В рамките на по-малко от месец Автомобилната федерация на България (АФБ) загуби три от състезанията от календара на шампионата по планинско изкачване, което го свива до скромните 4 старта. Трите отменени състезания са „Българка”, „Мемориал Проф. д-р Л. Цоцорков” и „Осогово”. Засега в календара остават „Лясковец”, „Варна” и „Враца”, а сезонът вече стартира в началото на април с планинско „Шумен”.
В края на май падна планинско „Българка” като организаторът му – Стефан Чолаков обяви, че отмяната на състезанието се налага заради „некоректното отношение от страна на АФБ”, като ставаше въпрос за провеждането на дрифт надпревара на летището до Сливен. Чолаков заяви, че неколкократно е говорил с председателя на АФБ Калоан Станчев и от федерацията са приели условието му на същите дати (3-4 юни) да няма друго състезание в града.
Станчев обясни пред Sportal.bg, че от АФБ не е издавана виза за дрифт състезание на тези дати в Сливен, както и че е останал изненадан от това, че от общината в Сливен да дали разрешение, но за провеждането на тренировка на летище „Бършен”, не на състезание.
Организаторът на дрифта Ваня Стефанова заяви пред Sportal.bg, че въпросното събитие в Сливен в началото на юни, не е състезание, няма да има награди и пилотите няма да получават точки, тъй като сезонът ще стартира с първи кръг през юли. В седмицата преди дрифт събитието пък Калоян Станчев обяви, че ако се докаже, че става въпрос за състезание, АФБ ще налага строги административни мерки и клубът-организатор ще загуби лиценза си.
От дрифта в Сливен минаха три седмици, резултат няма, поне обявен, а в социалните мрежи се появиха снимки на първенците в надпреварата с купи. Също така, в Сливен се оказа, че има хора, присъствали на награждаването в търговски център, което обаче остана тайна за АФБ и медиите.
Но УС на АФБ реши на 5 юни, че федерацията „ще издава разрешение за провеждане на състезания и събития на допълнителни дати, само ако същите не се застъпват с друго състезание или събитие по автомобилен спорт в съответния град. В случай, че има такова, то трябва да е съобразено с организатора на състезанието или събитието, което е записано в календара на АФБ и същият да няма против.” С други думи, случката с планинско „Българка” и дрифтът в Сливен не би трябвало да се повтаря.
Така, в началото на юни спортът загуби едно от най-атрактивните и утвърдени автомобилни състезания у нас – планинско „Българка” и това се оказа само началото на изчезването на състезанията от този шампионат.
Тази седмица АФБ обяви на страницата си, че са отменени още две планински състезания – в Панагюрище и Кюстендил – също много интересни, атрактивни и добре познати на феновете и пилотите надпревари, които имат сравнително дълга и важна история. Причини за отмяната на двете надпревара не бяха посочени, може би това ще се случи на по-късен етап.
От АФБ решиха са публикуват своя позиция, която първо беше изпратена да колегите от Pitlane.tv, относно отмяната на тези две състезания, която обаче стои неадекватно по отношение на конкретните причини за падането на двата старта, но пък изчерпателно изброява с какво се занимава федерацията и едва в края се споменава, че живеем в трудни икономически условия и пътищата ни са в лошо състояние. Дали въпросните две състезания са били заложени като кухи, т.е само да запълнят календара за известно време и е било ясно, че ще паднат, е въпрос, на който едва ли ще има отговор. А и едно такова действие винаги може да бъде максирано с обяснението, че организаторите не са успели да намерят финансиране и затова се отказват от двете надпревари.
Ако приемем, че календарът на планинските загуби 3 състезания безвъзвратно, но остават още 3 – две от тях са сравнително нови – „Лясковец (15-16 юли)” и „Варна” (9-10 септември), а третото е напълно ново – „Враца” (7-8 октомври) и отсега е трудно да се прогнозира колко от тези надпревари ще се проведат и дали в планинските ще има нормален сезон.
Основна снимка: Деница Павлова