Обсъждането на новото споразумение „Конкорд” върви с пълна сила, като документът трябва да влезе в сила за сезон 2026 във Формула 1. Споразумението указва как се ръководи спорта и също така засяга много важни финансови въпроси, като част от тях вече изтекоха в медиите. Например, появи се информация, че Ферари ще запази бонус плащанията, които получава заради важността си за спорта, но те ще бъдат по-ограничени.
Има обаче още един въпрос, който засега всички тимове – сумата, която трябва да плати всеки един нов отбор, за да влезе в шампионата. Тези пари, които сега са изчислени на 200 милиона долара, са предназначени за разпределение между съществуващите отбори и трябва да компенсират предполагаемия спад в приходите им при появата на нов тим. Преди време се появи информация, че отборите искат повишаването на тази сума и се спомена сумата от 600 милиона долара. Сега тази сума вече се обсъжда сериозно с Формула 1, поне такова е искането на отборите. Ако през 2026 в спорта влезе нов отбор, примерно – този на Андрети, ще трябва да плати 600 милиона долара, но ако това стане през 2028, сумата вече ще е 700 милиона долара.
Тотална доминация и първа победа за Никола Цолов във Формула 3
Интересното е, че голяма част от основанията изобщо за искането на такава сума отпаднаха – тежките икономически времена около коранавирус пандемията отминаха, таванът на бюджетите работи отлично, приходите на тимовете растат без ограничение, цените на отборите хвръкнаха до небесата – Ферари се оценява на около 4 милиарда долара, а дори опашкарите могат да бъдат продадени за около 1 милиард долара.
Леклер дръпна пред всички в Монако
Отборите искат да използват тези пари като застраховка, че приходите ще намалеят от влизането на нов отбор – както от наградни фондове, така и от рекламодатели.
Конгресът на САЩ подхвана Либърти Медия заради Андрети
И също така, допълнителното им искане е новите отбори да нямат право да участват в разпределението на парите от наградните фондове в първата им година във Формула 1.
Марио Андрети: Отношението към нас е обидно
Всичко това звучи като опити да бъде ограничена конкуренцията в световен шампионат, който принадлежи на ФИА, а не на отборите или Либърти Медия и с лекота може да предизвика разследване на Европейската комисия или Конгреса на САЩ.
Формула 1 срещу ФИА заради Андрети
Андрети-Кадилак вече получи одобрение от страна на ФИА да влезе във Формула 1, но отборите и самата Формула 1 са против. Майкъл Андрети си осигури подкрепата на един от най-големите автомобилни производители в света Дженерал Мотърс, няма проблеми с финансирането, има успехи във всички други шампионати, в които участва и с него идва и баща му Марио Андрети, световен шампион за 1978 година – все неща, които голяма част от отборите, които вече участват във Формула 1 не притежават.
Снимки: Gettyimages