Вход / Регистрирай се

Гледай на живо

Българската федерация по борба награждава най-добрите си състезатели за 2025 г.

Как тенисистите "мамят" дрескода на Уимбълдън

Как тенисистите "мамят" дрескода на Уимбълдън

"Уимбълдън" - това двуседмично убежище на ягоди, сметана и тенис съвършенство - от десетилетия е символ на традицията както на корта, така и извън него. Строгият му дрескод, изискващ "изцяло бяло", някога едуардианско решение за прикриване на потта, днес изглежда като анахронизъм в света на неоновия спортен стил. И все пак, точно там, в сърцевината на този традиционализъм, модата намира начин да се изрази.

Ограниченията на "Уимбълдън" неволно превърнаха Централния корт в лаборатория за минималистична субверсия. Вместо да ги ограничават, днешните играчи използват правилата като предизвикателство – почти като шивачи от "Савил Роу", с прецизността на часовникари от Женева. Вместо цветове – текстури. Вместо екстравагантност – кройка. Вместо логотипи – дискретен лукс. Резултатът? Кортът на "Уимбълдън" се превръща в модна сцена за тези с най-изтънчен вкус: там, където силата е в детайла.

Когато модата срещне тениса

Да погледнем Коко Гоф, 21-годишната тенис звезда, чийто стил вече не е просто визуален аксесоар, а цялостно естетическо послание. Спонсорирана от Nike Court, може би най-изобретателният съюзник в тази модна "революция", Гоф излиза на корта не само готова за битка, но и за корица на модно списание. Бялото ѝ облекло рядко е съвсем семпло – мрежести панели, релефни материи, асиметрични кройки. А специално внимание привличат маратонките с монограми и текстури, които предизвикват правилата, но никога не ги нарушават. Гоф не игнорира правилата – тя ги пренаписва.

Подобно е и при Яник Синер. Италианският талант внася духа на миланската елегантност на тревния корт – ризите му стоят перфектно, шортите са сякаш от лятна колекция от Ломбардия.

„Белите“ му екипи блестят като луксозно спортно облекло, но са безупречно скроени. Особено се открояват текстурите – от пчелна пита до перфорации – които са позволени, защото технически са в бело. Това е тенис еквивалента на „тихия лукс“: шепот вместо вик. А ако му се прииска, Синер ще излезе и с чанта Gucci – както и направи.

Наоми Осака – дипломат в аксесоарите

Наоми Осака остава едно от най-запомнящите се имена в тази тиха модна революция. Появите ѝ на "Уимбълдън" бяха уроци по стилна дипломация: два часовника едновременно, хем маркетингов ход, хем модна провокация; жилетки, които изглеждат като случаен избор, но всъщност са премислен жест. В сътрудничество с Nike, екипите ѝ предефинираха силуета на тенис екипировката. Ако "Уимбълдън" изисква унификация, Осака показа колко широко може да се тълкува понятието „униформа“.

Ник Кирьос – модна диверсия

А след това идва ред на Ник Кирьос. Винаги себе си, винаги на ръба. За разлика от другите, които използват финеса като средство за изразяване, Кирьос често умишлено се блъска в границите – многослойни топове, допълнителни ципове, баскетболни шорти, изобилие от бижута. Неговият моден израз е по-скоро пърформанс, отколкото естетика. Изглежда сякаш, ако му позволят, би играл мач с блуза Balenciaga. И все пак, нищо у него не е случайно – татуировки, внимателно показани под потниците без ръкави, маратонки, които изглеждат небрежни, но струват колкото уикенд в Париж. Модата на Кирьос е послание: може да се впише, но няма да го направи.

Парадоксалният стил на Уимбълдън

Правила за облекло на "Уимбълдън" са известни със своята строгост – „почти изцяло бяло“, без „големи цветни площи“, освен тънка линия с ширина до един сантиметър. И точно тези ограничения станаха източник на креативност. Както сонетът е създал формата на Шекспир, така и тези правила дават на дизайнерите пространство за иновации чрез детайлите.

Текстурата се превърна в инструмент на бунта – релефни шевове, напомнящи за стари крикет екипи, лазерно изрязани панели, които придават както функционалност, така и артистичност, дантела като фин поклон към женствеността. Дори лентата за глава се превръща в моден сигнал – от смеси от памук и коприна до бродерии, видими само от VIP ложата (или в HD предаване). Това не са просто аксесоари – това са символи на личен стил, които успешно се изплъзват от строгите правила.

И обувките играят своята игра

Маратонките, особено моделите, носени от Гоф и Осака, са истински пример за дискретен лукс: бели на бял фон, перлена кожа, тонални шевове. Логотипите често са почти невидими – в друг нюанс на бялото, забележими само когато играчът се движи. Федерер веднъж имаше проблем на Уимбълдън заради оранжевите подметки на маратонките си.

Нова модна ера

Тази нова „граматика на стила“ не е случайна. Както съобщава порталът "nss-sports", марки като Nike и Adidas имат специални екипи, които проектират единствено в рамките на "Уимбълдън", който, парадоксално, се е превърнал в пространство на свобода. Както ограниченията оформят изкуството, така и строгите правила на "Уимбълдън" създават пространство за дизайн, който цени детайла пред помпозността.

Какво ни говори тази мания по дискретния лукс? Може би, че дори най-богатите и най-известните спортисти, както и тяхната публика, са уморени от прекаляването. В култура, която крещи – истинската сила е в шепота. В лимитираните маратонки, скрити под кърпата за пот. В екипировката, която изглежда обикновена – докато не се вгледате по-внимателно.

"Уимбълдън" продължава да брои асове и двойни грешки, но истинската история се развива между шевовете и силуетите. Турнирът остава едно от най-важните тенис бойни полета – но и едно от най-интересните модни поприща. Правилото за бялото все още важи. Но в него – отношение, идентичност и иновация. Защото "Уимбълдън", в крайна сметка, не е само въпрос на игра. А и как играеш играта, в която изглеждаш, сякаш не играеш изобщо.

Следвай ни:

Още от Тенис

Виж всички