Оскар Пиастри покори Джеда и поведе във Формула 1

Оскар Пиастри спечели своята втора поредна победа във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Саудитска Арабия в Джеда.

Австралиецът стартира от втората позиция и атакува Макс Верстапен в спирането за първия завой, но световният шампион запази позицията си, съкращавайки втория завой. Това донесе на нидерландеца 5-секундно наказание, което позволи на Пиастри да го прескочи по време на единствените им спирания в бокса, след което пилотът на Макларън не остави шанс на своя съперник, за да стигне до победата.

Трети завърши Шарл Леклер, който донесе първия подиум за сезона за тима на Ферари след по-дълъг първи стинт, след което настигна и изпревари Джордж Ръсел, за да финишира в тройката. В края Леклер беше пресиран от тръгналия десети Ландо Норис, но успя да задържи зад себе си британеца.

Пети и шести завършиха пилотите на Мерцедес Ръсел и Андреа Кими Антонели, а точки от петия кръг за сезона във Формула 1 взеха още Люис Хамилтън, Карлос Сайнц, Алекс Албон и Исак Хаджар. В подножието на топ 10 финишира Фернандо Алонсо, а карирания флаг в Джеда видяха още Лиам Лоусън, Оливър Беарман, Естебан Окон, Нико Хюлкенберг, Ланс Строл, Джак Дуън и Габриел Бортолето. Юки Цунода и Пиер Гасли отпаднаха още в първата обиколка след контакт помежду си, което наложи и излизането на колата на сигурността.

С победата си днес, неговата трета от началото на сезона, Пиастри излезе начело в битката за титлата във Формула 1, в която той води с актив от 99 точки и аванс от 10 пред своя съотборник Норис. Трети с пасив от 12 пункта спрямо лидера е Верстапен.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Саудитска Арабия
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Саудитска Арабия

При отборите Макларън продължава да се откъсва напред и със сбор от 188 точки британският екип води със 77 пред Мерцедес. Третата позиция с изоставане от 99 пункта заема тимът на Ред Бул, който води с 11 точки пред Ферари.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Саудитска Арабия
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Саудитска Арабия

Сезон 2025 във Формула 1 продължава след две седмици (2-4 май) с надпреварата за Гран При на Маями. Уикендът в Южна Флорида ще включва и втория от общо шест спринта, които ще се проведат през 2025 година.

Най-интересното от състезанието за Гран При на Саудитска Арабия:

Старт - Отлично потегляне за Пиастри, който атакува Верстапен в първия завой, но световният шампион запази първото си място, пресичайки напряко втория завой. Зад тях Хамилтън изпревари Сайнц в спора за шестото място.

1/50 - Кола на сигурността! Гасли и Цунода се удариха при преминаването на четвъртия завой, което отпрати пилота на Алпин в предпазната стена и вън от състезанието, а Цунода продължи след завъртане.

Дуън, Окон, Бортолето и Цунода се възползваха от колата на сигурността, за да спрат в бокса и да преминат от средно твърдите към твърдите гуми. За Цунода обаче състезанието приключи, след като механиците на Ред Бул прецениха, че колата му е прекалено повредена, за да го пуснат обратно на пистата.

2/50 - Стюардите обявиха, че са отбелязали начина, по който Верстапен запази първото си място на старта. Междувременно световният шампион продължаваше да води пред Пиастри, Ръсел, Леклер, Антонели, Хамилтън, Сайнц, Норис, Албон и Алонсо, които оформяха топ 10.

3/50 - Стюардите започнаха разследване на случилото се между Верстапен и Пиастри на старта. Същевременно стана ясно, че колата на сигурността ще се прибере в бокса в края на обиколката и състезанието ще бъде подновено.

4/50 - Отличен рестарт от страна на Верстапен, който дори не позволи на Пиастри да си помисли за атака. Австралиецът трябваше да се отбранява от Ръсел и Леклер в подхода за първия завой, но стори това перфектно. А стюардите наложиха 5-секундно наказание на Верстапен за печелене на предимство извън границите на пистата.

5/50 - След загубеното време при рестарта Пиастри започна да настига Верстапен и се движеше на под секунда зад настоящия лидер.

7/50 - Норис се изкачи на седмата позиция, изпреварвайки Сайнц в спирането за първия завой. На пръв поглед пилотът на Уилямс дори не пробва защита, знаейки, че така или иначе ще загуби позицията от своя бивш съотборник. Следващата цел пред Норис беше Хамилтън.

10/50 - За втори път Пиастри се доближи на само половин секунда от Верстапен преди зоната за спирането за първия завой, но след изостана в първите завои в първия сектор.

11/50 - Темпото на Верстапен, който продължаваше да задържа зад себе си Пиастри, позволи на световния шампион да отвори аванс от над 4 секунди пред третия Ръсел. По всичко личеше, че Пиастри умишлено стоеше зад Верстапен, за да не рискува контакт с нидерландеца при един дуел на пистата.

12/50 - Норис се справи с Хамилтън в спирането за последния завой, но след това загуби шестата позиция от пилота на Ферари, който контрира с помощта на DRS на старт-финалната права.

13/50 - За втора поредна обиколка Хамилтън беше изпреварен от Норис в последния завой, след което си върна шестото място на старт-финалната права. От онборда на Норис изглеждаше, че Хамилтън умишлено пропусна своя сънародник, за да разполага с DRS на старт-финалната права. Тази размяна на позиции позволяваше на Антонели да се откъсне пред двамата, като италианецът вече водеше с над 3 секунди пред тях.

