Кими Райконен е известен с това, че не показва емоции. По време на Гран При на Великобритания обаче той се възползва от момента, за да позлорадства.
Малко повече от 24 часа, след като бе обявено, че е подписал нов договор с Ферари до 2017 г., монотонният, мънкащ финландец говори на пресконференцията след квалификациите. "Нямаше да съм тук, ако не мислех, че мога да карам добре, коментира той новия си договор. - Много съм щастлив от това. Доставя ми удоволствие да видя хората разочаровани."
Бе посочено от много коментатори, че Ферари трябва да мисли за бъдещето, когато търси партньор на Себастиан Фетел, а не да продължава с 36-годишния пилот, чийто най-добри дни сякаш са зад него.
За феновете на Райконен, а той вероятно има повече от всеки друг пилот във Формула 1, подобни мисли са анатема. За тях финландецът е най-бързият човек на четири колела и просто му трябва достатъчно добра кола, за да го докаже.
За всеки с подобно мнение статистиката би била странна. Райконен не убеди достатъчно, че е абсолютно топ пилот, откакто се завърна във Ферари през 2014 г. В първия си сезон съоборникът му Фернандо Алонсо го победи в квалификациите 16 от 19 пъти, бе по-бърз със средно 0,529 секунди на обиколка и спечели почти три пъти повече точки. Ако разгледаме само състезанията, в които сравнението в квалификациите е честно (елиминирайки случаите, когато един от двамата имаше някакъв проблем), резултатът бе 12-1 в полза на Алонсо и средно 0,548 секунди повече бързина за испанеца.
Миналата година Себастиан Фетел се присъедини към отбора. В 12 от състезанията може да се прави директно сравнение и германецът бе по-бърз 10 пъти със средно 0,348 секунди. Като цяло разликата бе 0,463 секунди. Този сезон обаче в кола, по-близка до исканата от Райконен, резултатите са по-различни. В 10 състезания Фетел е бил по-бърз седем пъти със средно 0,122 секунди. В класирането всъщност Кими е по-напред и има осем точки повече от Фетел, въпреки че основна причина за това са проблемите, с които трябваше да се справя германеца.
Имиджът на Райконен, поне този на пистата, бе изграден в началото на века, когато той се наложи като пилот с репутация на безрасъден авантюрист, но и електрически бърз, в Макларън. Бе изграден на състезания като Гран При на Япония през 2005 г., когато спечели, въпреки че стартира от 17-о място. Той поведе след фантастична маневра и изпреварваше от външната страна Джанкарло Фисикела на първия завой в последната обиколка. Има дебат всъщност точно колко добри бяха колите на Макларън тогава, но по отношение на карането на Кими, нямаше какво повече да се иска
Мнозина твърдят, че Райконен е загубил остротата си, след като се присъедини към Ферари през 2007 г. Въпреки това той спечели последната титла за тима при пилотите, след като навакса 17 точки на Люис Хамилтън в последните два старта. Това обаче се случи благодарение на голям срив на Макларън. Освен това последната победа му бе подарена, след като Ферари нарочно забави бразилския му съотборник Фелипе Маса в бокса.
Фактите сочат, че за два сезона и половина като съотборник на Маса, Райконен бе в сянката на бразилеца, който се представи по-добре от него в квалификациите 24 от 45 пъти и общо спечели 213 точки срещу 203 на Кими. След това Райконен бе освободен, за да се направи място за Алонсо, който унищожи Маса в рамките на четири сезона, което накара Ферари да върне Кими. И знаем какво се случи след това.
Според феновете, за да покаже най-доброто от себе си, Райконен има нужда от кола, която се държи точно по начина, по който той иска. Но един пилот във Формула 1 трябва да извлича най-доброто от колата, която получава. Ако кара недостатъчно ефективно, това трябва да бъде считано за провал.
Така че каква е голяма привлекателност на Кими? Голяма роля играе неговата личност и поведение.
За журналистите той често е кошмар. Трябва да бъде отчетено, че понякога той дава дълги, информативни отговори, дори с намек за усмивка. "Това е разговорливият Кими", въпреки че мънкането никога не изчезва и често е трудно да се разбере какво казва.
Обикновено цялостното му презрение към всичко освен карането доминира и следва поредица от неопределени отговори и клишета. Раздразнението от това за мнозина се превърна в развлечение. Един журналист дори измисли игра, която нарече "Райконен бинго". Той влиза в пресконференциите с лист, в който има списък с най-употребяваните от Кими фрази и си ги отбелязва, когато дойдат: "Не знам", "Това е положението", "Еднакво е за всички", "Ние си гледаме нашите неща". И любимата на всички: "Буоа", с което Райконен започва всеки отговор на потенциално труден въпрос.
