28 април 2013 г. Трибуните на централния корт на “Порше Арена” в Щутгарт са пълни до последното място. При 30:40 в решителния сет китайката На Ли бърка първия си сервис и го праща в аут. Втори сервис - и пак грешка, но този път топката е в мрежата.
На отсрещната страна на корта дълкокраката руса съперничка Маша Шарапова, облечена в къса пола и фланелка от собствената колекция на Nike, вдига победоносно ръце и надава радостен вик. След това в съблекалнята две глътки шампанско под одобрителните възгласи и аплодисменти на екипа й.
Турнирът е приключил, но животът продължава. Малко по-късно малкият самолет Hawker 800 на компанията Net Jets излита. Посоката е Москва. В първите часове на новия ден е настаняването в хотела. Рускинята Мария Шарапова, която се прибира в родината си само няколко пъти в годината, пише в туитъра си в 4 часа сутринта, че е поръчала всичко типично руско от менюто на румсървиса. Следват няколко часа сън и новият работен ден започва.
Преди обяд е промоцията на Porsche в хотел “Лоте”. 26-годишната Шарапова не само е спечелила турнира в Щутгарт, спонсориран от германския производител на луксозни автомобили, но и вече е рекламно лице на Porsche.
Разписанието и логистиката на Маша в Москва са премислени до последната подробност - минимум движение в скованата от автомобилните задръствания Москва, всяка минута трябва да бъде използвана. Единственото излизане в града е до Останкино за снимките на телевизионното шоу “Вечерен Ургант”. Връщане в хотела, поредна смяна на тоалета. Денят завършва с презентация на собствената марка бонбони Sugarpova в близкия мол. Работата е свършена, снимки и кратки впечатления са споделени в социалните мрежи, значи може да се лети за Мадрид, където започва поредният турнир.
Половин час от този априлски ден Мария Шарапова отделя за интервю пред руското издание на Forbes. В стаята, където е срещата с журналиста от списанието, тя се държи с една идея по-освободено, отколкото пред публика. Но и така на всеки въпрос има готов отговор, а емоциите си крие зад тренираната с години усмивка.
В лобито на същия хотел, недалеч от стаята, седи нисък, незабележим мъж с дънки и бейзболна шапка. Той почти никога не попада в кадър с Шарапова, но може да не се съмнявате, че винаги е там някъде. Това е 41-годишният Макс Айзенбъд - агентът на Шарапова и втората важна част от навярно най-успешния бизнес тандем в историята на женския тенис. За последната година Маша е спечелила рекордните 23 млн. долара от спонсорски договори, а като прибавим полученото от наградни фондове, сумата нараства на 29 млн. долара. Според Forbes сумарният доход на рускинята от 2005 г. насам е 212 млн. долара.
Американският агент
Историята на пристигането на 7-годишната Шарапова в САЩ е добре известна и разказвана неведнъж. Съвсем младата тенисистка, чиито способности са оценени високо лично от 18-кратната индивидуална победителка в турнирите от “Големият шлем” Мартина Навратилова, заедно с баща си пристига във Флорида и постъпва в знаменитата академия на Ник Болетиери. По същото време Макс Айзенбъд, някога перспективен млад тенисист, завършва университета “Пърдю” и започва да се занимава с организация на концерти. Сътрудничи и на няколко музикални групи.
Веднъж приятелят му от детинство - тенисистът Джъстин Гимълстоуб, го моли да помогне с организацията на благотворителния му мач с Джон Макенроу. Работата е свършена и Гимълстоуб, който по това време е клиент на най-голямата мениджърска компания в света - IMG, съветва Айзенбъд да стане агент на тенисисти.
“Тогава започнах да обикалям офисите на IMG. Молех ги да ме вземат, бях готов да работя за стотинки, само за да получа шанс да пробия”, спомня си Макс. През 1999 г. най-после е назначен, макар работата да не е това, за което е мечтал - годишна заплата от 27 500 долара и ролята на бавачка за неколцина съвсем млади тенисисти, клиенти на IMG от академията на Болетиери.
Една от подопечните му е 12-годишната Мария Шарапова, на която IMG плаща стипендия за академията на Болетиери. По-късно Айзенбъд разказва, че още първия път, когато я вижда, разбира колко тя се отличава от останалите деца и твърдо решава да стане неин агент. Той помага на родителите й да решат визомите си проблеми и намира общ език както с изгряващата звезда, така и с баща й Юрий. След година и половина IMG оценява вече по достойнство Айзенбъд и го назначава в Кливлънд, където е щабквартирата на агенцията. Макс започва да представя ексклузивно Мария и в момента тя признава, че той е като част от семейството й.
Първият търговски успех идва през 2004 г. заедно с първата голяма спортна победа. 17-годишната Шарапова сензационно печели “Уимбълдън”. Финалът ще се помни не само с играта й, но и с емоционалното й поведение. След последната точка срещу Серена Уилямс Маша изтича на трибуната и започна да се прегръща с баща си, с Айзенбъд, с треньорите. А след това, докато на корта подготвят церемонията по награждаването, някой й подхвърля мобилен телефон, за да се обади на майка си.
