Има спортове, в които разбираш какво се случва само секунди след като си гледал действието, дори без да си наблюдавал от самото начало. Реал Мадрид води с 2:1, Люис Хамилтън е изпреварил Себастиан Фетел за първото място, Роджър Федерер е направил пробив срещу Рафаел Надал, а Рони О‘Съливан прави сенчъри брейк срещу Марк Селби. Лесно е, има резултат и той казва доста, или поне казва най-важното в 99% от случаите.
В колоезденето не е така, а Тур дьо Франс е най-голямото колоездачно състезание в света. Знаете за неговото съществуване, дори без да сте фенове на колоезденето и дори без да уважавате колоезденето. Тур дьо Франс са засичали по телевизора дори българските фенове, които се присмиват на този спорт – пълен с допингирани въртящи педали мъже, които просто карат от точка „А“ до точка „Б“ и за часовете на екрана не се случва нищо (най-много да покажат някой красив кадър от прекрасната природа на страните домакини на съответните състезания).
Е, добре. Ако сте прочели този текст до това изречение, е време да ви помогнем да разберете същността на Тур дьо Франс (и като цяло на колоезденето). Стратегическата битка, вълнуващите спринтове, впечатляващите изкачвания, дуелите за триката в различни цветове и емоционалния финал. Как може ездач да спечели Тур дьо Франс без преди това да е триумфирал в нито един етап? Да, „кръговете“ в колоезденето се наричат етапи. Какво означават различните цветове фланелки? Всъщност, в колоезденето екипите на ездачите не се различават само спрямо съответните им отбори. Жълтата „фланелка“ е за лидера в генералното класиране и всъщност не трябва да я наричате фланелка, това е „жълто трико“ (вижте някое видео от награждаване след края на етап и по начина на обличане ще разберете защо това няма нищо общо с фланелка).
Времетраене и маршрут
Тур дьо Франс продължава около три седмици, а през 2017 година ще се проведе между 1 и 23 юли и ще бъде 104-тото издание на най-известната и престижна колоездачна обиколка в света. Обикновено общата дължина на трасето е около 3500 км, като тази и миналата година маршрутът се простира на 3540 км. Някои етапи са на равно шосе (точно девет в това издание), някои са основно планински с изкачвания и спускания. През 2017 освен деветте равни етапа има пет хълмисти, пет планински (с финал на височини), два етапа с индивидуално преследване по часовник и два дни за почивка (oбщо 21 етапа). Маршрутът през 2017 година включва точно 23 планински изкачвания в различните етапи.
И естествено, това че се казва „Тур дьо Франс“ (колоездачна обиколка на Франция), не означава, че се провежда единствено на територията на Франция. Първи етап от Тур дьо Франс 2017 започва в Дюселдорф за първи път в историята и за първи път състезанието започва в Германия от 1987 година насам.
Участници и отбори
Общо 198 състезатели (ездачи) от 22 отбора ще участват в Тур дьо Франс 2017, като всеки отбор има на разположение служебен автомобил, който го следва по маршрута и оттам винаги може да бъдат дадени инструкции или провизии като вода и храна, както и техническа помощ, дори изцяло нов велосипед при нужда. Има и неутрална сервизна кола, която се движи по трасето и може да помогне при спукана гума или друга авария, както и медикаменти.
Всеки отбор се състои от девет състезатели и си има лидер, а другите буквално работят единствено и само за него, те са му помощници и се стремят той да спечели етапа или генералното класиране. Например, Кристофър Фруум е лидерът на Тим Скай и ще се бори за четвърта победа в Тур дьо Франс, така че задачата на съотборниците му е не да се стремят да печелят етапи, а да му помагат да постигне целта си – колоезденето всъщност е отборен спорт.
Различните класирания и различните цветове трика (а не фланелки)
Жълтото трико (на френски: maillot jaune, “майо жон“) е за лидера в генералното класиране или иначе казано – човекът, който е преминал общата дистанция на Тура към момента за най-кратко време. Именно това е най-престижната категория в състезанието и съответно след всеки етап човекът с най-кратко време на сметката си носи жълтото трико.
Зеленото трико е за ездача с най-много точки, а точките се присъждат в междинните спринтове, които се провеждат в рамките на етапите. Ако не можете да се борите за жълтото трико и силата ви не е в издръжливостта, а в спринта, то зеленото трико е вашата цел. Звезди като Марк Кавендиш и Петер Саган нямат интерес към жълтото, а към зеленото трико, защото са спринтьори.
Бялото трико с червените точки, (на френски: maillot a pois, на английски: polka dot) е за т.нар. „Краля на планината“. В него се целят състезателите, които са най-добри катерачи и искат просто да спечелят сегментите от отделните етапи, включващи изкачване до определена точка от маршрута. Това трико е за най-добрите катерачи, също както зеленото е за най-добрите спринтьори.
Бялото трико е за състезателя под 26-годишна възраст, който е изминал общата дистанция на Тур дьо Франс за най-кратко време. На практика то е като жълтото, само че за по-младите ездачи.
Това са отличителните белези на най-важните категории, но иначе ленти с цветовете на дъгата се носят от настоящия световен шампион, а трика с цветовете на националните флагове се носят от актуалните републикански шампиони. Класирането на отборите се прави на базата на времената на най-бързите трима от екипа и състезателите на отбора водач носят изцяло жълти каски на главите си. Когато пък някой участник е показал изключителна борбеност в даден етап, може да получи за награда правото да носи номера на екипа си в червено.
По време на етапите има междинни спринтове, когато на преден план са само бързаците и борещите се за зеленото трико. Също така някои етапи са изцяло преследване по часовник, когато всеки се състезава самостоятелно на шосето и противник му е единствено хронометърът. Най-голямото тактическо надлъгване е в момента, когато някой реши да направи атака и да се откъсне от основната група ездачи (пелотон), тогава са много важни съотборниците на лидерите, защото от тях зависи да поддържат високо темпо, да контраатакуват или да пазят силите за помощ при по-късна атака.
Етикет
Тъй като катастрофите са неизбежни и инцидентите са многобройни, често състезатели нарочно забавят в такива случаи, за да могат колегите им да ги догонят. Когато това не се случва и става въпрос за битка за етапна победа или борба за трико, отзвукът е крайно негативен, въпреки че не следва санкция. Често в такива случаи човекът с жълтата фланелка се очаква да даде положителен пример на останалите в пелотона с поведението си.
Ядене и зов на природата
Ездачите се снабдяват с храна от сервизните автомобили на отборите им, които ги следват по трасето, като най-често се подкрепят с енергийни барове и сандвичи. Напитките се приемат по същия начин. Що се отнася до ходенето до тоалетната, много хора се облекчават по малка нужда направо върху колелото, докато трае етапът, а в други случаи в пелотона има уговорка да се спре на определено място с по-малко зрители, където дискретно да се свърши работата от всички. В такива случаи телевизионните камери се съсредоточават или върху откъсналите се лидери (ако има такива), или най-често върху някой завладяващ кадър от пейзажа. Победителят в предходната Джиро д‘Италия Том Дюмулен обаче стана печално известен заради начина, който отиде спешно по голяма нужда на средата на нищото по време на един от етапите и бе хванат от неподготвените тв камери. Този повик на природата за малко не му коства крайната победа.
Плюшеното лъвче
Да, разбрахме за различните трика и различните етапни победители, но защо всеки един такъв етапен победител получава и плюшено лъвче на подиума? Просто това е логото на генералния спонсор – лионска банка – която подкрепя Тур дьо Франс от 1987 година насам.