Официалният доставчик на гуми във Формула 1 Пирели изрази своето притеснение относно тестовата програма на новите 18 инчови гуми, които ще бъдат въведени в спорта през 2022 година.
Преминаването от 13 към 18 инчови сликове е част от новите технически правила, които трябваше да влязат в сила от следващата година, но заради глобалната коронавирус пандемия това бе отложено за сезон 2022.
От Пирели разполагат с общо 25 тестови дни на година, които биват разпределени между всички отбори, желаещи да участват в развоя на смесите. В тези 25 дни те трябва да комбинират изпитания на гуми за сухо и такива за мокро. В италианската компания обаче са притеснени, че ограниченията за пътуване наложени заради COVID-19 ще им попречи те да проведат оптимална подготовка преди решителния тест в Абу Даби след края на сезон 2021, където вече те трябва да предоставят финалните версии на своите продукти.
„Ще е трудно да съберем всичките 25 дена за тестове покрай календара за следваща година. Знаем със сигурност, че ще започнем годината с COVID ограниченията. Още когато ни бе представена първата версия на календара, ние започнахме да планираме тестовите дни. Една от възможностите, които дискутираме е да провеждаме повечето изпитания в дните след състезателния уикенд на дадено трасе, като по този начин ще намалят пътуванията. Трябва да предвидим и евентуални карантини, които ще бъдат в сила на някои места. Трябва да сме умни и гъвкави с тестовата програма, но едно е сигурно, без нея не можем да въведем 18 инчовите гуми. Затова трябва да намерим някакво решение с заедно с отборите, въпреки всички трудности“, заяви ръководителят на Формула 1 проекта на Пирели Марио Изола.
Предвидената за 2020 тестова програма на Пирели бе стартирала, когато пандемията наложи нейното спиране. Тя включваше изпитания на „Фиорано“, „Сахир“, „Каталуния“, „Ред Бул Ринг“, „Силвърстоун“, „Сузука“ и „Пол Рикар“, където трябваше да се проведат цели пет дена изпитания на гуми за мокра настилка. Домакинът на Гран При на Франция, както и тестовата писта на Ферари са единствените две писти в Европа, където е възможно провеждането на изпитания на мокри гуми дори и да не вали, тъй като те са оборудвани със системи за изкуствено наводняване. Това е още един от проблемите пред Пирели, тъй като те искат да разпръснат изпитанията на мокри гуми в рамките на целия тестови календар, а не те да се провеждат в рамките на няколко дни.
„Тестването на мокро е трудно и невъзможно да се направи на една писта. Освен „Пол Рикар“, само „Фиорано“ има система за изкуствено намокряне. Там обаче нямаме състезание. Така че програмата ни за тестове на мокро няма как да е свързана с Гран При календара“, добави Изола.
Техническият директор на Рейсинг Пойнт Андрю Грийн също подкрепи мнението на Изола, че пандемията много ще попречи на развоя на 18 инчовите продукти.
„Все още не знаем как ще се развие следващият сезон. Но освен ако не се преборим с пандемията бързо, не виждам как ще имаме адекватна тестова програма на 18 инчовите гуми. Сигурен съм, че ще имаме някакви изпитания, но няма да са това, което и отборите и Пирели искаме“, заяви Грийн.
За тестовете на новите 18 инчови гуми, всички отбори ще трябва да използват автомобили със специално адаптирано окачване.
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg