Футболът е бизнес. Това вече е ясно на всеки докоснал се до най-великата игра по света. Само в България като че ли никой не може да осъзнае тази проста истина. А всеки бизнес трябва да има добър продукт, който да предлага на пазара. Без подобен продукт, няма как да се чакат печалби. Най-простата логика в пазарната икономика е, че едно нещо струва толкова, колкото някой е склонен да плати за него. За съжаление обаче българският футбол нищо не струва, а въпреки това се опитват да ни го пробутат като много ценна стока. Да, ама номерът не мина. Родният запалянко ясно показа, че не е склонен да дава луди пари за нещо некачествено.
Защо в най-важния мач на националния отбор в тези европейски квалификации стадион "Васил Левски" бе полупразен? Това е тъжно, срамно и обидно. Но не съдете феновете. Всъщност вината не е в тях. Вината е в хората, които решиха, че срещата България - Норвегия струва 40 лева за сектор "А" и 30 лева за сектор "В". Тези цени са нереални на фона на качеството, което се предлага. От БФС явно разчитаха на голия патриотизъм на българския фен, който ще дойде на стадиона дори и при тези цени. Днес обаче това не е достатъчно. А съм сигурен, че и 12-те хиляди, които все пак се прежалиха и отидоха да гледат националите, после са съжалявали за своето решение с оглед на това, което бяха принудени да гледат през тези 90 минути.
Къде е качеството, което струва 30-40 лева? Къде е голямата звезда на България, която само с името си да напълни стадиона? Къде е големият съперник, който да накара част от феновете да отидат, за да видят и неговите звезди? Къде е вълнуващият футбол, борбеността, волята за победа? Никъде. Няма ги. Тогава как очаквате стадионът да е пълен?
А той трябваше да бъде пълен. На всяка цена. Този мач даваше реален шанс на националния отбор да се пребори поне за третото място в групата и да се класира на голям футболен форум. Затова "Васил Левски" трябваше да се пука по шевовете. И за да са сигурни, че това ще е така, от БФС трябваше да сложат символични цени, че даже ако трябва да дават и по една бира на входа, само и само да накарат хората да дойдат на стадиона. Пълните трибуни не са гаранция, че изходът от мача щеше да бъде друг, че щяхме да победим. Но пък неведнъж сме ставали свидетели как публиката може да се превърне в допълнителен мотиватор, в 12-тия играч в един мач и да накара даден отбор да покаже дори повече от моментите си възможности заради нея. Но уви, атмосферата на стадион "Васил Левски" липсваше. А сега за следващия мач на националите срещу Азербайджан може да пуснат и свободен вход, но със сигурност стадионът ще е празен.
Не по-малко сбъркана е и картината в родната "А" група. И там качеството липсва. Няма го единия колос на българския футбол - ЦСКА. Няма да има вечно дерби. Другият гранд Левски е в сериозна криза. Мачовете са мудни, безинтересни, без особен заряд. Трагичното състояние на родните отбори бе потвърдено и от участието им в евротурнирите, където никой от тях дори не се доближи до групите на някой от двата турнира - Шампионската лига и Лига Европа. Към това прибавяме и скуката по родните стадиони: в първи кръг - 5 мача и 9 гола, трети кръг - 9 гола, четвърти кръг - 6 гола, пети кръг - 7 гола, шести кръг - 5 гола, седми кръг - 8 гола. Това ли е невероятното зрелище, заради което българският запалянко трябва да дава 3,96 лева, за да го гледа по телевизията? Да, въпросната телевизия е в правото си да постави тази цена, но от БФС са дали своето съгласие, сключили са договор, така че вината е по-скоро в тях. Добре, че в пакета на телевизията влизат и други неща освен "А" група, иначе това си е направо пладнешки обир да се искат пари за подобен футбол. Да не говорим, че и цените на билетите за някои мачове от "А" група са нереално високи. А германското или полското първенство по-лоши ли са от нашето, че тях ги дават безплатно по една от най-големите спортни телевизии в Европа?
И като че ли никой не осъзнава, че българският футбол бавно и агонизиращо умира. Вместо да се търси начин хората да бъдат върнати по стадионите, да им се предостави възможност да гледат мачовете по телевизията, всъщност се прави точно обратното - слагат се нови и нови ограничения. Как очаквате децата да се влюбят във футбола, да отидат да тренират, след това някой от тях да се превърне в новия Стоичков, Балъков, Бербатов, когато вие им ограничавате възможността да гледат футбол? Логиката на българския футбол е тотално сгрешена.
Футболът е бизнес, така че първо създай продукт, после върни хората по стадионите, върни радостта, интригата, зрелището и едва тогава търси възвръщаемост на вложените средства. Едва тогава поставяй цена от 40 лева. Може би тогава тази цена ще бъде реална и няма да спре хората да отидат на стадиона. Защото българският фен неведнъж е доказвал, че когато има какво да види, е готов да плати и по-висока цена.
Carlsberg "Домът на Феновете" е новата секция на Sportal.bg за игри. С регистрацията си Вие ще можете да персонализирате Вашето съдържание и да участвате в нашите игри за страхотни награди.