навърши 25 години

Култовата Opel Calibra навърши 25 години

Opel е създател на едни от най-култовите купета в света. Следвайки успехите на Manta, Opel GT и Monza, със своята уникална форма Calibra се превръща в продължител на успешната формула на Opel. Тя е представена на Автомобилното изложение във Франкфурт (IAA) през 1989 година или точно преди 25 години и е базирана на изключително прогресивна концепция, изпреварила значително своето време. Моделът притежава най-добрия коефициент на обтекаемост от серийните автомобили, независимо окачване, заден мост с коси носачи, по желание двойно предаване и авангардни по своите технологични решения бензинови двигатели, оборудвани стандартно с каталитични конвертори с ламбда сонда и обратна връзка. Тези качества са оценени по подобаващ начин през 1990 година, когато Calibra грабва ценния приз „Златен волан" -  най-престижната германска автомобилна награда.

Базовият двигател с работен обем от 2.0 литра с мощност 85 кВт/115 к.с. задвижва световния шампион в областта на аеродинамиката до максимална скорост от 203 км/ч, а версията с четири клапана на цилиндър със 150 к.с., осигурява на модела максимална скорост 223 км/ч. Въпреки тази впечатляваща динамика Calibra 16V изразходва в комбинирания цикъл едва 7.7 л/100 км гориво. С други думи Calibra съчетава по уникален начин спортната динамика и функционалността без компромиси - всичко това по типичен за Opel начин. Същото важи и за базовата цена от 33,900 германски марки.  

Тази философия е традиция за купетата от Рюселсхайм. Легендарната Manta успява да извлече всички възможни ползи от факта, че използва технологии от едросерийния модел Ascona. Същото в пълна степен важи и за Calibra, която е близък роднина на Opel Vectra. В резултат от този подход и Manta и Calibra са достъпни желани автомобили, превърнали се в култови купета, благодарение на успешната рецепта, включваща съчетание от спортен дух, икономичност и надеждност. И двата продължават да бъдат търсени и като употребявани автомобили, а по-късно и като класически модели.  

Урок по дизайн: Формата следва функциите 

Calibra съчетава вълнуващ дизайн с оптимизирани в аеродинамично отношение форми и безкомпромисна практичност всеки ден. Отварящият се широко заден капак осигурява достъп до гъвкаво и функционално багажно пространство с обем 980 литра. Независимо от формата си на купе, дългото междуосие на Calibra гарантира на своите четирима пътници изобилие от вътрешно пространство. Щедрото стандартно оборудване включва кормилно управление със сервоусилвател, петстепенна трансмисия, аудиосистема с шест високоговорителя и тонирани стъкла. Климатичната система, четиристепенната автоматична трансмисия и електрическият подвижен покрив с функции за плъзгане и накланяне са сред предлаганите възможности за допълнително оборудване.

 

Върхови приоритети: Преди всичко безопасността 

При разработването на Calibra, инженерите на Opel вече са насочили своето внимание към защитата на пешеходците - показател, който е от първостепенна важност в наши дни. Множество основополагащи решения като обтекаемата каросерия, заоблените краища, скритите чистачки и затворени улеи на покрива ще се превърнат в част от дизайна на следващите поколения автомобили.

Електронната система ABS и новите скосени светлини с елипсовидни тела с високо ниво на излъчвана светлина и намалено разсейване подобряват активната безопасност. Големите, красиво интегрирани в каросерията предна и задна броня са конструирани така, че да абсорбират голяма част от енергията в случай на удар. 

Най-важните модели: Такъв какъвто си поискате

Още при пазарното представяне през 1990 година на разположение е и висококачествена система за задвижване на четирите колела, която допълва стандартното предно предаване и при двата бензинови двигателя с работен обем от 2.0 литра. Calibra 4x4 впечатлява със своето отлично сцепление, изключителната стабилност и сигурното поведение на пътя. Всичко това са качества, които заслужават и повече мощност под капака - така през март 1992 година Opel отново обира лаврите, представяйки Calibra Turbo, която в продажбените центрове се предлага на изключително конкурентната цена от 49,800 марки. Задвижване на четирите колела, шестстепенна трансмисия, спортни седалки и 16 цолови алуминиеви джанти, обути в широки гуми с размер 205/50 са част от стандартните предложения за модела. Най-впечатляващата част от автомобила обаче е уникалният двулитров турбо мотор, който блести не само с абсолютната си максимална мощност от 204 к.с. (150 кВт), но и с широката крива на въртящия момент, чиято линия наподобява контурите на високото плато на планината Тейбъл маунтин край Кейптаун. С други думи, когато и водачът да поиска от Calibra Turbo мощност, тя е готова да му я осигури! 

Лимитираната серия Calibra Keke Rosberg Edition се превръща в легенда. Точно навреме за своя работен дебют в сериите German Touring Car Masters (1993/94 година), Opel представя новата Calibra 2.5 V6 с мощност 125 кВт/170 к.с. заедно с варианти с двулитровите мотори в бяло-жълтата оцветка на Opel от DTM. Клиентите, които изберат Calibra Cliff Motorsport Edition през май 1996 година, могат да разчитат на още по-впечатляваща украса. Комбинацията от цветове е същата като тази на състезателния автомобил Class 1, с който Мануел Ройтер печели световния шампионат ITC - сериите наследили DTM със статут на Световен шампионат - за  Opel в края на сезона. Моделът с разрешение за движение по цивилната пътна мрежа Cliff e оборудван със снижено с 20 мм спортно окачване, лети джанти BBS  (7J x 16) и е по-евтин от оригинала с 3,601 марки.  

Големият финал: Last Edition 

Само една година след успеха си в ITC, Calibra се насочва към следващата финална права, този път водеща я към края на производството. След 222,000 регистрирани автомобила от първия напуснал поточната линия автомобил през 1990 година, е създадена специална серия наречена Last Edition като последна глава от историята на Calibra. Тя може да бъде поръчвана до края на април 1997 година и се предлага стандартно със спортна ходова част, BBS джанти, кожена тапицерия и климатична инсталация - всичко това като част от елемента на лукс в автомобила. Изборът на двигател включва 2.5-литров V6 или двулитров четирицилиндров мотор със 136 к.с./100 кВт.

29 август 1997 година бележи края на производството. След седем години, 238,647 автомобила от модела Calibra са напуснали поточните линии на основния завод в Рюселсхайм, но така също и тези на завода Валмет в Уусикаупунки във Финландия. За задоволяване на клиентското търсене капацитетът на производството още през 1990 е увеличен от планираните 20,000 на 60,000 броя годишно, като част от тях са произвеждани от Valmet Automotive.

Най-големите пазари на Calibra са Германия, Обединеното Кралство, Италия, Испания и Франция. В продажбените листи преобладава базовата версия със 115 к.с., като производството й достига 130,000 броя, следвана от версията с двулитров мотор със 150 к.с., от които поточните линии напускат 61,000 броя.

Последният автомобил напуснал поточната линия е черна Calibra от серията Last Edition с двулитров мотор с четири клапана на цилиндър. В наши дни Opel Classic с гордост и любов я показва на най-различни събития на янгтаймъри, на които красивото купе винаги се превръща във фаворит на публиката.  

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички