Джузепе Лаваца е роден на 4 юни 1965 г. в Торино. Той продължава традицията в семейството, свързана с производството на кафе, като представлява четвъртото поколение. През 1991 г. става част от борда на директорите на Lavazza, като постепенно започва да има все по-голяма роля в компанията. Става стратегически маркетинг директор през 2005 г., а от 2008 г. е вицепрезидент на фирмата.
Компанията Lavazza е основана през 1985 г. в Торино. През последните години производителят на кафе разшири много бизнеса в международен план. Пред Sportal.bg Джузепе Лаваца говори за връзката на компанията със спорта и по-специално с тениса. В момента посланици на фирмата са легендата Андре Агаси и треньорите на Рафаел Надал Карлос Моя и Тони Надал, а през годините са били Каролин Вожняцки, Джуди Мъри и Горан Иванишевич. Lavazza е партньор на всички турнири от Големия шлем.
"Преди няколко години имахме голяма нужда да намерим начин да развием бизнеса извън нашата страна. Както знаете, Lavazza има много силни позиции в Италия, водещи сме на пазара, споделя Джузепе. - Когато обмисляхме стратегията, решихме, че спонсорство в спорта може да представлява възможност за позициониране на марката и популяризирането й. Освен това имахме шанс да дадем на международните ни клиенти възможност да се насладят и да опитат добро кафе Lavazza. В началото обсъдихме много варианти в спорта преди да решим да инвестираме в тениса. Това решение се оказа много добро."
Вицепрезидентът на италианската компания обяснява как точно са се насочили към тениса и турнирите от Големия шлем. "В международната ни стратегия сме определили пет страни като приоритет - първо е САЩ, след това Франция, после Великобритания, Германия и Австралия. В четири от петте страни има голямо тенис събитие. Разбира се, това са четирите турнира от Големия шлем - "Уимбълдън", "Ролан Гарос", US Open и Australian Open. Стойностите, които тенисът разпространява, са много важни за нас. Четирите големи турнира са позиционирани в четирите важни пазари, определяни за международното развитие на компанията", споделя той.
"Последно, но не и по важност, тези турнири продължават в рамките на две седмици. Това е великолепна възможност за нас да изградим големи кафенета и в този период да предоставяме на зрителите възможността да се насладят на нашето кафе.
По всички тези причини решихме да навлезем в тениса. В началото бавно с първото ни партньорство - с "Уимбълдън", през 2011 г. Две години по-късно решихме да го развием с "Ролан Гарос", след това US Open и накрая Australian Open. По този начин постигнахме целите, които си бяхме поставили, свързани с тази инвестиция. Осведомеността се повиши значително в тези страни. Имахме възможност да постигнем контакт с потребителя, да повишим репутацията си, да позиционираме марката, да правим промоционални събития с включване на много гости, а покрай тях и медии", разказва Джузепе Лаваца.
Според него Lavazza и тениса са свързани до такава степен, че за турнирите от Големия шлем не може да се мисли без присъствието на италианското кафе: "Кафето беше напълно непознато в света на тениса преди Lavazza да реши да навлезе. Успехът беше невероятен. Консумацията на кафе по време на 15-те дни на турнира се увеличи толкова много, беше позитивен шок. Сега Lavazza има постоянно присъствие на турнирите от Големия шлем. Мисля, че вече е трудно да се мисли за някой от турнирите без присъствието на нашата марка".
"Разпознаваемостта и репутацията на марката се повиши значително. Например след две години на "Уимбълдън" във Великобритания някои играчи ни потърсиха с желание да получат същите услуги. Така че популяризирането не стигна само до крайния потребител, но и до професионалисти. Тази стратегия работи много добре във Великобритания. Това се случва във Франция и Австралия.
Защо ни търсят? Защото, когато разберат, че Лаваца е способна в рамките на 15 дни да има организацията да обслужва стотици хидяли потребители на различни локации, предлагайки разнообразие от продукти със специфичен елемент за всеки турнир. Тук подготвяме 600 бариста за "Ролан Гарос", на "Уимбълдън" са 800. Не става дума само за приготвянето на много кафе, но в същото време и за поддържане на високо качество", коментира Джузепе.
Той разказа и какво търси компанията в своите посланици: "Търсих хора с харизма. Това търсим в нашите посланици. Не става дума само за активни тенисисти, но и хора, които са част от историята на тениса. Затова решихме да подпишем с Андре Агаси, който без съмнение е символ за тениса. В биографията си "Оупън" той говори за връзката си с кафето. Всеки път преди голям мач той е пиел кафе. Много са причините за желанието ни да работим с него.
Когато търсим посланици на марката, има значение какви хора са. Карлос Моя и Тони Надал са изключителни като личности. През годините работихме с Джуди Мъри на "Уимбълдън", Каролин Вожняцки и Горан Иванишевич, който е много забавен."
Вицепрезидентът на италианския производител на кафе си спомни и една случка, която допълнително подсилва връзката на напитката с тениса. Преди две години на "Хопман Къп" в Австралия Серина Уилямс поиска чаша кафе, след като бе загубила от Флавия Пенета първия сет с 0:6. След това американката обърна мача и стигна до крайната победа.
В Италия кафето е част от местната култура, но според Джузепе Лаваца всяка страна може много бързо да възприеме напитката като част от начина на живот. "Трябва да премахнем идеята, че определена страна, като България, няма специфична кафе култура. Мисля, че е точно обратното. Не става дума само за Италия. Всяка страна си има специфична кафе култура. Дори кафето да не е било толкова популярно. Например, в Австралия, където много години хората бяха свикнали да пият разтворимо кафе. Преди 10-15 години те започнаха да откриват удоволствието от истинското кафе. Сега вече Австралия има история, свързана с кафето. То вече е част от местния начин на живот. Това важи за България и за други страни.
Да, в Италия е символ, но силата на кафето е, че за кратък период от време може да се превърне в част от местната култура. Затова кафето е толкова важно и може да се адаптира към всякакви места по света. Еспресо и капучино може да са измислени в Италия, но сега всяка страна си има собствена кафе култура", сподели още той.
ЕМИЛ ЯНЧЕВ