Маркетинговият директор на IMG Алан Цукер, който гледа мача по телевизията, веднага набира своя познат в управата на Motorola: “Телефонът в ръцете на това момиче не е от вашите. А можеше да е...” Пет седмици по-късно Шарапова подписва първия си рекламен договор именно с този производител на мобилни телефони. Според медиите - на стойност 1 млн. долара. Преди това я подкрепя единствено Nike, който осигурява екипировката й от 11-годишна. Съвсем скоро тейнейджърката подписва аналогични договори с ТAG Heuer, Land Rover, Canon, Colgate-Palmolive и производителя на тенис ракети Prince. През 2005 г. тя за първи път влиза в глобалния рейтинг на знаменитостите на списание “Форбс” и заема 57-о място.
Спонсорите
Най-новият рекламен договор на Шарапова е с Porsche. Подписан е в края на април и е за срок от три години. Според неофициална информация тя ще взема по 2 млн. долара годишно.
Освен германския автомобилен концерн Мария има още шест спонсора: Nike (спортна екипировка), Cole Haan (обувки и аксесоари), TAG Heuer (часовници), Head (ракети, сакове и спортни чанти), Samsung (мобилни телефони) и Evian (минерална вода). Най-добър приход й носи рекордното за женския тенис споразумение с Nike - през 2010 г. тя удължава договора си за 8 години, в резултат на което ще получи 70 млн. долара.
Разбира се, част от тези пари отива в касата на IMG. Айзенбъд отказва да разкрие точната сума, но в средите се говори за около 15%, но само от рекламните договори. Тоест само за миналата година IMG е заработило от Шарапова около 3,5 млн. долара. Самият агент не получава процент, той е на заплата плюс бонуси към агенцията.
Sugarpova!
“Звънна ми Макс и каза само една дума - Шугарпова. Аз се засмях и си помислих: какъв готин прякор.” Това си спомня Маша от първия контакт на сладката тема. Идеята с името на бъдещата й серия бонбони обаче не е на Айзенбъд, а на Джеф Рубин - една от легендите на американския сладкарски бизнес. Той е собственик на веригата It’Sugar, където дъвчащи бонбони във всички цветове на дъгата се продават редом с ярки тениски, чанти и чорапи с надписи от рода на I love nerds и Hello Kitty. Рубин си спомня, че словосъчетанието Sugarpova, което е образувано от sugar (захар) и Sharapova и се произнася с ударение на третата сричка, му идва наум, когато с Айзенбъд вече са обърнали третата чашка.
Срещата на Рубин с агента на тенисистката съвсем не е случайна. Шарапова и Айзенбъд вече обмислят бъдещето й за времето, когато няма повече да играе активно. “Сътрудничеството с моите спонсори ме научи на много неща, но решенията ги вземаха други хора. Исках всичко да е в собствените ми ръце”, си спомня рускинята.
След разговора с Макс Шарапова обмисля Sugarpova цял един ден и разбира, че иска да продава именно дъвчащи бонбони. “Всички имат парфюми или модна линия дрехи, затова бонбоните щяха да са нещо различно. А аз търся именно това. Когато всички обличат черно, аз да се появя в червено.
"В цялата си кариера бягам от логиката”, твърди Шарапова и обикновено винаги разказва историята как като дете обичала ужасно сладкото и дъвчащите бонбони, които за първи път пробвала в американско кино.
В края на 2011 г. във Флорида е регистрирана компанията Sugarpova LLC. Шарапова твърди, че тя е 100% нейна собственост, консултантът Рубин и мениджърът Айзенбъд нямат дял в нея. Директор е майката на Мария - Елена Шарапова.
По съвет на Рубин производството на бонбоните е поверено на испанската фабрика Fini. Асортиментът включва бонбони и дъвки във формата на топки за тенис, маратонки и женски устни, даващи въздушна целувка. Премиерата е през август 2012 г., а за реализацията на идеята Шарапова е похарчила 500 000 долара. Година по-късно бонбоните се продават вече и в Лондон, Дубай, Париж, Мелбърн и Москва, идва ред на Токио, Шанхай и Пекин. Цената на едно пакетче е 5,99 долара, а чистата печалба е 1,1 долара от всяко.
Според списание “Форбс” за първата година ще бъдат продадени около 1,5 млн. опаковки, което е с 50% повече от очакваното.
Но на този етап цялата печалба на Шарапова ще отива за инвестиции в бизнеса. Възможно е да бъдат пуснати нови продукти с марката Sugarpova, например козметика. Но Мария и агентът й говорят изключително предпазливо за това.
И все пак интересът към бизнеса и работата по развитието на бренда Sugarpova на този етап не е главното в живота на Мария Шарапова. Тя както преди иска да побеждава и смята да се състезава минимум още три години. Единствената голяма титла, която й липсва, е олимпийската, така че целта е Рио де Жанейро 2016. А в личен план връзката с българина Григор Димитров се развива прекрасно.
Сниманата от британски папарак целувка между Гришо и Маша в Мадрид официализира връзката им.
24 часа