Контрастът с Алонсо - пилот, който е бил на пистата почти същото време и има всяка причина да е отегчен от пресконференциите, е потресаващ. Испанецът винаги е интересен, отнася се с уважение към всеки въпрос и дава походящ отговор.
Точно това поведение на Кими обаче го прави любимец на феновете. Да оставим настрана, че да отговаря на въпроси е част от работата му и е за феновете и за медиите. Хората харесват, че е различен и това, че не му пука. А комуникацията му по радиото с отбора още повече изгражда репутацията му. Най-популярният разговор стана по време на състезанието в Абу Даби през 2012 г., което той спечели с Лотус. В опит на екипа да го информира за позицията му, Кими отвърна: "Оставете ме на мира, знам какво правя".
Фактът, че хората, които работят с него казват, че имиджът на "Айсмен" е неточен, няма значение. Това е неговият имидж и той е успешен.
И докато този имидж може да е нещо пожително за спонсорите на Ферари, сред които е производителят на цигари "Филип Морис", който максимално се възползва, това не печели състезания. Няма съмнение, че отборът се оглеждаше за друг пилот. От известно време има сериозен интерес към състезателите на Ред Бул Даниел Рикардо и Макс Верстапен. Но за 2017 г. и с двамата имаше проблем. Като начало те имат договори с настоящия си отбор - австралиецът Рикардо до края на 2018 г., а холандецът Верстапен с година повече. И дори привличането на един от тях да бе възможно, а всъщност няма сериозна причина те да напускат Ред Бул и то в посока Ферери, това би било скъпо.
От Ферари се притесняваха, че привличането на някой от тях ще дестабилизира динамиката в отбора, особено по отношение на Фетел, който бе засенчен от Рикардо, когато те бяха съотборници през 2014 г. А нарушаване на баланса в тима е последното нещо, от което имат нужда във Ферари, когато е очевидно, че те все още са далеч от момента, в който ще се борят за титлата.
Докато решението какво да правят за следващата година наближаваше, много пилоти бяха обсъждани. За Серхио Перес от Форс Индия напираше мексиканецът Карлос Слим, който е в борда на директорите на "Филип Морис". Сред другите споменавани имена бяха финландецът от Уилямс Валтери Ботас и испанеца Карлос Сайнц от Торо Росо. Проблемът при всички тях бе един и същ - те имаха договори с настоящите си отбори за 2017 г. И въпросът бе дали наистина те са по-добри от Райконен.
Фетел, от друга страна, пък натискаше за оставането на Кими. Двамата се разбират, в тима няма вътрешна борба, а и искат подобни неща от колата. Какво е мнението на германеца за решението на Ферари? "Мисля, че това бе правилното решение. Нашата основна цел е да наваксваме, така че трябва да бъдем единни и да работим в една посока", сподели Себастиан.
Той описа Райконен като "най-малко сложния" съотборник, който е имал във Формула 1. "По принцип се разбирах с всички съотборници. Случвало се е да имаме някои различия, но при Кими няма политика и всичко е спокойно. Оставяме егото си настрана. Бих казал, че ние с Кими имаме най-малко его от всички във Формула 1, което е добре за отбора. Ние се състезаваме здраво, но извън колата няма проблеми, продължи с похвалите Фетел. - Има причина да е световен шампион. Можеше да има няколко титли, ако в ранните години Макларън му бяха осигурили по-добра кола. Няма съмнение, че той е един от най-добрите пилоти."
Дали ще се съгласите с всичко това зависи от гледната точка. Трудно е да се каже, че Райконен е добър колкото Люис Хамилтън, Нико Розберг, Алонсо, Рикардо, Верстапен, Фетел или Джейсън Бътън. А това е една трета от пилотите преди да започнем да го сравняваме с останалите.
В крайна сметка обаче в момента Райконен е перфектен за Ферари - той не създава проблеми и е достатъчно бърз, за да се конкурира с Фетел, но не достатъчно бърз, за да го притеснява. Перфектният номер 2. В ситуацията, в която средната квалификационна обиколка на тима е почти със секунда по-бавна от Мерцедес, има далеч по-важни неща, за които тимът да се тревожи. И това бе потвърдено от тях: "Пилотите не са ни проблем в момента". На тази основа задържането на Райконен е правилното решение.
Андрю Бенсън, "Би Би Си"