15/50 - Този път Норис изчака старт-финалната права и завърши маневрата си срещу Хамилтън, за да се изкачи трайно на шестото място.

16/50 - Пиастри изостана на близо 2 секунди от лидера Верстапен, който на свой ред водеше с над 6 секунди пред Ръсел.

17/50 - Още една силна обиколка от страна на Верстапен, чийто аванс пред Пиастри достигна 2.3 секунди.

18/50 - Преднината на Верстапен достигна 2.6 секунди, а по-назад Норис вече се движеше на под секунда зад Антонели в спора за петата позиция.

19/50 - Още с първата си атака, дошла в спирането за първия завой, Норис се справи с младия Антонели, за да се изкачи на петото място. Следващият пилот пред него беше Леклер.

В края на обиколката Пиастри влезе в бокса, за да смени средно твърдите си гуми с твърди такива. Стопът на австралиеца беше по-бавен от желаното, след като продължи 3.4 секунди. Зад него Антонели също посети механиците си.

20/50 - Верстапен остана на пистата, докато Ръсел се отправи към механиците на Мерцедес.

21/50 - Верстапен спря в бокса и след наказанието си се върна на пистата на петата позиция, зад Пиастри, който в 21-ия тур изпревари Хамилтън в подхода за бързия 22-ри завой. Седемкратният шампион се вреди между двамата, а Верстапен запази позиция пред Ръсел.

23/50 - Верстапен изпревари Хамилтън за временната четвърта позиция, но нидерландецът загуби над секунда зад пилота на Ферари, който се отправи към пит-лейна.

25/50 - Много опасен момент между Бортолето и Алонсо в спирането за първия завой, който за малко не доведе до сериозен инцидент. Бразилският новак на Заубер беше изпреварен от Лоусън още преди зоната за спиране и се опита да се върне върху идеалната линия, където с висока скорост идваше Алонсо, който успя да се промъкне между своето протеже и предпазната стена.

27/50 - В челото Леклер продължаваше да поддържа много добро темпо, въпреки че все още беше със средно твърдите гуми, с които стартира. Скоростта на монегаска беше съизмерима с тази на Ръсел, чиито гуми бяха с 20 тура по-нови. Преди спиранията двамата водеха задочен спор за третото място.

29/50 - Леклер се отправи към бокса и след стопа си се върна на пистата на 3.2 зад Ръсел, но с доста по-свежи гуми от пилота на Мерцедес, който направи спирането си девет обиколки по-рано. След спирането на пилота на Ферари на първата позиция се озова Норис, който водеше с 3.6 пред съотборника си Пиастри, но тепърва трябваше да спира в бокса.

32/50 - Антонели докосна предпазната стена от вътрешната страна на 16-я завой, но продължи в състезанието без видими поражение по своя автомобил.

33/50 - Пиастри беше информиран, че Норис ще остане на пистата възможно най-дълго преди да направи спирането си в бокса. Австралиецът отговори, че вече започва да усеща ефекта на мръсния въздух, което не беше идеално за неговото състезание. В спора за победата Пиастри водеше с 4.3 пред Верстапен и изоставаше с 2.3 от Норис.

34/50 - Норис направи спирането си в бокса и се върна на пистата със средно твърдите гуми на петата позиция, на 4.6 зад Леклер, който беше стопил наполовина своя пасив спрямо Ръсел.

36/50 - Леклер почти влезе в DRS зоната на Ръсел в спора за третото място на пистата. Авансът на монегаска пред Норис беше 5.1 секунди, който загуби секунда докато загрее гумите си, но след това веднага започна да записва рекордни сектори.

38/50 - Леклер беше безкомпромисен в първата си атака срещу Ръсел и изпревари пилота на Мерцедес в спирането за първия завой. Ръсел блокира вътрешната траектория, което принуди Леклер да мине отвън, но това не затрудни особено пилота на Ферари.

39/50 - Пиастри с интересно оплакване към отбора на Макларън, заявявайки, че в подхода за десетия завой има мигаща червена светлина от балкон, която му прилича на сигнализация за червен флаг.

40/50 - Стюардите отбелязаха връщането на пистата на Норис за потенциално пресичане на бялата линия, разделяща трасето от пистата.

41/50 - Норис изпревари Ръсел и много бързо започна да се откъсва през своя сънародник, чиито гуми бяха хем по-твърди, хем с цели 14 тура по-стари.

42/50 - Преднината на Норис пред Ръсел надхвърли границата от 5 секунди, а пилотът на Макларън изоставаше с 3.3 от Леклер. Разликата в темпото между двамата обаче беше много малка, тъй като Норис сваляше само по 0.3 от пасива си на обиколка.

44/50 - Стюардите обявиха, че след разглеждане на ситуацията с Норис, няма да има допълнително разследване срещу британеца.

46/50 - Пиастри влезе в трафик от изостанали пилот, което позволи на Верстапен да стопи пасива си на 3.0 секунди.

49/50 - Норис стопи изоставането си от Леклер на 1.4 секунди, но изглеждаше, че няма да има време да изпревари монегаска и да се качи на подиума.

Финал - Оскар Пиастри с трета победа за сезона във Формула 1, Макс Верстапен завърши втори, а Шарл Леклер оформи подиума в Джеда.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички