Платеният канал е факт, но кой ще компенсира финансовите загуби на българския футболен фен

Платеният канал е факт, но кой ще компенсира финансовите загуби на българския футболен фен

Платеният ТВ канал, по който ще се излъчват двете най-гледани спортни събития в България - "А" група и Висшата лига на Англия, е факт. Основният аргумент за създаването на този проект бе, че така е в цяла Европа и е крайно време той да бъде приложен и в България. Накратко казано, ни обясниха, че няма безплатен обяд за толкова скъпи продукти като "А" група и Премиършип.

Повечето запалянковци може и да са недоволни, но тезата е, че футболът вече не е игра за бедните, а бизнес продукт за богати, който ако успее сега, с всяка година ще става все по-скъп.

Тъй като въпросните хора, държащи ТВ правата и осъществили проекта заедно с една от националните телевизии, са решили да печелят от български футбол, би трябвало да отговорят на определен брой важни въпроси, които поради една или друга причина не им се задават.

Първият е как ще бъде компенсиран българският ТВ запалянко, който в момента плаща за нещо, което телевизията не излъчва?

Става въпрос за следното:

Когато даден човек отиде при кабелен оператор за да се абонира, на него му се иска някаква такса, да кажем 20 лева. Как се формира тя? Потребителят плаща определена сума за всеки телевизионен канал, който се предлага в пакета на кабелния оператор. Той от своя страна превежда голяма част от нея на съответните телевизии. Когато дадена телевизия вземе по-скъп или по-гледан продукт, какъвто са мачовете от "А" група, тя иска увеличение на парите за всеки един абонат.

Т.е. ако до този момент операторът е плащал по 1 лев на телевизията за всеки свой абонат, след придобиването на ТВ правата, в случая тези от "А" група, таксата, произволно казано, скача на 2 лева. А това от своя страна разбива натрапвания мит, че досега срещите от "А" група и тези от Висшата лига са били безплатни.

Не са. Просто сега футболният фен ще плаща с четири лева повече.

Проблемът е какво правим с тези, които не желаят да се абонират за платения канал, но продължават да плащат същите пари на Диема и Нова, макар двете телевизии да извадиха от своите програми най-интересните срещи от "А" група и английското първенство? Не е ли справедливо собствениците на тези два канала драстично да намалят финансовите си претенции към кабелните оператори, а оттам да падне цената и за крайния потребител?

Иначе сега излиза, че телевизията е предлагала на хората даден продукт, за което те си плащат, но изведнъж той се спира, а потребителите продължават да дават същата сума.

Друг наболял покрай пускането на платения ТВ канал въпрос е дали държавата трябва да подпомага, включително и финансово, родните клубове?

По принцип общественото мнение е раздвоено по този въпрос. Някои хора твърдят, че щом отборите са професионални - те трябва да се издържат сами. Другите пък контрират, че мачовете от "А" група, особено тези с участието на Лeвски, ЦСКА, Ботев Пд и Локо Пд, са обществено значими и затова клубовете трябва да се подпомагат.

Но и тук се изпуска или по-точно не се акцентира върху една "малка" подробност. Собствениците на същите тези тимове предложиха да се премахне закон, с който бе регламентирана обществената значимост на срещите от родното първенство, което бе сторено. Т.е. щом като самите босове признават, че "А" група не е обществено значима, защо държавата трябва да финансира този продукт, който освен това е вкаран в платен ТВ канал, а оттам драстично пада и гледаемостта му.

Именно с гледаемостта е свързан друг немаловажен въпрос - как ще реагират рекламодателите на родните отбори след старта на платения канал?

До този момент те плащаха пари на базата на това, че срещите се излъчваха по общодостъпна телевизия с голяма аудитория. Сега ще плащат същата цена за реклама на своите продукти, но надписите на фланелките и на паната около терена ще се гледат от 10, 20 или 30 пъти по-малко телезрители. Като прибавим и това, че спонсорите на отборите все по-рядко се появяват по останалите телевизии, тъй като медиите са все по-сериозно ограничавани при достъпа до продукта наречен БГ футбол, картинката става значително по-различна от тази, която ни се представя от определен кръг хора, опитващи се да узурпират най-масовия спорт в България.

Следвай ни:

Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.

Регистрирай сe

Още от БГ Футбол

Виж всички