Защо ESPN струва 40 милиарда долара и е най-скъпоструващата медийна компания в света?

Защо ESPN струва 40 милиарда долара и е най-скъпоструващата медийна компания в света?

"Уолт Дисни" обяви в четвъртък приходите си за първото тримесечие на годината, съответстващи на приблизителните оценки на "Уолстрийт". На следващия ден, петък, индексът панда с повече от 5%, след като се разбра, че обявените приходи са малко по-ниски от предварителните очаквания. "Дисни" е компания, занимаваща с изключително разнообразни дейности - тематични паркове, филмови студия, круизни кораби, различни потребителски продукти, както и телевизионната програма ABC TV. За пореден път обаче кабелните програми са основния източник на приходи за "Дисни", като те осигуряват 57% от общите доходи на компанията. Кабелният канал с най-голям принос е ESPN, който заедно с едноименния "Disney Channel" генерира повече приходи от всички останали дейности взети заедно.

"Дисни" придобива компания Capital Cities/ABC през 1996 година срещу 19 милиарда долара, което е второто по мащаб "поглъщане" в историята на САЩ по това време. Основната част от сделката се базира на телевизионната мрежа ABC и принадлежащи й програми, които към този момент са били оценявани общо на 11 милиарда долара. Останалата част от CapCities се състоеше от развиващия се спортен канал ESPN.

Ръководителите на "Дисни" обаче много точно виждат огромната потенциална стойност на ESPN. Главният изпълнителен директор на компанията по онова време - Майкъл Айснер, вижда два пътя за развитие на ESPN: международна експанзия и експлоатация на марката ESPN в тематичните паркове на "Дисни" и съответните магазини. В момента на обявяване на сливането той казва пред "Ню Йорк Таймс": "Знаехме, че когато заложихме на Мики Маус или Гуфи като топ марки, ще получим много творчески продукт. ESPN има потенциала да се превърне в марка от такъв мащаб. Досега ABC не притежаваше нашите ресурси, както и ние не притежавахме ESPN. Кой знае докъде може да се стигне, когато двете неща се обединят", заявява Айснер.

ESPN буквално избухна от гледна точка на развитието на марката, но не по начина, който си представяше Айснер. Каналът ESPN international  в момента осигурява 11% от партньорските приходи на ESPN, твърди компанията, проучваща пазара с ценни книжа - Wunderlich Securities. Тематичните ресторанти ESPN Zone sport банкрутираха и всички, с изключение на два в Южна Калифорния, бяха затворени през 2010 година. Като цяло ESPN трудно се интегрира в тематичните паркове и магазините на "Дисни".

В "Дисни" обаче са благодарни за тези 6,1 милиарда от таксите за излъчване на ESPN, които спомагат за стабилизиране на приходите за всяко тримесечие. Доходите от реклама на ESPN, които в момента се изчисляват на 3,3 милиарда, зависят от икономиката (основните приходи на компанията, включително телевизионните програми, списанията и уебсайтът, възлизат на 10,3 милиарда). Таксите, плащани ежемесечно от кабелните компании на собствениците на канала, нарастват с 8% годишно. ESPN и ESPN2 влизат в повече от 100 милиона домакинства, на които струват между 5,13 и 0,68 долара месечно според SNL Kagan. Следващият най-скъп канал сред широко достъпните, е TNT, струващ 1,18 долара, както и Disney Channel - с 0,26 долара. Средната месечна такса за основните кабелни канали е 0,26 долара.

ESPN струва 40 милиарда долара според оценката на Wunderlich от това лято или почти десет пъти повече от печалбата от 3,9 милиарда щатски долара. Общата цена на компанията "Дисни" възлиза на 84 милиарда. (Hearst притежава 20% от акциите на ESPN , а Disney е собственик на останалите 80%).

Купуването на CapCities работи по чудесен начин за "Дисни" само заради растежа на ESPN, тъй като цената на ABC намаля драматично през последните 15 години. Wunderlich оценява ABC Network на 1,7 милиарда долара или само 4% от стойността на ESPN, докато ABC Station Group струва още 2,6 милиарда.

Реално няма друга медийна компания в света, струваща толкова много, колкото ESPN. Wunderlich оценява стойността на  Disney Channel, който е един от най-скъпоструващите канали в света, на 10 милиарда долара. Настоящата пазарна цена на "Ню Йорк Таймс" например възлиза на 1,3 милиарда. Единствените медийни компании в света, струващи повече от 40 милиарда са News Corp. (58 милиарда) и Comcast (96 милиарда).

Съществуват опасения, че разходите за съответните спортни права ще спънат развитието на ESPN при тежката конкуренция от страна на Fox Sports и NBC Sports. В последно време ESPN трябваше да удвои сумата за годишните права за излъчването на Major League Baseball, а през миналата година купи правата на National Football League за срок от осем години срещу 15,2 милиарда.

Реалността е такава, че цената на спортните събития по телевизията непрекъснато нараства, като голяма част от зрителите не искат да гледат събитията на запис, което ограничава възможността за рекламиране. Това е проблем, за който обаче от ESPN не трябва да се притесняват, тъй като 99,4% от спорните събития по телевизията са излъчвани на живо.

Следвай ни:

Още от Медии

Виж всички